    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Pascal - ankieta
    Date: Sat, 22 Oct 2016 18:57:54 +0200

    On 2016-10-22 17:39, g...@g...com wrote:
    > Teraz to chyba ja nie zrozumiałem sensu Twojej wypowiedzi.
    > Oczywiście, jeżeli Twoje narzędzia nie są w stanie podołać
    > celom, które sobie stawiasz, to warto poszukać lepszych
    > narzędzi. To chyba jasne. Ale nie mam pojęcia, jak ma się
    > to mieć do "marketoidów".

    Marketoidzi mają masę haseł dotyczących tego jak prowadzić biznes.
    Zwyczajowo nie mają one zastosowania w IT ponieważ tam wszystko jest
    inaczej i głebokie przemyslenia sprzedawców marchewek o prowadzeniu
    biznesu się nie sprawdzają.

    Pracując nad projektem aplikacji który tworzysz od - powiedzmy - 20 lat
    i cele ciągle się zmieniają a specyfikacja jest ciagle tworzona (np.
    piszesz kompilator c++) a produk ciągle jest sprzedawany i wspierany nie
    da się "osiągnąć celu". To bełkot. Mozna tylko go gonić. Gdybym miał to
    robić z uzyciem Pascala predzej zmienił bym zawód na kopanie rowów. To
    jest złe narzedzie *nawet* jeśli kilku entuzjastom writeln wydawało się
    na poczatku że jest ok. On nigdy nie był ok, nawet w czasach swojej
    świetności która chyba wynikala głównie z taśmowej produkcji ksiązek
    przez Bieleckiego z użyciem copy paste i ogólnoposkiego copy party.
    Pascal nie miał żadnej przewagi nad czymkolwiek a do dzisiaj powtarzane
    są banały o rzekomej przydatności edukacyjnej. Obecnie Pascal jest
    przykładem tego jak NIE projektować języka. A popularnośc zdobył bo
    takie były uwarunkowania polityczne.

    > Otóż to. Nic a nic nie wynika z dyskusji o wyższości jednych
    > języków programowania nad innymi.

    Nic nie wynika z dyskusji nad językami które oceniamy w kategorjach
    archeologicznych.

    Rozmowa o przyszłości językow z przyszłościa ma sens. Pascal nie nalezy
    do tej grupy od wieków. Delphi już nie od kilku lat.