    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sat, 22 Oct 2016 10:39:40 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Pascal - ankieta
    From: g...@g...com

    W dniu sobota, 22 października 2016 18:58:26 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:

    > Pracując nad projektem aplikacji który tworzysz od - powiedzmy - 20 lat
    > i cele ciągle się zmieniają a specyfikacja jest ciagle tworzona (np.
    > piszesz kompilator c++) a produk ciągle jest sprzedawany i wspierany nie
    > da się "osiągnąć celu". To bełkot. Mozna tylko go gonić.

    W moim odczuciu nie da się raczej funkcjonować inaczej, niż w oparciu
    o cele. Oczywiście, projekt się zmienia, wymagania się zmieniają,
    i cele również mogą się zmieniać. Ale jeżeli np. czyimś celem jest
    stworzenie aplikacji do frezowania, albo dodanie do programu jakiejś
    funkcji, to tego rodzaju cele są jak najbardziej możliwe do osiągnięcia.

    > Gdybym miał to
    > robić z uzyciem Pascala predzej zmienił bym zawód na kopanie rowów. To
    > jest złe narzedzie *nawet* jeśli kilku entuzjastom writeln wydawało się
    > na poczatku że jest ok. On nigdy nie był ok, nawet w czasach swojej
    > świetności która chyba wynikala głównie z taśmowej produkcji ksiązek
    > przez Bieleckiego z użyciem copy paste i ogólnoposkiego copy party.
    > Pascal nie miał żadnej przewagi nad czymkolwiek a do dzisiaj powtarzane
    > są banały o rzekomej przydatności edukacyjnej. Obecnie Pascal jest
    > przykładem tego jak NIE projektować języka.

    Co w takim razie jest w Pascalu takiego złego, tak konkretnie?

    > Nic nie wynika z dyskusji nad językami które oceniamy w kategorjach
    > archeologicznych.
    >
    > Rozmowa o przyszłości językow z przyszłościa ma sens. Pascal nie nalezy
    > do tej grupy od wieków. Delphi już nie od kilku lat.

    Niestety, przyszłości nie ma, jest tylko teraźniejszość, i tylko
    o niej możemy się sensownie wypowiadać. Jeżeli mówisz o języku C jako
    "używanym podczas ostatniego zlodowacenia", to najwidoczniej ignorujesz
    takie dziedziny, jak systemy wbudowane czy systemy operacyjne (które
    chyba nigdzie daleko się nie wybierają).