    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Pascal - ankieta
    Date: Sat, 22 Oct 2016 22:07:01 +0200

    On 2016-10-22 21:13, g...@g...com wrote:
    > Mówisz poważnie? Ale masz świadomość, że powodem, dla którego
    > owe stada studentów piszą programy do sortowania bąbelkowego,
    > nie jest brak istniejących implementacji funkcji sortujących?

    Nie. Efektem pisania wszystkoego na nowo w kółko błednie jest później
    masa programistów którzy nie potrafią inaczej jak wynajdywać kwadratowe
    koła. W Praktikerze do dzisiaj uzywają programu napisanego
    prawdopodobnie w Pascalu który wyszukuje ludzi w fakturach, liniowo bez
    żadnego indeksu. Ot taka jedna z miliona ofiar nauczania sortowania
    babelkowego i baz danych z writeln. Firma jak sprawdzałem kilka lat temu
    istnieje do dzisiaj i chyba dalej pisza to samo czyli "programy do faktur".

    Programowanie nie polega na tym że piszesz codzienne nastepne sortowanie
    bąbelkowe. Programowanie polega (i polegało wtedy rownież) na umiejętnym
    wykorzystaniu algorytmiki zamiast grzebania w szczegółach implementacji
    trywializmów. Skoro tej algorytmiki nie ma w biblitece to nie było czasu
    na nic innego jak jej reimplementacja w kółko w każdym semestrze i
    każdym programie. Strata czasu. Wychodzili obcykani w listach
    dwukierunkowych niepelnosprawni programiści którzy nie mieli pojęcia o
    inzynierii programowania i ze zdumieniem stwierdzali że sa do tego
    bibliteki w rzeczywistym świecie na planecie Java.

    Może jak by Pascal nazwano "językiem do uczenia pętli for" to bym
    jeszcze uwierzył że dla edukacji w przedszkolach. W rzeczywistości
    pascal narobił więcej szkody w głowach studentów niż nauczanie
    czegokolwiek użytecznego przemysłowo.

    > Jeżeli idzie o wsparcie generyczności, to zgodzę się, że to
    > istotnie jest problem przy tworzeniu dużych aplikacji (no i ja
    > osobiście nie zalecałbym Pascala do tego celu).

    Nie chodzi o generycznośc językową ale o idiotyzmy z gatunku "przecież
    zawsze sortuje się tablice intów" co powodowało patologie w nauczaniu że
    zawsze taka jest. Pascal był i jest językiem do trywializmów które w
    dodatku sa nieprzydatne przemysłowo.

    > To, o czym piszesz, nie jest "projektem języka", tylko
    > jego ekosystemem. Pisałeś zaś, że Pascal jest przykładem
    > "jak nie należy projektować języków", jakby w projekcie
    > tego języka były popełnione jakieś fundamentalne błędy.

    Język, powiadasz, nalezy projektować bez żadnych biblitek użytecznych
    czy standardowych? No to chyba jednak nie rozumiemy się co do tego czym
    jest język użyteczny w przemyśle i edukacji. Bo dla mnie nie jest on
    tylko składnią. Gdyby .NET nie miało "ekosystemu" bedącego jego
    integralną całością to byś o nim nie usłyszał. Nie da się mówić o
    przydatnosci c# bez ekosystemu .NET i tyle. Bez tego jest nastepnym
    nudnym klonem Javy.

    > Dla mnie praca programisty do tej pory polegała na stawianiu sobie
    > celów, określaniu problemów, które pojawiają się na drodze do tych
    > celów, i następnie rozwiązywaniu tych problemów. Jak do tej pory
    > całkiem się sprawdza, ale nie jestem w stanie Ci powiedzieć, co będzie
    > w przyszłości.

    Więc prawdopodobnie piszesz nastepne programy do wydruku faktur w
    których cel jest jasno określony a specyfikacjia czysta i kompletna.

    Takie dwa misie jak pisali wyszukiwarkę google to naprawde nie mieli
    pojecia jaka bedzie przyszłość. A pisali. Kretyni.

    > Bo C++ akurat jest przykładem tego, jak należy projektować języki.

    Nie jest. Jest jednak skokiem jakościowym wzgledem C od razu o kilka
    rzędów. C++ ma mase wad i masę zalet. Jest użyteczny w pewnej grupie
    zastosowań gdzie inne jezyki nie mają czego szukać. I to wszystko. Z
    czasem zastąpi C nawet w takich skansenach jak embedded.

    > Niestety, C++ jest pod wieloma względami dużo gorszy od Pascala,
    > bo nawet pozornie proste rzeczy okazują się okropnie skomplikowane,
    > jak choćby obsługa stringów.

    Bzdura. Pokaż ten poziom komplikacji obsługi stringów bo może masz na
    myśli inny język niż reszta świata.

    > Zresztą taki np. SDCC, COSMIC czy uVision nie są, według mojej wiedzy,
    > kompilatorami C++.

    A clang/gcc jest? I dlaczego nie padły w tym wyliczeniu? I co to za
    wyliczenie?

    > Z tego co wiem, C++ ma najwięcej do powiedzenia w programowaniu gier.

    Mało wiesz. W porgramowaniu gier to może przy pracy z engine 3D. Ludzie
    odpowiedzialni za design gry używaja takich języków jakich dostarcza
    engine (zapewne skryptowych).

    > Nie spotkałem się z jego szerszym zastosowaniem w embedded

    Nie szukaj daleko: Arduino. Że amatorskie? Za chwile Ci amatorzy będa
    pracować dla firm robiących embedded.

    , i nie
    > widzę praktycznie żadnych powodów, dla których miałby być stosowany
    > w tej dziedzinie.

    No widzisz, bo nie masz pojęcia o nim za dużego i nie widzisz
    zastosowań. Ci legacy programmers tez nie widzą. Ale biologia działa i
    wystarczy poczekać.

    > Co ma Linus Torvalds do embedded?

    Nie do embedded tylko C++. Dużo przekleństw ma. Bez pokrycia.