    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Phreaking, urmety, darmofon, KF, bekacz itd ;)
    Date: Sat, 14 Jul 2018 20:11:42 +0200

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
    news:pi9q6f$fgq$4$gof@news.chmurka.net...

    > Myślę, że po prostu odszumienie. Niech ktoś otworzy przemiennik tonem, a
    > będzie duży QRM, to przemiennik się nie zamknie.

    Trochę inteligencji i da radę.
    Oczywiście, jak będą zakłócenia, to wtedy tak, pisałem, że jak trzeba, nie
    sprzeciwiam.
    Są jednak metody i gotłw jestem założyć się, że żadnek cyfryzacji do tego
    nie trzeba. Po prostu timeout wyłącza przemiennik i ponowne otwarcie na
    dotychczasowych zasadach. Chyba tak ma SR5W było, żże jak za długo
    odbierało, nadajnik zamykał się. Z tą różnicą, że czekało, aż zaniknie
    odbiór i dopiero można było otworzyć znów. Fakt, to CTCSS/DCS jest górą. Ale
    przy braku zakłóceń jest jedynie utrudnieniem.

    > Na wyjściu -- też odszumienie, tym razem odbiornika końcowego.
    >
    > Zwykły squelch jest zawodny. O ile przyjemniej rozmawiałoby się na CB,

    Przynajmniej w naszych ręczniakach są dwa rodzanie blokady szumów, jedna,
    tradycyjna, na poziom sygnału, mocno zawodna, gdyż byle gówno otworzy.
    Jednak zaletą jest, że tak łatwo nie wyrzuca nadających ("wypadasz z
    przemiennika"). Druga blokada, znacznie lepsza w efekcie, reaguje na poziom
    (szkodliwej) modulacji AM, ma jednak też i wady - jeśli coś zaszumi sygnał,
    bądź w inny sposób spowoduje pojawienie się AM, lub czegoś, co daje taki
    efekt, jakby to była AM, a nawet, jeśli nadawca będzie choć nadal w pełni
    czytelny, to już odstrojony, wtedy blokada się zamknie i mimo dobrego
    poziomu, a nawet niesłyszalnego jeszcze zniekształcenia dźwięku, uznać może,
    że pojawiła się AM i zamknie odbiór. Natomiast ogromną jej zaletą jest to,
    że prawidłowo otworzy/zamknie radio nawet wtedy, gdy pokój obok będzie
    pracować wujek Zdzicho spawacz. Oczywiście, w granicach realnych, poziom
    fałszywej AM musi spaść poniżej progu uznawanego za jej pojawienie sie.
    Dzięki tej właściwości, zadziała tam, gdzie tradycyjna blokada będzie
    bezsilna.

    > gdyby ktoś kiedyś wpadł na pomysł otwierania squelcha nie poziomem
    > sygnału, a jakimś sygnałem w tle, choćby stałym i ustandaryzowanym.

    Dobra blokada nie będzie utrudniać.
    Należy jednakże pamiętać, że każdy dodatkowy sygnał mierzalnie, bądź
    niemierzalnie, zmniejsza zasięg. Choćby - przy silnie zaszumionej relacji,
    odbiornik nie będzie w stanie otworzyć blokady (tu akurat mam CTCSS na
    myśli) tam, gdzie tradycyjna blokada otworzy się z palcem w sempiternie. Nie
    jest to może wielka różnica, ale przy wartościach skrajnych, może być
    decydująca.

    > Tak, to jest pewien problem, choć czy oprócz absolutnych zabytków istnieją
    > jeszcze radia bez CTCSS?

    Przypuszczam, że jakieś mogły się jeszcze uchować. Drogie to nie jest, wiec
    te kilka PLN da się przełknąć.

    > Tylko kto to zrobi?

    Może zostaną jakieś niedobitki, co poza "es pi fajf cuśtamcuśtam, dyzys
    esjkułan blah blah blah" i fajt najt (niezależnie od rzeczywistych R i S)
    już skaczą do następnej łaczności. To już nie łaczność, to tylko połączenie.
    Skoro jednak KF jest hobby dla wszystkich, to musi się znaleźć miejsce także
    dla tych, co nie chce im się CTCSS-ać, co chcieli by takżze ppołowić krajowe
    przemienniki przy podniesionych warunkach, a zapewniam, że jeśli koledzy
    wyznający przeciwną opcję poproszą mnie w czymś o pomoc, to pomogę im
    najlepiej jak umiem, wyznając zasadę, że w hobby jest miejsce dla
    wszystkich, także dla nich.

    > IMO CTCSS nie ma chronić przed bekaczami...

    Bo i rady nie da.

    > Stawiam że odbicia od budynków i przeszkód.

    Za daleko, by tak było. Ale dobrze kombinujesz, choć co innego jest tu
    medium.

    > A pasmo nie jest z gumy :(

    Dlatego optuję za jakością. Przyz takim ruchu jak teraz, nawet odblokowane
    przemienniki będą się nudzić.

    > Są rzeczy ważne i ważniejsze. Akcja ratunkowa jest ważniejsza od sztywnych
    > zasad i myślę że każdy sąd to klepnie.

    Zgadza się. Np. kol. bodajżże Remigiusz, z bodajże Nysy (nie pamiętam po
    tylu latach), nie miał znaku, ale działał. I nikt go nie ganiał. A SR6F
    (Roman, to u Ciebie) był rozgrzany do czerwoności.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.