  • 21. Data: 2013-02-08 08:18:28
    Temat: Re: Płytki w stylu retro ;)
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-02-07 21:25, Jakub Rakus pisze:

    > Mam na myśli na przykład wszystkie "radiowe" gdzie częstotliwości
    > podchodziły pod setki MHz i nie było cudownych cyfrowych filtrów.

    Ale sinus, nie prostokąt. W układach analogowych nie występują
    magistrale, a nawet jeśli gdzieś idą sygnały równolegle to zdawano sobie
    sprawę z przesłuchów i ścieżki były odpowiednio prowadzone.
    Zauważ, że nie mówiło się wiele o kompatybilności elektromagnetycznej, a
    urządzenia w większości działały poprawnie - dlaczego? Żartem bym
    powiedział, że dzięki takiemu prowadzeniu ścieżek :P

    Dopowiem do postu Jakuba. Stare układy dzięki swoim gabarytom miały duże
    pady, na nich dużo cyny _ołowiowej_ która nie pękała tak szybko, a poza
    tym nóżki elementów dzięki swej elastyczności wprowadzały dużo mniejsze
    naprężenia w punktach lutowania. Kolejna sprawa - wiele elementów było
    przewymiarowanych.

    --
    Michał

  • 22. Data: 2013-02-08 09:32:18
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 06.02.2013 12:22, Michał Lankosz pisze:
> [...]
    .html

    > Pomóżcie odświeżyć moja pamięć. Jak przez mgłę kojarzę jakiś program w
    > TV, gdzie pokazywali proces 'malowania' - na początek duży arkusz kalki
    > na desce kreślarskiej, punkty (otwory), łączenie liniami, kontury,
    > gumowanie, poprawianie. Wszystko w powiększeniu x5..x10. Na to chyba
    > kolejna kalka - kolejna warstwa (elementów? druga warstwa miedzi?). O
    > ile pamiętam styl był jak w powyższym linku.

    Mogę opisać jak to było w mojej pierwszej pracy. Mielismy kalkę w kratkę
    na której rysowało się punkty lutownicze i ścieżki kolorami. Jeden kolor
    jedna warstwa, drugi kolor druga warstwa. Chyba długopisem się to
    robiło, pomyłki się skrobało żyletką. Jak konstruktor, czy ktoś inny
    narysował i posprawdzał pod swiatło czy nie ma błędu, kalka szła do
    kreślarza. Kreślarz spinał kalkę z folia i wyklejał. U nas robiło się w
    naturalnej wielkości, otwory nie były metalizowane. Szersze scieżki
    mozna było też kolorem oznaczyć, albo na gębę.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 23. Data: 2013-02-08 10:03:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" napisał w wiadomości

> [...]
    >elektromagnetycznej, a urządzenia w większości działały poprawnie -
    >dlaczego? Żartem bym powiedział, że dzięki takiemu prowadzeniu

    Przyloz do takiego urzadzenia retro telefon komorkowy, to zobaczysz
    jak wlasciciwie poprowadzono sciezki.

    Zaklocenia byly male, ot co :-)

    I nie bylo potrzebny przerzucania 64 bitow gnanych setkami MHz na
    druga strone plytki.

    P.S. Dawno nie uzywalem ... radia AM daje sie jeszcze posluchac ? Jak
    popatrze ile mam w domu przetwornic, a kazda na dziesiatkach lub
    setkach kHz chodzi ...

    J.

  • 24. Data: 2013-02-08 10:18:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 8 Feb 2013 10:03:51 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > P.S. Dawno nie uzywalem ... radia AM daje sie jeszcze posluchac ?
    Jak

    U mnie w samochodzie (całkiem współczesny) ciężko, tzn. ustawione na
    konkretna stacje można zrozumieć co mówią ale w tyle słychać jazgot.
    Natomiast "między stacjami" słychać jedynie jazgod i gwizdy, których
    częstotliwość jest zależna od obrotów silnika. Radio montowane
    fabrycznie. Ciekawe czy można reklamować samochód bo zakłóca radio na
    AM :).

    --
    Marek

  • 25. Data: 2013-02-08 14:45:01
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Kurde, faktycznie ciekawy soft. Więcej na ten temat tutaj:
    >
    > http://eda.eremex.com/

    kuśwa , co za firma badziewiarska.
    Zarejestrowałem się u nich, coby sobie demo ściągnąć.
    Potwierdzenie rejestracji przyszło chyba następnego dnia (jak nie
    później) , na maila oczywiście, z terminem ważności 8 h. :)

    Oczywiście jak to odczytałem , to już link nie działa.

    A walcie się, na drzewo ... :)

  • 26. Data: 2013-02-08 17:05:31
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-02-08 10:03, J.F pisze:
    > Przyloz do takiego urzadzenia retro telefon komorkowy, to zobaczysz jak
    > wlasciciwie poprowadzono sciezki.
    >
    > Zaklocenia byly male, ot co :-)

    Otóż to! Wtedy nie było takich urządzeń jak dzisiaj i dlatego napisałem,
    cytuję "urządzenia w większości działały poprawnie". Jeśli w
    dzisiejszych czasach chcieć używać sprawnych starych urządzeń to: albo
    są na tyle dobrze zaekranowane (stalowa obudowa) i nie sprawią większego
    problemu lub po prostu oszczędzić im współczesnych zakłócaczy.
    Oczywiście można się spierać po co, na co komu starocie. Ja starych
    klamotów się pozbywam i nie zbieram. Ale może komuś urządzenie
    kontrolne, pomiarowe czy inne służy i to od 30-40 lat bez poważnego
    psucia się z wymienionych wcześniej przyczyn.

    --
    Michał

  • 27. Data: 2013-02-09 05:36:58
    Od: "Kamil" <n...@g...com>

    Użytkownik "Michał Lankosz" napisał:

    > urządzenia w większości działały poprawnie - dlaczego? Żartem bym
    > powiedział, że dzięki takiemu prowadzeniu ścieżek :P

    Czy ty coś rozumiesz głupku? Zebrało się w tym wątku stado baranów, którym
    się wydaje że to oni odkryli elektronikę, komputer i telefon. Technologie
    rozwijały się długo i powoli. I odpowiednie konfiguracje ścieżek do tego
    rozwoju przystają.

    Bzpzdr

  • 28. Data: 2013-02-09 06:09:08
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-02-06 09:35, Cezary Grądys wrote:
    [...]
    > Łatwe do uzyskania przez pomalowanie reczne, a bardzo pracochłonne w
    > programie. Pewnie to robili tuszem w powiększeniu, albo przy prostych
    > płytkach w naturalnej wielkosci.
    Prawie 25 lat temu tak właśnie mnie uczono na I roku elektroniki PW.
    Trzeba było zaprojektować płytkę do jakiegoś prostego układu w skali 5:1
    używając kalki i tuszu. :-D

    > W sumie chyba trzeba w programie zrobić same punkty, a sciezki domalować
    > ręcznie redisówką. Oczywiście jak komuś zależy ;)
    A może lepiej pójść z duchem czasu i wyeksportować PCB do np.
    EPS/PS/PDF, wczytać np. do Inkscape i tam pobawić się krzywymi Béziera. :-D

  • 29. Data: 2013-02-09 12:10:31
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "JDX" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Prawie 25 lat temu tak właśnie mnie uczono na I roku elektroniki PW.
    > Trzeba było zaprojektować płytkę do jakiegoś prostego układu w skali 5:1

    Albo tak... :)
    http://www.youtube.com/watch?v=jzEvO73QZ5I (1/2)
    http://www.youtube.com/watch?v=u6LFoDjQTDw (2/2)

    > A może lepiej pójść z duchem czasu i wyeksportować PCB do np.
    > EPS/PS/PDF, wczytać np. do Inkscape i tam pobawić się krzywymi Béziera.
    > :-D

    Może... Ale tak sobie pomyślałem, czy to da taką satysfakcję, jak gdyby się
    wszystko zrobiło samemu? :)