  • 11. Data: 2014-10-09 09:06:14
    Temat: Re: Po co atmegi, pice, stmy jak jest Raspbberry....
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2014-10-08 o 16:13, Marek pisze:
    > Większość poleca przejść na jakiegoś ARM'a, ale czy to na pewno ma sens?

    Musisz chyba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy potrzebujesz systemu
    operacyjnego i jesteś w stanie nad nim zapanować czy też jesteś w stanie
    zaspokoić wszystkie swoje wymagania bez OS.

    Linuxy bywają przyjemne, ale musisz pamiętać, że uzależniają Cię one
    właściwie w 100% od producenta sprzętu.
    Jeśli producent stwierdzi, "mam w dupie ten moduł sprzętowy" to nie
    będzie do niego nowego jądra, a moduły sprzętowe jakoś tak mają, że
    zawsze coś tam jest tak zrobione, że jądro bez poprawek "prawie pasuje.".
    I wtedy masz do wyboru, zostać guru od jądra Linuxa albo porzucić sprzęt.
    Okazuje się po prostu w pewnym momencie, że ze starym jądrem nie
    skompiluje Ci się program, na którym oparłeś swój system, a właśnie
    opublikowali w necie opis dziury i booty wyszukują jak szalone tej
    wersji w sieci i ją atakują....
    Dodatkowo nie panujesz nad zależnościami czasowymi w systemie, coś tam
    się gdzieś, kiedyś wykonuje ale do końca nie masz na to wpływu i
    krytyczny proces czasem Ci się zatrzyma w najmniej oczekiwanym momencie.

    Z drugiej strony system operacyjny to szybkie dodawanie nowych
    funkcjonalności, bez jakiejkolwiek wiedzy o ich działaniu...

    --
    AWa.

  • 12. Data: 2014-10-09 10:13:10
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 09 Oct 2014 09:06:14 +0200, "Andrzej W."
    <a...@w...pl> wrote:
> [...]
    > operacyjnego i jesteś w stanie nad nim zapanować czy też jesteś w
    stanie
    > zaspokoić wszystkie swoje wymagania bez OS.

    Komplikacja układów, które czasami buduje mają funkcjonalności
    pokrywające się z OSem (tcpip,obsługa fat32,,USB), niby wszystko
    działa ale jak się zacznie abusować taki układ to coś dziwnego się
    dzieje, albo tcp po przetransferowaniu 1GB zgubi pakiet i jest
    czkawka lub przerwanie transferu albo driver fat32 przy zamykaniu
    dwumilionowym pliku zgubi cluster, niby nic wielkiego ale fsck nie ma
    więc pena trzeba i tak wyciągać i czyścić w PC...nawet w pewnej
    chwili słabości chciałem sportować fsck... ale po co? Bez sensu jak
    mam tu wszystko pod ręką w OS. Soft do mcu udostępniany przez
    producentów lub społeczności chyba jednak nie jest tak dobrze
    przetestowany i sprawdzony jak kernel Linuxa i w ekstremalnych
    warunkach coś się krzaczy. Oczywiście można powiedzieć: zgłoś
    problem, poprawią itp...

    > Linuxy bywają przyjemne, ale musisz pamiętać, że uzależniają Cię
    one
    > właściwie w 100% od producenta sprzętu.
    > Jeśli producent stwierdzi, "mam w dupie ten moduł sprzętowy" to nie

    Ale moment, przecież te 3 przykładowe komputery płytkowe mają chyba
    wsparcie w driverach do wszystkich układów na płytce czy czegoś nie
    zrozumiałem?
    Dostaje Rasp i muszę sam dopisać sobie driver do jego eth/usb/etc,
    czy driver jest ale niedopracowany i trzeba się przyzwyczaić, że od
    czasu do czasu wisi?
    Linuxem zajmuje się zawodowo i drivery lub modyfikacje kernela
    popełniać mi się zdarzało ale szczerze mówiąc po to chce wybrać taką
    platformę płytkową aby skupić się wyłącznie na userlandzie i nie
    przejomwać się, że np. driver czasami eth odstawi jakieś hocki. Jak
    urządzenie włączam ma działać bezawaryjnie aż do wyschnięcia jego
    elektrolitów :).

> [...]
    > się gdzieś, kiedyś wykonuje ale do końca nie masz na to wpływu i
    > krytyczny proces czasem Ci się zatrzyma w najmniej oczekiwanym

    Tego jestem świadom, akurat nie mam potrzeb realizować układów RT.

    > Z drugiej strony system operacyjny to szybkie dodawanie nowych
    > funkcjonalności, bez jakiejkolwiek wiedzy o ich działaniu...

    O to mi chodzi. Chyba już wyrastam z fascynacji śledzenia jak pakiet
    przechodzi przez kolejne warstwy systemu.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2014-10-09 10:35:24
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2014-10-09 o 10:13, Marek pisze:
> [...]
    > Dostaje Rasp i muszę sam dopisać sobie driver do jego eth/usb/etc, czy
    > driver jest ale niedopracowany i trzeba się przyzwyczaić, że od czasu

    Piszę o RPI.
    Sterowniki są zamknięte, nie masz kodu.
    Czy działa? Eeee...
    Działa coraz lepiej, początkowe wersje oprogramowania waliły się przy
    większym transferze po Eth, trzeba było jakieś cuda robić w systemie.
    Tak samo obsługa SD, jeśli pisałeś na kartę regularnie to system plików
    był całkowicie rozj.... po kilku tygodniach. I to tak, że żadne fsck nie
    pomogło.
    Zmiany w jakiś tam plikach konfiguracyjnych, podnoszenia napięcia
    rdzenia, zaczęło to jakoś działać, ale ostatnio nie wykorzystuje RPI do
    przetwarzania danych więc trudno mi ocenić stabilność.
    Konieczność przeróbek zasilania przy portach USB co by zwykłe Wi-Fi nie
    powodowało klęknięcia systemu.
    RPI to fajna zabawka, ale do urządzenia co ma biegać 24/7 i działać do
    tego to raczej bym tego nie wsadził.

    --
    AWa.

  • 14. Data: 2014-10-09 10:46:06
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-10-08 16:13, Marek wrote:
    [...]
    > Na pic32 to już średnio zaawansowane układy wykorzystujące tcp, usb
    > storage itp.Co wybrać dalej po pic32? Większość poleca przejść na
    > jakiegoś ARM'a, ale czy to na pewno ma sens?
    IMO nie ma. MIPS i ARM to w zasadzie "the same shit". Jedynie w celach
    poznawczych można/warto to zrobić.

  • 15. Data: 2014-10-09 11:12:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 09 Oct 2014 10:35:24 +0200, "Andrzej W."
    <a...@w...pl> wrote:
> [...]
    plików
    > był całkowicie rozj.... po kilku tygodniach. I to tak, że żadne

    To żeś mnie podłamał bo by "stryjek zamienił siekierkę na kijek".
    Ciekawe czy pozostałe 2 płytki tak samo "działają"?

    --
    Marek

  • 16. Data: 2014-10-09 11:31:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 09 Oct 2014 10:46:06 +0200, JDX <j...@o...pl> wrote:
    > IMO nie ma. MIPS i ARM to w zasadzie "the same shit". Jedynie w
    celach
    > poznawczych można/warto to zrobić.

    Nie chcę aby Twoja skrajna opinia diametralnie zmieniła sens tego
    wątku :). Przecież na mipsach i armach działają stabilnie OSy, jeśli
    są problemy to raczej w sofcie a nie cpu... I raczej o komplikację
    softu tu idzie. Jeśli używając dedykowany mcu chcemy uzyskać
    funkcjonalność OSa ALE używając dedykowany (często egotyczny) soft to
    są problemy. Wtedy chyba prościej użyć sprawdzony OS...

    --
    Marek

  • 17. Data: 2014-10-09 13:44:15
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-10-09 11:31, Marek wrote:
    > celach
    >
    > Nie chcę aby Twoja skrajna opinia diametralnie zmieniła sens tego
    > wątku :). Przecież na mipsach i armach działają stabilnie OSy, jeśli
    > są problemy to raczej w sofcie a nie cpu...
    Aby było jasne, wcale nie uważam że architektury MIPS i ARM są do bani.
    IMO po prostu są na tyle podobne, że nie warto doktoryzować się z
    drugiej jeśli ma się już doktorat z pierwszej. Zwłaszcza w
    zastosowaniach domowych.

> [...]
    > chcemy uzyskać funkcjonalność OSa ALE używając dedykowany (często
    > egotyczny) soft to są problemy. Wtedy chyba prościej użyć sprawdzony
    Tak BTW to po co od razu rzucać się na kobyłę jaka jest Linux? Przecież
    są dostępne stosunkowo proste pod względem koncepcji jak i kilobajtów
    źródeł OS-y (a może raczej schedulery???) takie jak np. FreeRTOS czy NutOS.

  • 18. Data: 2014-10-09 14:24:58
    Od: h...@m...uni.wroc.pl

    W dniu środa, 8 października 2014 10:13:55 UTC-4 użytkownik Marek napisał:
    > Wydaje mi się, że dochodzę powoli do momentu, w którym musze dokonać
    > pewnego wyboru. Jak dotąd budowałem układy realizujące własne potrzeby
    > automatyki "w domu i zagrodzie" (czasami też u znajomych). Wcześniej
    > na 8bit mcu teraz częściej na 32bit (pic32).
    > Na pic32 to już średnio zaawansowane układy wykorzystujące tcp, usb
    > storage itp.Co wybrać dalej po pic32? Większość poleca przejść na
    > jakiegoś ARM'a, ale czy to na pewno ma sens?

    Już Ci pisano że pic32 to MIPS. ARM jest bardziej popularny
    więc zmiana ma trochę sensu, ale chyba nie tracisz wiele
    zostając przy pic32.

    > Jaki ma sens
    > konsolidowanie od nowa potrzebnego softu (do tcp, do USB itp itd)
    > plus pisanie/portowanie własnego, projektowanie płytki ze wszystkimi
    > niezbędnymi komponentami dookoła cpu/mcu jak jest coś gotowego takie
    > jak Raspberry Pi?
    > Czy w zastosowaniach ogólnych ma sens brnięcie w jakiś dedykowany mcu
    > zamiast użyć gotowca, gdzie mamy wszystko gotowe w systemie a
    > elementy wykonawcze można podłączyć jako rozszerzenie do gpio?

    Raspberry Pi jako MCU to dość uboga konstrukcja. Od MCU klasy
    pic32 oczekuję szergu wbudowanych urządzeń (liczniki, ADC,
    interfejsy I2C i SPI, ...). Raspberry Pi ma jedno I2C, jedno
    SPI i port szeregowy, czyli mniej niż wiele 8-bitowców.
    Do tego szybkość obsługi GPIO poprzez driwer w jądrze jest
    dość skromna (jeden człowiek próbował zrobić programową
    obsługę MIDI proprzez GPIO i okazało się że szybkość była
    zbyt mała). Oczywiście możesz napisać własny driwer w
    jądrze który zrobi z GPIO co należy. Ale taki driwer
    raczej będzie trudniejszy od oprogramowania dedykowanego
    MCU.

    Osobiście jestem entuzjastą Raspberry Pi, ale widzę je
    raczej jako koordynator do którgo poprzez I2C czy SPI
    podłącza się dedykowane MCU. Tzn. Raspberry Pi może
    serwować webowe UI, decydować o ogólej strategii,
    ale specyficzne zadania, szczególnie te krytyczne
    czasowo robiłyby MCU. Oczywiście, jak chcesz pomachać
    kilkoma przekaźnikami przez interfejs webowy to
    Raspberry Pi zrobi to dobrze. Ale, np. tania czujka
    ultradzwiękowa wymaga precyzynego zliczania krótkich
    odstępów czasu i tu Raspberry Pi ma problem.

    Jak piszesz o gotowcach, to Arduino Pro Mini możesz
    dostać za 1/10 ceny Raspberry Pi, a płytki z większymi
    MCU też są w rozsądnej cenie. Czyli z gotowym prockiem
    nie ma wiele problemu. Ale ciekawy układ prawdopodobnie
    będzie zawierał więcej rzeczy niż procek, wiec dojdą
    dodatkowe płytki. Zrobienie własnej płytki z prockiem
    i dodatkami może być prostsze (szczególnie jak do gotowego
    procka potrzebujesz układ zewnętrzny, a proc we własnym
    układzie ma to wbudowane).

  • 19. Data: 2014-10-09 14:50:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 09 Oct 2014 13:44:15 +0200, JDX <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    kilobajtów
    > źródeł OS-y (a może raczej schedulery???) takie jak np. FreeRTOS

    Widzisz to nie problem w corze OSa, ale w,komponentach typu stos tcp,
    fat32 czy usb. Przecież np FreeRTOS nie daje "w pakiecie" obsługi
    tcp, fs czy usb. Zresztą kiedyś testowałem i z mojego pkt widzenia to
    tylko scheduler...A w pakiecie z Linuxem mam stabilny stos, drivery
    do fsa itp. Tak, zgadzam się, że to kobyła w porównaniu do
    dedykowanego mcu. Właśnie z tego powodu dotąd realizowałem pomysły na
    dedykowanych mcu. Ale ostatnio doszedłem do takiego poziomu
    komplikacji, że zaczyna być to porównywalne funkcjonalnie z tym co
    by default daje "kobyła".... natomiast bez zmartwienia czy stos tcp
    czy driver fs będzie w każdych warunkach działał prawidłowo.

    --
    Marek