    From: djrzulf <d...@g...com>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Po debacie o jakości - UKE - wolne wnioski
    Date: Wed, 18 May 2011 00:51:19 -0700 (PDT)

    Witaj Polipie!

    > Teraz tak jeszcze lekko prywatnie do KIKE. Wszystkie organizacje stoją
    > murem, że takie regulacje nie są nikomu potrzebne, nierealne do

    Niestety nie mieliśmy okazji wcześniej dyskutować, ponieważ niedawno
    zająłem się tematem, stąd udział mój oraz Józefa Chwasta w debacie.
    Ponieważ bardziej tam byłem przysłuchać się stanowisk operatorów niż
    dyskutować.

    > wykonania itp. KIKE jako izba zrzeszająca mniejszych ISP co mnie
    > niesamowicie zdziwiło jest jednak innego zdania.

    Nie chcieliśmy się wbijać na siłę z naszą prezentacją (termin był do 6
    maja), żeby nie rozbijać agendy UKE. Nasze stanowisko niewiele różniło
    się od poirytowanego Pana z PTC oraz wesołego Pana z P4 i nieźle
    zakręconego przedstawiciela &TP.

    > którego nie można zatrzymać, to nie rozumiem ich takiego nacisku by
    > wprowadzać hardwarowe mierniki jakości i to na koszt operatora? Przecież

    Problemem jest to, że UKE będzie chciało realizacji pomiarów i
    diagnostyki, i nasza dyskusja z prezentacjami pomiarów komercyjnych
    była tylko i wyłącznie związana z tym, jeśli już UKE zamierza to
    wprowadzać, to niech zrobią to wg pomysłu AJRiS lub MLAB, ponieważ
    rozwiązania Netscout, IŁ, czy Systemics PAB będą drogie w
    implementacji, więc warto korzystać z gotowych tanich rozwiązań.
    Myślę, że rozwiązanie Google jest naprawdę dobre, aczkolwiek
    testowałem u siebie łącze i podczas gdy inne speedtesty pokazywały
    okolice 100Mbps, to MLab pokazał mi 5Mbps... Huh.

    > stopniu dotknie ingerencja UKE. To właśnie Ci operatorzy, wiedząc że ich
    > sieci są ok, będą musieli również ponieść koszt wprowadzenia testerów

    Projekt głównie uderza w GSMowców, natomiast my, mali ISP, szczególnie
    świadczący dostęp bezprzewodowy dostaną rykoszetem i odczujemy to
    najbardziej. Ponieważ w przeciwieństwie do GSMowców, którzy mają swoje
    kanały, a my bezprzewodowcy jak już mamy, to z zakresu ISM, więc
    nieprzewidywalność tego pasma jest o wiele większa niż GSMowców.

    > tylko po to by udowodnić rzeczy oczywiste. Niech martwią się Ci, którzy

    Ale skoro dysponujemy infrastrukturą nx1G, to ethernetowcy nie mają
    zazwyczaj się czego obawiać - problemem jest dostęp bezprzewodowy.

    > ofert całkowicie się zmieni. Pojawią się oferty 100Mbps czy nawet 1Gbps
    > do klienta i wtedy zacznie się prawdziwy problem - nie wiem czy właśnie
    > przez ofertę netii czy gsm'ów nie jest już za późno na powrót do
    > normalności.

    Netia pokazała, że nie musi w ogóle zawierać przepustowości w umowie
    lub zawrze "dostęp maksymalny 80Mbps" dla xDSL czy "100Mbps" dla ETTH
    i nie muszą się już martwić takim klientem i uważamy, że to się może
    odbić na podejściu do jakości - jakby nie patrzeć Netia poszła torem
    GSMowców - CyfrowyPolsat reklamuje się prędkościami "100Mbps"...

    Józek zwrócił uwagę, że może wrócić to z czym UKE walczy, czyli
    wykluczeniem cyfrowym. Jeśli operator nie będzie w stanie świadczyć
    usługi na określonym terenie o określonej przepustowości, to zgodnie z
    pomysłami, niezadowoleni użytkownicy będą zgłaszać reklamacje i
    operator będzie musiał świadczyć swoje usługi za darmo. Jeśli koszt
    modernizacji do większych przepustowości przewyższa dochód z danego
    segmentu sieci, a koszt zwrotu jej to 20 lat, to operator nie będzie
    dokładał do interesu. Utrzymanie obecnej infrastruktury kosztuje,
    więc... Wycofa się z rynku i potem użytkownicy zostaną z dostępem
    GPRS. Czy jest to dobry kierunek?

    Osobiście uważam, że nasz rynek jest jeszcze za młody na takie
    regulacje, bo jest sporo jeszcze czarnych dziur, gdzie działa jeden
    wiodący operator z niskimi przepustowościami... Ale to jest właśnie to
    - działa.

    Czy na pewno chcemy doprowadzić, żeby ten operator się wycofał
    całkowicie z tego rynku?

    > KIKE na ostatnim walnym pokazało że reprezentuje głównie siebie, w sensie
    > Grupy Trzymającej Władze.

    KIKE na ostatnim walnym pokazało, że 2/3 członków ma Izbę w czterech
    literach i to jest problem Izby, a jak chcesz podyskutować o walnym
    czy o KIKE, to może załóż nowy wątek, a nie śmieć tutaj?

    > Nie chce krakać, ale coś mi mówi, że nowa firma
    > od opomiarowania ma coś wspólnego z KIKE... Ci którzy byli na Walnym KIKE
    > wiedzą o co mi chodzi...

    Słychać strzały!

    Z pozdrowieniami.

    --