eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek › Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie
    żarówek
    Date: Thu, 19 Dec 2013 00:40:21 +0100

    Użytkownik "Tomasz Stiller" napisał
    >Jako, że ksenonki w mojej viki ostatecznie się skończyły.
    >Postanowiłem
    >zrobić pomiary jasności świecenia lamp podczas wymiany żarówek.
    >Pacjent:
    >Opel Vectra C r 2007, reflektory ksenonowe nie AFL. Żarówki Osram
    >Xenarc
    >Electronic model 66142 - zarówno przed wymianą jak i po wymianie.

    Nie rozumiem - wymieniales same "zarowki" (palniki) czy cale lampy, a
    "zarowki" zostaly te same ?
    Czy lampy nowe, "zarowki" tez nowe, ale tego samego typu co stare ?

    >Pomiary robiłem na
    >poziomie gruntu, miernikiem skierowanym czujnikiem prostopadle w
    >stronę
    >samochodu. Pomiary wykonywałem po stronie lewej i prawej zawsze na
    >osi
    >danego reflektora, dlatego im dalej od samochodu, tym mniejsze
    >różnice
    >rejestrujemy, światło jednego reflektora pokrywa powierzchnię
    >oświetlaną
    >przez drugi reflektor i odwrotnie.

    Jesli chcesz zmierzyc to co napisales, to chyba lepiej byloby umiescic
    miernik w najjasniejszym punkcie wiazki, a druga lampe zaslonic.
    Wiazka swiatla mijania ma miec nierowna jasnosc, i tu drobna
    tolerancja moze powodowac ze pare cm obok jest znacznie
    jasniej/ciemniej.

    >5 metrów od samochodu:
    >Strona prawa: 140 lx, Strona lewa: 210 lx

    >10 metrów od samochodu:
    >Strona prawa: 122 lx, Strona lewa: 167 lx

    Tak w ogole, to gdybys mierzyl w tym samym promieniu z wiazki, to 2x
    dalej powinno byc 4x ciemniej.
    Ale tu juz moze drugi reflektor reflektor doswietlac.

    Tylko ze pewnie mierzysz w innym miejscu i to calkiem co innego.
    >Na koniec wykonałem jeszcze jeden pomiar - taki powiedzmy dodatkowy,
    >na
    >ścianie w odległości około 28 metrów od samochodu, w najjaśniejszym
    >punkcie. Celowo aby wyeliminować nakładanie się wiązek światła na
    >siebie.

    Ale one sie zapewne nadal nakladaly. Bezpieczniej zaslonic jedna
    lampe.

    >Strona prawa: 33 lx, Strona lewa: 58 lx

    Pokaz fotke ze sciany, najlepiej kazdej lampy z osobna. Tylko zrob
    jakies krzyzyki w tych jasnych miejscach.

    Tak w ogole to przy typowej ch-ce lampa prawa niekoniecznie doswietla
    lewa, bo ma po lewej stronie odciecie nisko,
    zas lewa po swojej prawej doswietla wysoko. Ale tez wiazka sie
    koncentruje w poblizu srodka .... bo u Ciebie wyniki jakby odwrotne.

    >Podobny pomiar wykonałem jeszcze przed wymianę reflektorów na nówki
    >sztuki, mniej więcej trzy miesiące temu. Wtedy wyniki przedstawiały
    >się
    >następująco, już bez rozróżnienia stron - bo wyniki były zbliżone.
    >5m: 122 lx, 10m: 98 lx, 15m: 54 lx, 20m: 23 lx, ściana: 11 lx(!)

    >Stare reflektory miałem od początku życia samochodu. Podobnie jak
    >stare
    >żarówki. Samochód jest z 2007 roku. Wygląda na to, że lustra
    >reflektorów
    >jednak wypalają się z czasem przez co reflektor traci na
> [...]

    Ale wymieniles reflektory czy zarowki czy obie ?

    >Ta
    >różnicę widać tym bardziej im dalej od samochodu mierzymy strumień
    >światła.

    Akurat taki soczewkowy reflektor mozna traktowac jako punktowe zrodlo
    przy tych odleglosciach, wiec jasnosc spada z kwadratem odleglosci.
    A jesli Tobie wyszlo inaczej, to moze to wynikac z przypadkowych
    miejscowych zniszczen.

    >Zwróćcie uwagę, że stara żarówka w nowym reflektorze na ścianie
    >dała 3x tyle światła na ścianie oddalonej o 28m od samochodu. Taka
    >różnica jest wyraźnie widoczna gołym okiem, choć ze względu na
    >czułość
    >oczu nie odczujemy tego jako 3x wzrost jasności, tylko wzrost o około
    >50%.

    Przy bezposrednim porownaniu oko ma lepsza czulosc, chociaz ... byla
    taka ladna szachownica szara ..

    Tak w ogole to jest parametr p.t. "lumen maintenance", ktory dla
    podobnych ksenonow sugeruje ze strumien pod koniec spada do 70%
    poczatkowego.
    Osram go jakos nie podaje, za to podaje ze te lampki maja "do 20%
    wiecej swiatla" (no dobra, ale stare byly takie same), tolerancje
    strumienia +/- 15%,

    Sugeruje ponowne pomiary przed wymiana.

    J.