-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!eternal-september.org!feeder.eternal-septem
ber.org!news.eternal-september.org!.POSTED!not-for-mail
From: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie
żarówek
Date: Thu, 19 Dec 2013 08:02:02 +0000 (UTC)
Organization: A noiseless patient Spider
Lines: 92
Message-ID: <l8u95p$i8c$1@dont-email.me>
References: <l8qd33$eoo$1@dont-email.me> <52b23267$0$2159$65785112@news.
neostrada.pl>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Thu, 19 Dec 2013 08:02:02 +0000 (UTC)
Injection-Info: mx05.eternal-september.org;
posting-host="18a89ba1a4fe57877431e56119fabf4a";
logging-data="18700";
mail-complaints-to="a...@e...org";
posting-account="U2FsdGVkX18mchBnpn4+JoewCzzb8wcF"
User-Agent: Pan/0.139 (Sexual Chocolate; GIT bf56508 git://git.gnome.org/pan2)
Cancel-Lock: sha1:mCVEjnC8jTTZ88FekUE7l2svtp8=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2515678
[ ukryj nagłówki ]On Thu, 19 Dec 2013 00:40:21 +0100, J.F wrote:
> Nie rozumiem - wymieniales same "zarowki" (palniki) czy cale lampy, a
> "zarowki" zostaly te same ?
> Czy lampy nowe, "zarowki" tez nowe, ale tego samego typu co stare ?
Celowo użyłem określeń zrozumiałych przez większość, ale nie koniecznie
specjalistów. Tak na prawdę wymieniałem zarówno oprawy (w sensie
reflektorów) jak i źródła światła (w sensie lamp wyładowczych).
Pomiar po stronie prawej pokazuje nowe źródło światła w nowym
reflektorze. Pomiar po stronie lewej pokazuje stare źródło światła w
nowym reflektorze. Natomiast na samym dole dodałem jeszcze wcześniejszy
pomiar starego źródła światła w starym reflektorze.
> Jesli chcesz zmierzyc to co napisales, to chyba lepiej byloby umiescic
> miernik w najjasniejszym punkcie wiazki, a druga lampe zaslonic. Wiazka
> swiatla mijania ma miec nierowna jasnosc, i tu drobna tolerancja moze
> powodowac ze pare cm obok jest znacznie jasniej/ciemniej.
Masz rację, dlatego starałem się robić pomiary dokładnie w osi optycznej
danego reflektora. Pewnie, że nie był to pomiar w laboratorium tylko
prosty amatorski na podwórku. Tak na prawdę największe zmiany były
mierzalne przy nawet drobnej (10cm) zmianie odległości. Różnice potrafiły
sięgać nawet 10lx.
> Tak w ogole, to gdybys mierzyl w tym samym promieniu z wiazki, to 2x
> dalej powinno byc 4x ciemniej. Ale tu juz moze drugi reflektor
reflektor doswietlac.
Tylko w przypadku, gdybyśmy mierzyli bezpośrednio strumień samej żarówki,
którą w potraktujemy jako punktowe źródło. Natomiast w przypadku
reflektora samochodowego strumień światła jest rozkładany nieco inaczej.
Jeśli zrobisz odwzorowanie na płaszczyznę, to gołym okiem widać ze w
niektórych miejscach jest jaśniej niż w innych. Te jaśniejsze miejsca
doświetlają dalsze fragmenty drogi - przez co masz kompensację zjawiska o
którym piszesz.
Idąc twoim tokiem rozumowania skoro na 5 m miałem 210 lx to na 10 m
powinienem mieć tylko 52 lx (a zmierzyłem 122). Przy takim pomiarze
ilości światła błąd mogłem zrobić tylko w dół, mierząc mniej niż było
faktycznie, nie w górę. Skoro tyle światła tam fizycznie nie dociera...
> Ale one sie zapewne nadal nakladaly. Bezpieczniej zaslonic jedna lampe.
Punkt mierzony był ponad granicą odcięcia drugiego reflektora. Faktycznie
przydało by się foto. I tak, pewnie _jakiś_ tam drobny wpływ lampy prawej
na lewą występował. Bardziej chodziło mi o sprawdzenie najjaśniejszego
punktu po prawej względem najjaśniejszego punktu po lewej stronie.
> Tak w ogole to przy typowej ch-ce lampa prawa niekoniecznie doswietla
> lewa, bo ma po lewej stronie odciecie nisko,
> zas lewa po swojej prawej doswietla wysoko. Ale tez wiazka sie
> koncentruje w poblizu srodka .... bo u Ciebie wyniki jakby odwrotne.
Nie wiem, czy te moje są takie typowe, ale po zasłonięciu jeden z lamp
wyraźnie widać, że druga dooświetla pole pierwszej. Inaczej po awarii
jednej z lamp, zupełnie nie widziałbyś połowy drogi - a tak przecież być
nie może. Musi być zachowana jakaś tam widoczność, nawet dużo mniejsza
widoczność to sporo lepiej od zerowej widoczności.
>>Podobny pomiar wykonałem jeszcze przed wymianę reflektorów na nówki
>>sztuki, mniej więcej trzy miesiące temu. Wtedy wyniki przedstawiały się
>>następująco, już bez rozróżnienia stron - bo wyniki były zbliżone.
>>5m: 122 lx, 10m: 98 lx, 15m: 54 lx, 20m: 23 lx, ściana: 11 lx(!)
> Ale wymieniles reflektory czy zarowki czy obie ?
Czytaj wyżej.
>>Ta różnicę widać tym bardziej im dalej od samochodu mierzymy strumień
>>światła.
>
> Akurat taki soczewkowy reflektor mozna traktowac jako punktowe zrodlo
> przy tych odleglosciach, wiec jasnosc spada z kwadratem odleglosci.
> A jesli Tobie wyszlo inaczej, to moze to wynikac z przypadkowych
> miejscowych zniszczen.
W żadnym wypadku nie można go traktować jako punktowego źródła światła. W
ten sposób to możesz potraktować najwyżej samą lampę wyładowczą bez
jakiejkolwiek optyki czy luster.
Po to w reflektorze samochodowym masz dość skomplikowaną jednak optykę,
żeby walczyć ze zjawiskiem o którym piszesz. Kierowcy najwięcej światła
potrzebują najdalej od samochodu. Zupełnie przed maską może być
stosunkowo ciemno.
> Sugeruje ponowne pomiary przed wymiana.
Każde wyładowcze źródło światła podatne jest na spadek strumienia z
czasem - to nie ulega wątpliwości. I tak, pewnie powtórzę pomiar przed
wymianą.
Tomek
Następne wpisy z tego wątku
- 19.12.13 22:18 J.F.
- 19.12.13 22:33 Arbiter
- 19.12.13 23:16 pasatona
- 20.12.13 13:38 pasatona
- 21.12.13 09:42 Arbiter
- 21.12.13 10:01 pasatona
- 21.12.13 10:44 Arbiter
- 21.12.13 11:22 pasatona
- 21.12.13 13:45 Arbiter
- 21.12.13 21:21 pasatona
- 22.12.13 01:12 Arbiter
- 22.12.13 02:18 pasatona
- 22.12.13 11:29 Arbiter
Najnowsze wątki z tej grupy
- Fiat 125p wer. pikup - w PRL moszna było, w III Reczy [pospolitej] nie moszna
- Pożar salonu z chińskimi elektrykami
- ZŁOMNIK o pracy w TVN TURBO, nowych przepisach i współczesnej motoryzacji. Turbo Taryfa!
- Samo rozładowywanie baterii trakcyjnej w elektryku.
- Będziemy się znowu zrzucać na elektryki...
- Dwukabinowy Citroen - dziwadło pod zabudowę spec
- Czy dopłaty do używanych elektryków z Niemiec będą również do czterokołowców lekkich?
- IZERA CD.
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Opel? Ale jaki Opel?? A może nie Opel?
- IZERA - A może jedna Tusk nie ZDOŁA tego ZAORAĆ
- Koniecznie potrzebuję kampera...
- naprawa zamka
- Jaką kamerkę samochodową polecacie?
Najnowsze wątki
- 2024-05-20 Fiat 125p wer. pikup - w PRL moszna było, w III Reczy [pospolitej] nie moszna
- 2024-05-19 Pożar salonu z chińskimi elektrykami
- 2024-05-18 LED
- 2024-05-19 ceny nieruchomości
- 2024-05-18 Szczecin => UX/UI Designer <=
- 2024-05-18 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-18 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-05-18 Warszawa => Mid/Senior QA Engineer <=
- 2024-05-18 Ulm => Solution Architect (sichere Kommunikation und IoT-Loesungen <=
- 2024-05-18 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-05-18 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-18 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-18 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-05-18 Warszawa => Account Manager (Recruitment Services) <=
- 2024-05-18 Łódź => Salesperson - CRM Systems <=