  • 201. Data: 2012-01-25 23:45:57
    Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-25 23:21, Tomasz Pyra wrote:

    > I fotka:
    > http://img804.imageshack.us/img804/350/zdjecie000s.j
    pg

    > Na pierwszym planie ślad hamowania na wprost.
    > Na drugim zakręt na ręcznym.

    Na samym ręcznym ?

    > Na trzecim bez ręcznego.
    >
    > Dwa pierwsze w zasadzie równo, trzeci wyraźnie szerszy.

    Mnie wyszło, że hamowanie przodem był jednak mniej skuteczne (samo
    hamowanie na wprost). Bokiem zatrzymywał się szybciej (hamowanie + ręczny)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 202. Data: 2012-01-26 00:04:19
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Wed, 25 Jan 2012 23:45:57 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:

    pg

    > Na samym ręcznym ?

    No i kierownica oczywiście.

    > Mnie wyszło, że hamowanie przodem był jednak mniej skuteczne (samo
    > hamowanie na wprost). Bokiem zatrzymywał się szybciej (hamowanie + ręczny)

    Nie powinien, chyba że dochodzą efekty zakopywania się samochodu bokiem (na
    mojej nawierzchni praktycznie pomijalne zjawisko).

    Rozpatrując wyłącznie prędkość w płaszczyźnie podłużnej (czyli na moim
    zdjęciu prawo-lewo), hamując na wprost 4 koła cały czas optymalnie hamują
    samochód.
    Skręcając w najlepszy możliwy sposób można to zrobić najwyżej tak samo
    skutecznie w tej płaszczyźnie (co w sumie prawie się udało), tyle że
    prędkość nie tracąc, a zmieniając kierunek ruchu.

  • 203. Data: 2012-01-26 00:06:07
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2012-01-25, Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie> wrote:

    > Okna otwiera i kotwicę rzuca...
    >
    > Jest pewna "subtelna" różnica, pomiędzy "mocno hamuje", a koryguje tor -
    > oczywiście poprzez przyhamowanie na ułamek sekundy przeważnie
    > pojedynczego koła.

    "nie hamuje" a "koryguje tor jazdy przyhamowując pojedyńcze koła" - to
    też jest subtelna różnica. Zapytałem się, bo już się bałem, że
    kompletnie nie wiem jak to działa :)

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 204. Data: 2012-01-26 00:13:55
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Thu, 26 Jan 2012 00:06:07 +0100, Krzysiek Kielczewski wrote:

    > "nie hamuje" a "koryguje tor jazdy przyhamowując pojedyńcze koła" - to
    > też jest subtelna różnica. Zapytałem się, bo już się bałem, że
    > kompletnie nie wiem jak to działa :)

    Jak sobie kupię laptopa, to zgram loga z jakiegoś takiego zadziałania ESP i
    wszystko będzie widać - ciśnienie w każym hamulcu osobno :)

  • 205. Data: 2012-01-26 08:30:08
    Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>

    Dnia (Wed, 25 Jan 2012 19:51:03 +0100) ktos podajacy sie za Tomasz Pyra
    wyklawiaturowal co nastepuje:

    > Też pobadałem sprawę i istotnie ręczny wyraźnie zacieśnia promień skrętu w
    > podsterownym poślizgu.

    [...]

    Cieszę się, że potwierdziłeś moje odczucia odnośnie ręcznego. Ja z kolei
    moim samochodem popróbowałem zacieśniać zakręt i unikać podsterowności
    przy małych prędkościach. Moim zdaniem najlepiej działa ujęcie gazu,
    odprostowanie kół i ponowne ich skęcenie.

    Piotr Klimek
    Citroen C5 2.0HDI `02

  • 206. Data: 2012-01-26 08:40:11
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-26 00:04, Tomasz Pyra wrote:

    > No i kierownica oczywiście.

    Ale bez użycia nożnego hamulca ?

    > Nie powinien, chyba że dochodzą efekty zakopywania się samochodu bokiem (na
    > mojej nawierzchni praktycznie pomijalne zjawisko).

    W moim przypadku hamowania pozostawiło 4-ry ślady - być może w tych
    warunkach, hamowanie na śniegu (plus jego zbieranie), dawało lepsze
    efekty niż tylne koła hamująca na pozbawionej śniegu powierzchni
    (usuniętej przez przednie)

    > Rozpatrując wyłącznie prędkość w płaszczyźnie podłużnej (czyli na moim
    > zdjęciu prawo-lewo), hamując na wprost 4 koła cały czas optymalnie hamują
    > samochód.

    W opisanym przezemnie przypadku, był użyty hamulec roboczy + ręczny +
    kierownica.

    > Skręcając w najlepszy możliwy sposób można to zrobić najwyżej tak samo
    > skutecznie w tej płaszczyźnie (co w sumie prawie się udało), tyle że
    > prędkość nie tracąc, a zmieniając kierunek ruchu.

    Dla pełni obrazu, warto ponowić test na innej nawierzchni - np, zwykła
    kostka betonwa (nie dziurawa), oraz na asfalcie - w obu przypadku
    pokrytych śniegiem.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 207. Data: 2012-01-26 08:43:12
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-26 00:13, Tomasz Pyra wrote:

    > Jak sobie kupię laptopa, to zgram loga z jakiegoś takiego zadziałania
    ESP i
    > wszystko będzie widać - ciśnienie w każym hamulcu osobno :)

    Mogę spróbować nagrać film u siebie z takiego zapisu - jednak obawiam
    się zbyt małego próbkowania sygnału. ZTCW, nie powinn być problemu z
    odczytaniem tych sygnałów.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 208. Data: 2012-01-26 19:14:56
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 25 Jan 2012 20:53:34 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

    > Jeżdżą, tylko ten kąt jest wtedy mniejszy.
    > Taka specyfika asfaltowej nawierzchni.

    E-e. Nie jeżdżą. Na torze poślizg = zmiejszenie prędkości. Co innego na
    szutrze.
    --
    ___________ (R)

  • 209. Data: 2012-01-26 19:15:38
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Thu, 26 Jan 2012 08:40:11 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:

    > Ale bez użycia nożnego hamulca ?

    Na zdjęciu jest samym ręcznym.

    Potem robiłem jeszcze dużo różnych prób, m.in. z nożnym w różnych
    konfiguracjach, ale wyniki były najwyżej podobne.

    Zresztą trudno je jednoznacznie porównywać - sam ręczny daje szybko dobre
    możliwości skręcania. Użycie hamulca roboczego na początku pogłębia
    podsterowność, ale samochód szybciej hamuje i po chwili samochód skręca już
    lepiej.

    > Dla pełni obrazu, warto ponowić test na innej nawierzchni - np, zwykła
    > kostka betonwa (nie dziurawa), oraz na asfalcie - w obu przypadku
    > pokrytych śniegiem.

    Warto też ponowić test przy dużej prędkości.

    Bo takie podpieranie się ręcznym to fajna rzecz jak samochód jedzie z
    prędkością rowerzysty :)
    Przy jakiś konkretnych prędkościach to już będzie nie do opanowania.

  • 210. Data: 2012-01-26 20:01:54
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-26 19:15, Tomasz Pyra wrote:

    > Na zdjęciu jest samym ręcznym.
    >
    > Potem robiłem jeszcze dużo różnych prób, m.in. z nożnym w różnych
    > konfiguracjach, ale wyniki były najwyżej podobne.

    Dziwne.

> [...]
    > możliwości skręcania. Użycie hamulca roboczego na początku pogłębia
    > podsterowność, ale samochód szybciej hamuje i po chwili samochód skręca już

    Cieszę się, że doszedłeś do podobnych wniosków jak to o czym pisałem na
    początku - dodatkowa siła - np. pochodząca od hamulca roboczego pogłębia
    podsterowność. A przy większej prędkości może braknąć miejsca na
    wyhamowanie i odzyskanie sterowności - dzwon jak się patrzy - dlatego
    odzyskanie sterowności powinno być priorytetem.

    > Warto też ponowić test przy dużej prędkości.

    Zdefiniuj duża ? Przy 80 na śniegu działa bez problemu - było na filmie.

    > Bo takie podpieranie się ręcznym to fajna rzecz jak samochód jedzie z
    > prędkością rowerzysty :)
    > Przy jakiś konkretnych prędkościach to już będzie nie do opanowania.

    Nieprawda. Po prostu trudniej i ważne aby szybko podjąć decyzję -
    unikamy zderzenia odzyskując sterowność czy hamujemy.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik