  • Data: 2017-03-17 08:37:47
    Temat: Re: Postęp techniczny w podeszłym wieku
    Od: Luke <l...@l...net> szukaj wiadomości tego autora

    > Nie zaskakuje mnie, że 10 latek potrafi poskładać jakiś sterownik bo ja
    > mając 10 lat zbudowałem samodzielnie swoje pierwsze radio, a gdybym miał
    > wcześniej dostęp do odpowiednich informacji i elementów zrobiłbym to
    > pewnie ze 2 lata wcześniej.

    A mnie zaskakuje nie sam fakt, że 10-latek jest w stanie to robić, tylko
    że w ogóle mu się chce. W podobnym wieku pisałem swoje pierwsze programy
    w BASIC i LOGO. Pisałem je w zeszycie, komputera jeszcze długo nie miałem.

    Porażająca większość dzieci w drugiej połowie podstawówki, przynajmniej
    tych z mojego otoczenia, nie robi nic. Ich życie polega na "odwaleniu"
    przykrych obowiązków szkolnych, a potem na graniu w kolejną grę na
    smartfonie, lub pikaniu na fejsie. Ewentualnie można nagrywać wygłupy,
    wystawiać je na YT i sprawdzać kciuki w górę.

    Wszelkie inicjatywy mające na celu uczenie dzieci czegokolwiek co
    wykracza poza denny i mułowy program szkolny (np. zajęcia z
    programowania) w większości sprowadzają się do pójścia raz, a następnie
    jakoś się nie chce i jest to mało atrakcyjne. Wyjątki od tej reguły są
    nieliczne, a w moim otoczeniu to najczęściej jedynacy. Po szkole zajmują
    się takimi rzeczami z nudów, zamiast wydzierać się godzinami i ganiać po
    mieszkaniu z rodzeństwem wtedy, kiedy gra na małym ekraniku się na
    chwilę znudzi.

    Dodatkowo mamy zero cierpliwości, a zapał jest najczęściej bardzo
    słomiany. Dziecko jest przyzwyczajone do natychmiastowego
    spektakularnego efektu każdego działania. Jeśli takiego czegoś nie ma,
    szkoda mu czasu, albo szuka czegoś innego, co tak działa (najczęściej
    jest to kolejny level w gierce, do osiągnięcia w 15 minut smyrania
    palcem po telefoniku).

    Więc jeśli ktoś w wieku 11 lat lutuje mikrokontrolery, to ja bym go
    plasował na 99% percentylu statystycznego społeczeństwa (polskiego).

    L.