    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pozwolisz ? swoje trzy grosze
    Date: Sun, 07 Feb 2010 14:08:11 +0100

    ToTylkoJa pisze:

    > A tu to ja się pozwole nie zgodzić. Fotochemią bawiłem się przed
    > termotransferem. Do tej pory został mi 'positiv UV' i 'transparent UV'
    > (chyba tak te spray'e się nazywały). Płytki wcale nie wychodziły lepiej co
    > teraz przy termotransferze. Według mnie fotochemia jest bardzo (straszliwe,
    > ekstremalnie) wrażliwa na grubośc "napsiukanego" positiva oraz stężenie
    > wywoływacza (wodorotlenku sodu).

    Wystarczy psikać na płytkę i zaraz potem lekko pomachać nią aby
    rozprowadzić lakier. Poza tym dwustronna pokryta fotolakierem płytka
    100*160 kosztuje w TME 10pln. Przy przygotowaniu wywoływacza wystarcza
    pamiętać, że łyżeczka do herbaty to około 5g. Należy jedynie unikać
    sytuacji, że zostały na dnie nierozpuszczone granulki NaOH bo wokół nich
    jest duże stężenie.

    Nie mam ochoty kupowac wagi labolatoryjnej
    > bo to dodatkowy wydatek. A na koniec szybkość metody. Mam szukać
    > naświetlarni, zlecić naświetlenie kliszy, jechać odebrać kliszę (lub
    > zapłacić za kuriera - to kolejne koszty) i dopiero naświetlac płytkę.

    Spokojnie można naświetlać przez zwykły papier przyłożony stroną z
    tonerem do płytki. Poza tym sam stosowałeś Transparent to nie zarzucaj
    tej metodzie że wymusza przygotowanie klisz w naświwtlarni.

    > nie metoda na zabawę sobota wieczór niedziela rano.

    Jeśli nie jeździsz do naświetlarni to jest.

    > dla mnie elektronika to zabawa - hobby a nie żródło utrzymania i wszelka
    > powtarzalność nie występuje. Rozumiem że dla 10 płytek termotransfer jest
    > bez sensu ale ja robię tylko jedną sztukę i albo zabawka zadziała albo do
    > śmieci bo nie umiem uruchomić.

    Obie metody nadają się na hobbystyczne wykonanie płytki w sobotni
    wieczór. Jednak jeśli Ci nie wychodzi termotransfer to wróć do
    Posistiva. Ja przeszedłem na termotransfer bo Positiv łapie trochę
    paproszków i trzeba poprawiać mazakiem po wywołaniu. I nie mam żadnych
    problemów. A kładę płytkę na żelazku trzymanym w imadle i wcieram
    starannie szmatką. Positivem robię czasami płytki dwustronne bo można je
    obrobić w jednym procesie. A właściwie to już coraz bardziej powinienem
    pisać w czasie przeszłym, bo nie robię tego hobbystycznie i nawet
    prototypy w ilości 1-2 sztuk zamawiam w płytkarni.

    MD