  • Data: 2024-03-14 18:40:52
    Temat: Re: Problem z niezawodnością chip-ów
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 14 Mar 2024 17:23:13 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:

    > To nie jedna z tych legend miejskich? W telekomunikacji już jakiś czas
    > temu zmieniło się podejście do błędów. Kiedyś obowiązywał paradygmat,
    > że w transmisji cyfrowej odstęp sygnału od szumu ma być wielki, każdy
    > bit musi przejść bez błędu.

    Prawie, bo jednak tej stopy błędów nie udało się uniknąć.

    > Teraz pcha się tyle danych, tak szybko,
    > żeby dobić do granicy, gdzie błędy się pojawiają, ale w ilości kilku
    > procent. Pcha się bity nadmiarowo, a potem koryguje matematycznie.

    Skoro można, to się robi.

    > No i jak kiedyś telefonicznym drutem szło 300 bitów na sekundę, to
    > teraz sto megabitów.

    Ale to nie tylko dlatego.
    Jak widac - kiedys tym drutem też mogło isc 100MB (raczej 20), tylko
    sprzętu nie było :-)

    > W półprzewodnikach dzieje się podobie. Pierwszy był Clive Sinclair,
    > który do komputera ZX Spectrum wkładał pamięci RAM 64k z uszkodzoną
    > komórką, które dobrze sprawdzały się jako 32k.

    32k dobre !

    Aczkolwiek jak można w historii doczytać "rtęć z rur wyciekała, więc
    powstał sytem zarządzania pamięcią, aby nie tracic przy tym danych".
    Na długo przed spektrum.

    > Dzisiaj każda pamięć
    > RAM jest "uszkodzona", projektuje się nadmiarowe wieresze i kolumny,
    > a gdy na ich przecięci trafi się uszkodzona komóra, wyłącza się cały
    > wiersz i całą kolumnę.

    DRAM/SRAM tez? Moze i też, bo az się prosi.

    A ekrany LCD jak się robi? Bo złych pikseli nie widać.

    > Jest opowieść o tym, jak panowie inwestorzy zapytali pomysłodawcę
    > mikroprocesora, co będzie, gdy coś w nim się zepsuje? -- No to się
    > go wyrzuci, nikt nie będzie układu scalonego naprawiał. -- Ha, ha,
    > ha, wyrzucać lekko uszkodzony komputer, dobre sobie!

    486SX :-)

    > Jeszcze jedno mi się przypomniało w związku ze "starymi generacjami".
    > W latach '90 robiliśmy diwajs, w którym był mikrokontroler z pierwszą
    > generacją pamięci flash. Niewiele jej tam było, ale chodziło tylko
    > o zapamiętanie ustawień, program był w innym miejscu. Działała tak,
    > że zapis trzeba było robić w kilku miejscach, a przy odczytywaniu
    > wynik ustalać w drodze głosowania.

    No widzisz - a piszesz, ze kiedyś było lepiej :-)

    Nie skopaliscie czegos? w latach 90-tych to juz powinno działac dobrze

    J.