  • 1. Data: 2024-03-13 20:08:29
    Temat: Problem z niezawodnością chip-ów
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    Ciekawy artykuł o niezawodności chip-ów:
    https://elektronikab2b.pl/opinie/56235-niezawodnosc-
    chipow-staje-sie-problemem?fbclid=IwAR3deqv8UqIR9gxn
    CR6C1xHbczyIanajF0pLMDdeV5kqMx0sJ2fzVZ63Zmc

    Wszystko schodzi na psy...

  • 2. Data: 2024-03-13 22:13:53
    Temat: Re: Problem z niezawodnością chip-ów
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Mar 2024 20:08:29 +0100, pytajacy <r...@p...fm> wrote:
    > Ciekawy artykuł o niezawodności chip-ów:
    > https://elektronikab2b.pl/opinie/56235-niezawodnosc-
    chipow-staje-sie-problemem?fbclid=IwAR3deqv8UqIR9gxn
    CR6C1xHbczyIanajF0pLMDdeV5kqMx0sJ2fzVZ63Zmc

    Zawsze mnie to zaskakiwało, że nawet ye starsze technologie układów
    scalonuch potrafią (jako bardzo delikatna struktura ) pracować
    dziesiątki lat bez problemu.
    Czyli jednak idzie ku zmienie..

    --
    Marek

  • 3. Data: 2024-03-13 22:17:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    pytajacy zauważył:

    > Wszystko schodzi na psy...

    Racja, w takiej sytuacji trzeba polegać na watchdogu.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2024-03-13 23:11:03
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    W dniu 2024-03-13 o 22:13, Marek pisze:
> [...]
    >
    > Zawsze mnie to zaskakiwało, że nawet ye starsze technologie układów
    > scalonuch  potrafią (jako bardzo delikatna struktura ) pracować

    Gógiel zwraca takie coś:
    Niezawodność chipów DRAM jest ~5,5x gorsza w DDR4 w porównaniu do DDR3.
    Procesory AMD EPYC(TM) drugiej generacji z AMDC zostały zaprojektowane w
    celu złagodzenia tego problemu poprzez korygowanie błędów ...

    https://www.amd.com/content/dam/amd/en/documents/epy
    c-business-docs/white-papers/advanced-memory-device-
    correction.pdf

    Co jeszcze piszo na b2b:
    - Koniec ery rezonatorów kwarcowych

    Polimeryzowałbym:)

    https://elektronikab2b.pl/opinie/54700-projektowanie
    -wariantowe

    Klepali my o tym, 2 footprint`y na pcb lepsze niż jeden:)

  • 5. Data: 2024-03-14 00:15:27
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

    W dniu 13.03.2024 o 23:11, alojzy nieborak pisze:
> [...]
    >
    > https://www.amd.com/content/dam/amd/en/documents/epy
    c-business-docs/white-papers/advanced-memory-device-
    Ciekawy jestem czy w przyszłości to wróci do stanu że zakupione
    urządzenie będzie działać laaatami...
    Bo jak na razie nic tego nie zapowiada a wręcz się jeszcze bardziej
    napędza przez konsumpcjonizm, postęp, chęć zysku itd. Samo napędzająca
    się spirala.

  • 6. Data: 2024-03-14 09:26:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 14.03.2024 00:15, pytajacy wrote:

> [...]
    > Bo jak na razie nic tego nie zapowiada a wręcz się jeszcze bardziej
    > napędza przez konsumpcjonizm, postęp, chęć zysku itd. Samo napędzająca

    W przypadku elektroniki to jednak nie tyle konsumpcjonizm, co prawo
    Moore'a. Jeśli tworzysz jakiś produkt i wraz z upływem czasu dostajesz
    coraz więcej mocy obliczeniowej za te same pieniądze, to dlaczego nie
    wykorzystać tego w kolejnej generacji?
    Z punktu widzenia konsumenta wygląda to podobnie. Teoretycznie nadal
    można by grać w "Super Mario" na Pegasusie albo "Deus Ex" na Play
    Station 2. Tylko skoro jest taka możliwość, to czemu nie kupić nowego
    sprzętu, który pozwoli na odpalenie "Wiedźmina" albo "Cyberpunka"?
    Wydawcy oprogramowania siłą rzeczy nie będą w stanie wspierać wszystkich
    "historycznych" platform i skupią się na rozwijaniu softu na te nowe,
    więc co jakiś czas trzeba będzie odświeżyć swoją konfigurację.

    To znaczy tak to wyglądało przez kilkadziesiąt ostatnich lat, ale
    powoli przestaje. Prawo Moore'a powoli zwalnia. Widać to chociażby po
    ostatnich dwóch generacjach konsol. Ósma ma już ponad dekadę, a ciągle
    wychodzą na nią nowe tytuły.

  • 7. Data: 2024-03-14 09:40:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Teoretycznie nadal można by grać w "Super Mario" na Pegasusie

    Super Mario, i ten drugi gruby, już nie dostaną tej zabawki.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2024-03-14 13:21:55
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 13.03.2024 22:13, Marek wrote:

    > Zawsze mnie to zaskakiwało, że nawet ye starsze technologie układów
    > scalonuch  potrafią (jako bardzo delikatna struktura ) pracować
    > dziesiątki lat bez problemu.

    Jakby nie patrzeć, to nie jest coś, co byłoby mocno narażone na zużycie.
    Struktura leży sobie zabezpieczona obudową i nie posiada żadnych
    elementów ruchomych. Nawet pod względem termicznym nie jest narażona na
    skrajne warunki - to nie jest żarówka czy lampa elektronowa, gdzie
    poprawna praca wymagała temperatur, które prowadziły do powolnej, ale
    nieuniknionej degradacji elementu. Do tego technologia CMOS mocno
    ograniczyła emisję temperatury przez elektronikę.

    No i im starsze układy, tym bardziej "toporne" - grubsza ścieżka,
    większy odstęp napięć pomiędzy zerem i jedynką. Współczesne
    mikroprocesory i układy graficzne znajdują się przecież w pobliżu
    granicy możliwości technologii fotolitografii.

  • 9. Data: 2024-03-14 14:12:35
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    pytajacy pisze:
> [...]
    > Bo jak na razie nic tego nie zapowiada a wręcz się jeszcze bardziej
    > napędza przez konsumpcjonizm, postęp, chęć zysku itd.

    W sumie korekta błędów w komputrach ma 70 lat :)
    Więcej danych/połączeń/podzespołów to i korekta
    musi być lepsza.

    Połączenia raz działające i za chwilę już niedziałające jak da mnie
    zawsze były paskudne do diagnozy. Pomaga omomierz z zakresem 2 om
    i rozdzielczością 1 mili om.

    Na poziomie połączeń przelotka-ścieżka/pad-kompnent to to się w dużej
    części rozwiązuje przez umieszczenie zmontowanych płyt w komorach
    termicznych i jedzie z temperaturą w dół i górę kilka razy. A jak
    testują krzem, tego nie wiem.

  • 10. Data: 2024-03-14 16:00:52
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Zawsze mnie to zaskakiwało, że nawet ye starsze technologie układów
    > scalonuch potrafią (jako bardzo delikatna struktura ) pracować
    > dziesiątki lat bez problemu.

    Niektóre potrafią, inne nie. Mam stary rosyjski budzik, w którym układ
    padł sam z siebie. Układy ULA w Spectrumach też nie były specjalnie
    trwałe.

    --
    Łysi mają lepiej chłodzony procesor.