    From: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Programuję w Delphi i C++ Builder - e-book
    Date: Tue, 18 Aug 2009 21:22:10 +0200

    wloochacz pisze:

    > Ciekawa teoria. Spiskowa, niemalże...
    Nie podałeś przykładu innego Pascala zajmującego zauważalną pozycję na
    rynku.

    > Acha.
    > No to mi powiedz, do czego można porównać np. C# czy wspomniany C++?
    C# powstał po przegranym procesie o Javę, więc MS stworzył Javę-Bis i tu
    miejsce do porównania.
    C++ można porównać a) ze standardem b) licznymi implementacjami.

    > To jest konwencja języka Pascal, nie twierdzę, że akurat to jest
    > genialne, ale taka jest konwencja. Po prostu.
    Konwencja języka Pascal w języku C++. Genialne. Dodam, że inne byty w
    BCB liczą się znów od 0.

    > Zgoda. Nawet pełna. Tylko zauważ, że gdyby owe samouczki były napisane w
    > pełni obiektowo + do tego okraszone np. interfejsami implementowanymi
    > przez delegację, to 99,99% adeptów zrozumiałaby z tego 0.
    > Kompletne nic.
    Jakoś w Netbeansach kilka latek temu jak byłem zielony w GUI.
    wyklikiwały mi się Listenery które było popranymi konstrukcjami
    klasycznego kodowania.

    > A więc po co, skoro można pacnąć na foremkę kilka kontrolek, obsłużyć
    > kilka zdarzeń i już. Działa. Nie jestem pewien która metoda nauki
    > programowania (jako pierwszy język/ide) jest lepsza...
    Tak sobie myślę, jak gros logiki siedzi 'w DFM' (np. związki ze
    zdarzeniami, interpretowane dynamicznie ładowanie) sprzyja to może
    szybkości wyklikania ale nie zrozumieniu 'dlaczego tak działa'.

    > Oczywistym jest,
    > że takie podejście w "profesjonalnym" programowaniu jest strzałem w
    > stopę...
    > Poza tym, dokładnie to samo można powiedzieć o jakimkolwiek innym
    > środowisku RAD.
    Wiesz co, w moim odczuciu są RAD/IDE lepiej szanujące natywny język. Lub
    inne, brutalnie zaprojektowane do trzaskania fuch w bazach danych, ale
    nie udaje żadnej OOP itd.

    Nawiasem mówiąc jak RAD sra globalnymi pointerami (a nie musiał by) to
    adept cytowanego samouczka zrozumie "pewnie tak ma być". Rozumiem, że
    RAD/IDE nie będzie wprowadzał w głębię OOP, ale anty-kroki jak ten
    powyżej to dla mnie już naganne.

    Inny kwiatek. Headery C++ obiektów VCL poprawnie w duchu C++ deklarują w
    przestrzeniach nazw (namespace). Tylko potem (długo nie rozumiałem
    dlaczego) wyciągają wszystko do głównej przestrzeni. Kiedyś zrozumiałem,
    kilka godzin kosztowało: klikalny RAD do formatek tego nie rozumie,
    podobnie jak np. enuma wewnętrznego w klasie (dlatego własne enumy
    środowiska VCL są globalne i używają pokrętnych konwencji 'nie z tej
    bajki', a nie 'normalnie'). Jak dla mnie nagięcię języka (bibliotek) do
    posiadanego RAD (jak się rzekło o rodowodzie pascala). Jak dla mnie
    naganne (co do twórców) i antydydaktyczne (co do użytkowników)

    > Ano, tu nie ma z czym dyskutować. Nic się nie zmieniło niezależnie od
    > języka, ide, platformy i czasów. I całe szczęście...

    Jak skłonić tych wychowanych na RAD-ach (i sprzedawanym samouczku) by
    zrobili drugi krok - nie wiem....
    Niektórzy ten krok robią, ale jednak w średniej to zły pieniądz wypiera
    dobry.

    pozdrawiam