  • 1. Data: 2009-08-09 10:05:03
    Temat: Programuję w Delphi i C++ Builder - e-book
    Od: p...@w...pl

    Jak szybko nauczyć się programowania w dwóch różnych językach?
    Standardową metodą jest uczenie się programowania "język po języku". A co
    powiesz na dwa w jednym? Co gdybyś przy okazji zagłębiania się w szczegóły
    danej instrukcji w Delphi dowiedział się od razu, jak to samo robi się w C++
    Builderze?

    Te dwa środowiska programistyczne dominują teraz w firmach, to w nich powstaje
    większość spersonalizowanych aplikacji bazodanowych dla małych i średnich
    przedsiębiorstw.

    Jak łatwo budować aplikacje o normalnym ("windowsowym") wyglądzie?
    Napisałeś kiedyś program, który działał w konsoli? Byłeś dumny ze swojego
    dzieła, a jednak znajomi nie potrafili docenić piękna tekstowego interfejsu?

    Odkryj coś, co pozwoli Ci w łatwy sposób budować aplikacje wyglądające, jak
    profesjonalne programy pod Windows... Delphi i C++ Builder to 32 bitowe, w
    pełni obiektowe, zintegrowane środowiska RAD (ang. Rapid Application
    Development) do szybkiego tworzenia aplikacji w systemie operacyjnym Windows.

    Co znajdziesz w tym ebooku?
    Rozdział 1. Wprowadzenie do programowania omawia, co to jest algorytm i w jaki
    sposób można go prezentować, na czym polega pisanie programów, jakie są fazy
    rozwiązywania problemu w wykorzystaniem komputera oraz historię powstania
    języków Delphi i C++ Builder.

    Rozdział 2. Tworzymy pierwszy program. W tym rozdziale dowiesz się, jak
    napisać pierwszy program w językach Delphi i w C++ Builder, poznamy zasady
    pisania programów w językach Delphi i w C++ Builder oraz ćwiczenia podstawowe,
    jakie powinien opanować każdy, aby biegle pisać programy w edytorze kodów
    źródłowych, nagrywać je na dysk, wczytywać z dysku programy źródłowe oraz je
    kompilo­wać i uruchamiać. Poznamy również strukturę programu dla języków Delphi
    i C++ Builder.

    Rozdział 3. Deklaracja stałych i zmiennych w programie. W rozdziale poznamy,
    co to są identyfikatory, jak tworzyć i wykorzystywać stałe i zmienne w
    programach napisanych w języku Delphi (oraz w C++ Builder), typy zmiennych
    oraz słowa kluczowe.

    Rozdział 4. Operacje wejścia/wyjścia - część I. W rozdziale omówiono, w jaki
    sposób Delphi i C++ Builder komunikuje się z użytkownikiem oraz obsługę
    sytuacji wyjątkowych.

    Rozdział 5. Proste operacje arytmetyczne. W tym rozdziale poznamy podstawowe
    operatory arytmetyczne oraz wykonamy proste operacje arytmetyczne.

    Rozdział 6. Podejmujemy decyzje w programie. W rozdziale omówiono operatory
    relacji stosowane w językach Delphi i w C++ Builder, operatory logiczne
    koniunkcji i alternatywy, instrukcje warunkowe oraz instrukcje wyboru.

    Rozdział 7. Iteracje. W rozdziale omówiono instrukcję iteracyjną, która
    umożliwia powtarzanie sekwencji instrukcji programu tylko określoną liczbę
    razy, operator modulo, operator negacji, instrukcje iteracyjne, które
    umożliwiają powtarzanie sekwencji instrukcji nieokre­śloną liczbę razy oraz typ
    wyliczeniowy.

    Dalszych 9 rozdziałów pojawi się w następnej części ebooka - tym razem
    przeznaczonej dla zaawansowanych. Książka ta już wkrótce ukaże się nakładem
    naszego wydawnictwa.

    Uwaga! Powyższe rozdziały to nie wszystko - jest jeszcze dodatek. Zobacz, co
    zawiera:

    D1. Formatowanie łańcuchów tekstowych

    D2. Wybrane systemowe procedury i funkcje konwersji typu w Delphi i C++ Builder

    D3. Wyświetlanie komunikatów

    "Umiejętność pisania programów w różnych językach programowania, to wyzwanie
    dzisiejszych czasów adresowane o młodych programistów."
    Książkę można czytać na cztery sposoby:

    •jako podręcznik pierwszego kontaktu do nauki tylko języka Delphi Pascal (dla
    tych, co nie znają tego języka).
    •jako podręcznik, który w szybki i bezbolesny sposób pozwala Czytelnikowi
    znającemu tylko język Delphi Pascal przejść do języka C++ Builder, bez
    konieczności dokładnego studiowania jego zawiłości w pierwszym z nim kontakcie.
    •jako podręcznik pierwszego kontaktu do nauki tylko języka C++ Builder.
    •jako podręcznik do równoczesnej nauki programowania w obu tych językach.
    O autorze:
    Mirosław J. Kubiak jest absolwentem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu,
    na którym ukończył fizykę. Obecnie pracuje jako nauczyciel informatyki w
    Zespole Szkół Technicznych i w II LO w Grudziądzu. Jest autorem ponad 60
    publikacji naukowych, popularnonaukowych i innych, m. in. z fizyki,
    astronomii, archeoastronomii oraz nauczania na odległość.

    W 1991 roku na międzynarodowym konkursie zorganizowanym przez Centre
    Informatique Pedagogique w Genewie (Szwajcaria) zajął IX miejsce za edukacyjny
    program komputerowy: Numeryczne całkowanie równania Schrödingera.

    Jest autorem trzech podręczników dotyczących nauczania na odległość (dwa z
    nich wydało wydawnictwo MIKOM), Słownika technologii informacyjnej (MIKOM
    1999) oraz podręcznika Programuję w językach Turbo Pascal i C/C++ (MIKOM
    2001), w którym w sposób nowatorski zaproponował równoległą naukę w dwóch
    językach programowania Turbo Pascal i Turbo C/C++. Jest on również autorem
    trzech innych podręczników: Programuję w językach Turbo Pascal i Delphi Pascal
    (MIKOM 2003), Programuję w językach C/C++ i C++ Builder (MIKOM 2003) oraz
    Język C# dla pasjonatów C/C# (MIKOM 2004).
    E-book znajduje się na http://www.nexto.pl/rf/pr?p=1181&pid=149025

  • 2. Data: 2009-08-09 12:55:23
    Temat: Re: Programuję w Delphi i C++ Builder - e-book
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 09 Aug 2009 12:05:03 +0200, p...@w...pl wrote:

> [...]
    >Builderze?
    >
    >Te dwa środowiska programistyczne dominują teraz w firmach,

    No. Delphi potega jest i basta.

    A.L.

  • 3. Data: 2009-08-10 14:34:56
    Od: "Remek" <w...@n...pl>

    Użytkownik <p...@w...pl> napisał:

    > Jak szybko nauczyć się programowania w dwóch różnych językach?

    Spadaj na drzewo spamerze!!!

    PLONK

    Remek

  • 4. Data: 2009-08-10 17:54:00
    Od: "R.M.M" <r...@o...pl>

    p...@w...pl pisze:
> [...]
    > większość spersonalizowanych aplikacji bazodanowych dla małych i średnich

    Dominuja to chyba gruba przesada... Jakies zrodlo na potwierdzenie tej
    (spiskowej nieco) teorii? W jakiego typu firmach, kiedy to jest "teraz"?

    --
    R.M.M

  • 5. Data: 2009-08-11 20:21:37
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "A.L." <a...@a...com> wrote in message

    > No. Delphi potega jest i basta.

    Książka spóźniona jest jakieś 15 lat... conajmniej :-)
    Teraz to się pisze aplikacje sieciowe, php, flash pracujące w webbrowserze.

  • 6. Data: 2009-08-11 21:01:10
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@x...pl>

    Pszemol pisze:
    > "A.L." <a...@a...com> wrote in message

    > Książka spóźniona jest jakieś 15 lat... conajmniej :-)
    > Teraz to się pisze aplikacje sieciowe, php, flash pracujące w webbrowserze.

    PHP? Flash? Czlowieku, to było jakieś 5 lat temu ... conajmniej :-)

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 7. Data: 2009-08-12 04:54:06
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Remek pisze:
> [...]

    uzupełnię.

    Zaczynanie C++ od środowisk Borlandowych (i przenoszenie na C++
    konwencji Delphi) to najkrótsza ścieżka żeby dojść do wzorca "jak nie
    programować w C++"

    O Delhi jako formalnym języku nie można powiedzieć że jest spieprzony,
    bo de facto nie istnieje na rynku żaden inny Pascal z którym by to
    porównać. Więc nisza. Te pomysły (łącznie ze Stringiem liczonym od 1) są
    backportowane na C++.

    Oba środowiska są w swoim głębszym zamyśle obiektowe (przynajmniej na
    poziomie jak to się patrzyło w latach 90-tych, chyba zarzucić można
    błędną koncepcję __published) - jednak praktyka temu przeczy. Większość
    aplikacji zwłaszcza 'na samouczka' jest tragicznie (tzw wcale) nie
    zaprojektowana obiektowo. RAD i 'samouczek' - to zabija (przeważnie)
    jakikolwek design. Statystyczny adept ma problem w odróżnieniu klasy i
    obiektu (m.in. dzięki autokreacji form), 'zmiennej' w klasie i zmiennej
    globalnej. Przyjmowałem CV takich łebków i ich 'przesłuchiwalem' ...
    bosch....

    KONKLUZJA:
    Chcesz trzaskać kiepskie fuchy na krótki dystans: tak. Chcesz trwale
    rozwijać karierę, ucz się porządnie.

  • 8. Data: 2009-08-12 13:49:52
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Przemyslaw Osmanski" <p...@x...pl> wrote in message

    > PHP? Flash? Czlowieku, to było jakieś 5 lat temu ... conajmniej :-)

    No widzisz - ja też jestem opóźniony... :-))

    To czym się teraz młodzi programiści bawią?

  • 9. Data: 2009-08-18 08:00:23
    Od: wloochacz <n...@n...dgbit.pl>

    Jacek Czerwinski pisze:

> [...]
    >
    > O Delhi jako formalnym języku nie można powiedzieć że jest spieprzony,
    > bo de facto nie istnieje na rynku żaden inny Pascal z którym by to
    Ciekawa teoria. Spiskowa, niemalże...

    > Więc nisza.
    Acha.
    No to mi powiedz, do czego można porównać np. C# czy wspomniany C++?

    > Te pomysły (łącznie ze Stringiem liczonym od 1) są
    To jest konwencja języka Pascal, nie twierdzę, że akurat to jest
    genialne, ale taka jest konwencja. Po prostu.

> [...]
    > obiektu (m.in. dzięki autokreacji form), 'zmiennej' w klasie i zmiennej
    > globalnej. Przyjmowałem CV takich łebków i ich 'przesłuchiwalem' ...
    Zgoda. Nawet pełna. Tylko zauważ, że gdyby owe samouczki były napisane w
    pełni obiektowo + do tego okraszone np. interfejsami implementowanymi
    przez delegację, to 99,99% adeptów zrozumiałaby z tego 0.
    Kompletne nic.
    A więc po co, skoro można pacnąć na foremkę kilka kontrolek, obsłużyć
    kilka zdarzeń i już. Działa. Nie jestem pewien która metoda nauki
    programowania (jako pierwszy język/ide) jest lepsza... Oczywistym jest,
    że takie podejście w "profesjonalnym" programowaniu jest strzałem w stopę...
    Poza tym, dokładnie to samo można powiedzieć o jakimkolwiek innym
    środowisku RAD.

    > KONKLUZJA:
    > Chcesz trzaskać kiepskie fuchy na krótki dystans: tak.
    Co tak? Tak- zakupić ebooka?

    > Chcesz trwale
    > rozwijać karierę, ucz się porządnie.
    Ano, tu nie ma z czym dyskutować. Nic się nie zmieniło niezależnie od
    języka, ide, platformy i czasów. I całe szczęście...

    --
    wloochacz

  • 10. Data: 2009-08-18 19:22:10
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    wloochacz pisze:

    > Ciekawa teoria. Spiskowa, niemalże...
    Nie podałeś przykładu innego Pascala zajmującego zauważalną pozycję na
    rynku.

    > Acha.
    > No to mi powiedz, do czego można porównać np. C# czy wspomniany C++?
    C# powstał po przegranym procesie o Javę, więc MS stworzył Javę-Bis i tu
    miejsce do porównania.
    C++ można porównać a) ze standardem b) licznymi implementacjami.

    > To jest konwencja języka Pascal, nie twierdzę, że akurat to jest
    > genialne, ale taka jest konwencja. Po prostu.
    Konwencja języka Pascal w języku C++. Genialne. Dodam, że inne byty w
    BCB liczą się znów od 0.

> [...]
    > pełni obiektowo + do tego okraszone np. interfejsami implementowanymi
    > przez delegację, to 99,99% adeptów zrozumiałaby z tego 0.
    Jakoś w Netbeansach kilka latek temu jak byłem zielony w GUI.
    wyklikiwały mi się Listenery które było popranymi konstrukcjami
    klasycznego kodowania.

    > A więc po co, skoro można pacnąć na foremkę kilka kontrolek, obsłużyć
    > kilka zdarzeń i już. Działa. Nie jestem pewien która metoda nauki
    > programowania (jako pierwszy język/ide) jest lepsza...
    Tak sobie myślę, jak gros logiki siedzi 'w DFM' (np. związki ze
    zdarzeniami, interpretowane dynamicznie ładowanie) sprzyja to może
    szybkości wyklikania ale nie zrozumieniu 'dlaczego tak działa'.

> [...]
    > stopę...
    > Poza tym, dokładnie to samo można powiedzieć o jakimkolwiek innym
    Wiesz co, w moim odczuciu są RAD/IDE lepiej szanujące natywny język. Lub
    inne, brutalnie zaprojektowane do trzaskania fuch w bazach danych, ale
    nie udaje żadnej OOP itd.

    Nawiasem mówiąc jak RAD sra globalnymi pointerami (a nie musiał by) to
    adept cytowanego samouczka zrozumie "pewnie tak ma być". Rozumiem, że
    RAD/IDE nie będzie wprowadzał w głębię OOP, ale anty-kroki jak ten
    powyżej to dla mnie już naganne.

    Inny kwiatek. Headery C++ obiektów VCL poprawnie w duchu C++ deklarują w
    przestrzeniach nazw (namespace). Tylko potem (długo nie rozumiałem
    dlaczego) wyciągają wszystko do głównej przestrzeni. Kiedyś zrozumiałem,
    kilka godzin kosztowało: klikalny RAD do formatek tego nie rozumie,
    podobnie jak np. enuma wewnętrznego w klasie (dlatego własne enumy
    środowiska VCL są globalne i używają pokrętnych konwencji 'nie z tej
    bajki', a nie 'normalnie'). Jak dla mnie nagięcię języka (bibliotek) do
    posiadanego RAD (jak się rzekło o rodowodzie pascala). Jak dla mnie
    naganne (co do twórców) i antydydaktyczne (co do użytkowników)

    > Ano, tu nie ma z czym dyskutować. Nic się nie zmieniło niezależnie od
    > języka, ide, platformy i czasów. I całe szczęście...

    Jak skłonić tych wychowanych na RAD-ach (i sprzedawanym samouczku) by
    zrobili drugi krok - nie wiem....
    Niektórzy ten krok robią, ale jednak w średniej to zły pieniądz wypiera
    dobry.

    pozdrawiam