    From: "HF5BS" <h...@j...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przedluzenie kabla antenowego
    Date: Wed, 21 Sep 2016 14:14:56 +0200

    Użytkownik "Pawel" <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał w wiadomości
    news:57e16606$0$646$65785112@news.neostrada.pl...
    > A skoro mowa o wzmacniaczu, to ten wzmacniacz jest ciekawy
    > http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_sygnalu_
    dvb-t_ac18_5v_B2512.htm

    Przynajmniej jakoś wygląda.

    > Tylko ciekawe, czy te parametry sa ok i czy nadawaloby sie do tego co chce
    > zrobic (w razie slabszego sygnalu).

    Niestety, widać, ze to jest szerokopasmowe. I być może ma jakiś filtr, a
    podawane wzmocnienie nie przeraża, jednak nie zapomnijmy, że taki dynks
    wzmocni absolutnie wszystko, co do niego trafi. Jako, że to małe, to i na
    siłę filtra nie liczyłbym, a w okolicy dołu zakresu jest od ciężkiej cholery
    rozmaitych sygnałów, które na pewno będą wzmacniane, to sygnały takie jak
    najbardziej mogą urządzonko przesterować, a skutki tego mogą być nieciekawe.
    Lepiej podnieść i zwizować antenę.

    > Poza tym, zastanawiam sie jak tam sie podlacza zasilanie? Na tych dwoch

    Odbiornik daje, ma odpowiednią opcję w menu. Zasilanie idzie po kablu
    antenowym. Wzmacniacz, bardzo wskazane, jest5 umieścić jak najbliżej anteny,
    by już w początek kabla szło wzmocnione. Uniknie się tym także skutków
    przenikania obcych sygnałów z zewnątrz.

    > zdjeciach nie widac zadnego wtyku od zasilacza. Czy to mozliwe, ze
    > zasilanie moze brac z samego kabla koncentrycznego?

    Jak najbardziej, tak, jak konwerter z satelity.

    > Z teego o wiem, to jest tam tylko sygnal RTV, ale patrzac na gniazdo, to
    > wyglada na to, ze moze tez tam isc sygnal sat. Gniazdo sklada sie z trzech
    > gniazdek (R, TV i SAT).

    W najbanalniejszych gniazdkach filtry są wyszarpane i na sztywno spięte 3
    wyjścia. W ciut bardziej "prizornych" są tam małe oporniczki, dopiero w
    njajlepszych rzeczywiście można spotkać zwrotnice sygnału.

    > A wydawalo mi sie, ze jak sie zlaczy dwie anteny skierowane w ta sama
    > strone, to beda jakies zaklocenia.

    Trzeba by było je sfazować, a to nie jest takie hop-siup, choć dostępne dla
    każdego, trzeba mieć cierpliwość i liczyć sie z ograniczeniami, które są
    wprowadzane przez takie podejście. Dla różnych częstotliwości, różnie wypada
    faza, więc chyba najlepiej tak dobrać długości kabli przy ich łączeniu, aby
    dla każdego multipleksu, ilość ćwiartek odpowiednio się zgadzała. Pamiętajmy
    o współczynniku skrócenia.
    Zakłóceń nie powinno być, ale źle sfazowane anteny po prostu nie muszą
    okazać się lepsze. Podwojenie liczby anten zwiększa zysk zestawi o 3 dB.

    > Tak sobie glosno mysle, ze skoro polaczenie anten daloby mocniejszy
    > sygnal, to ciekawe jakby majac dwa zrodla sygnalu rtv z centralki w klatce
    > ei polaczyc takie cos, czy by tez to wzmacnialo.
    > A moze w centralce eby sie cos zjaralo, gdyby sie odwrotnie polaczylo.

    Nie polecam takiego łączenia źródeł sygnału, a jeśli już, to lepiej z
    wykorzystaniem zwrotnicy, lub elementu równoważnego w działaniu. Inaczej po
    prostu fala stojąca może załatwić cały przekaz na amen i żadne wzmacniacze,
    zestawy synfazowe, itp, gówno dadzą. Pamiętajmy, przekaz DVB-T także jest
    wrażliwy na niekorzystne zjawiska falowe, jedynie, gdy wprowadzona przez nie
    stopa błędów nie przekroczy wartości maksymalnej przewidzianej, to (raczej)
    nie zostanie to zauważone. Od pewnego momentu szybko polecą piksele i tyle z
    odbioru.
    Zasada jest taka, że daleko korzystniej jest dać lepszą antenę, wyżej,
    lepiej zwizowaną, a dopiero, jak w mojej stopce z zajączkiem, którego
    "wszystkie sposoby ratunku upadły", zastosować wzmacnianie sygnału. Liczyc
    się trzeba też z tym, że niekiedy może być korzystniejsze (rzecz często
    spotykana w terenie górzystym), że lepiej poprawi się odbiór ODKRĘCAJĄC się
    anteną OD OSI do nadajnika, nawet zupełnie w bok, a nawet tyłem!, do prawie
    zaniku sygnału, gdyż tym zabiegiem można np. zbić niekorzystne wiązki
    sygnału wynikłe z propagacji wielodrożnej, lub wstrzelić się w jedną z nich,
    odcinając pozostałe dzięki charakterystyce anteny. W rezultacie, mimo dużo
    słabszego, a nawet niekiedy mniej stabilnego jeśli chodzi o poziom, sygnału
    w kablu, można osiagnąć znacznie lepszy odbiór, może nawet bez wzmacniacza?
    Jako krótkofalowiec (każdy zresztą krótkofalowiec) od ponad ćwierć wieku,
    muszę to wiedzieć (zresztą pytają na egzaminie na świadectwo radiooperatora
    amatora), choć nie jestem inżynierem od tych spraw...
    Nie zawsze lepsza, zyskowniejsza antena, jest lepsza, na przykład, jadąc
    samochodem często korzystniej jest mieć antenę 1/4 fali, niż
    (wielokrotność)5/8... Kto odpowie, dlaczego? I nie o wytrzymałość
    mechaniczną chodzi...

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"