  • 1. Data: 2017-08-04 16:59:00
    Temat: Re: Przednie kontrolowanie tylnej lampki ROWEROWEJ?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Yerine Ictimai" napisał w wiadomości grup
    >Przegladajac wielosc ofert lampek tylnych do roweru to co mnie
    > denerwuje, ze lampka np bateryjna posiada np 9 trybow pracy ale
    > przycisk do ich przelaczania jest pod obudowa tejze lampki!
    > Przelaczyc ja mozna po zatrzymaniu roweru i dosiegnieciu lampki
    > gdzies z tylu, problematyczne.

    Widac nie nalezy przelaczac. Wybrac jeden i jechac :-)

    >Poradzcie jak zrobic przelacznik z przodu, np na kierownicy

    Rowerowo, to bedzie linka, klamka na kierownicy i dzwigienka hamulca
    pod lampka :-)

    >roweru, np dla takiej fajnej i taniej lampki ladowanej energia
    > solarna?

    I laduje sie czy ... siodelko zaslania ?

    J.

  • 2. Data: 2017-08-04 18:28:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> Wrote in message:

    >Przykladowa oferta, ich wiecej jest tam a wiec zadna reklama:
    >http://tinyurl.com/yd26lvg6
    >Powiedzcie moze prosze jak mozna temu ufac, czy to cos wiecej niz
    > atrapa?

    Podejrzewam, ze oferent sie lekko pomylil.
    Np czas swiecenia to 2h a ladowania to 8h, a nie odwrotnie.
    Albo mu dwojke zjadlo, i czas ladowania to 22h.

    Lampki solarne do ogrodu maja ogniwo podobne, a swieca ... tak sobie.
    Ale z miganiem moze by dluzej wyrobily.

    Problem jednak brzmi gdzie to zamocowac, zeby Sloneczko oswietlalo.

    J.

  • 3. Data: 2017-08-05 10:45:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-08-04 o 23:58, Yerine Ictimai pisze:
    > Przepraszam, sie mi popieprzylo, chodzi o wiele ofert roznych
    > oferentow z takimi samymi lampkami (i w kazdej te same
    > dane):
    > http://tinyurl.com/y96d8d4a
    > Pewnie producent przesadza?

    Zastanów się co oznacza "zapewnia widzialność w zakresie 260st" i na tej
    podstawie oceń wiarygodność pozostałych danych.

    Na 100% jeśli były robione jakieś pomiary czasu ładowania to:
    - w samo południe,
    - przy bezchmurnym niebie,
    - fotoogniwo dokładnie prostopadle do promieni słonecznych,
    - badanie gdzieś w okolicy równika.
    - czas świecenia podany przy mrugających LEDach.
    P.G.

  • 4. Data: 2017-08-05 11:05:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-08-04 o 23:49, Yerine Ictimai pisze:

    > Ile?

    Można chyba założyć, że pobór prądu przez scalak jest 0.
    Zatem wydłużenie czasu świecenia będzie odwrotnością wypełnienia
    impulsów sterujących LEDami.
    Oczy są wrażliwe na krótkie impulsy (trwający jakieś małe ms błysk lampy
    błyskowej widzimy dłużej). Dlatego można dać dość małe wypełnienie, a
    jakie zastosowano to nie mam pojęcia. Podłączenie oscyloskopu do LEDów
    natychmiast da odpowiedź na to pytanie.

    > Przypuszczam ze z tylu bagaznika, nic nie zasloni sloneczka ;)
    > Zawsze jeździsz tyłem do słońca?
    Nigdy wieczorem nie wyprowadzasz roweru z piwnicy?

    Jak oświetlenie bezpośrednio słońcem ale nie prostopadle to czas
    ładowania się zapewne kilka razy wydłuża. Jak oświetlenie nie słoneczne,
    a jedynie rozproszonym światłem to bym stawiał, że wydłuża się z 10
    razy. Ale to tylko intuicja. Nigdy się ogniwami słonecznymi nie bawiłem.

    Takie ogniwo:
    http://www.tme.eu/pl/details/mf-10w/moduly-fotowolta
    iczne/
    ma moc maksymalną (zapewne Sahara) 10W.
    Wydaje mi się, że powierzchnia fotoogniwa w tej lampce (strzelam 2x2cm)
    jest ze 200 razy mniejsza - czyli moc maksymalna 0,05W. To przy
    optymalnym ustawieniu do Słońca. W praktyce bym liczył na 5..10 razy mniej.
    Moc 0,005W to na prawdę mała moc.
    P.G.

  • 5. Data: 2017-08-05 11:45:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Aug 2017 11:05:47 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > impulsów sterujących LEDami.
    > Oczy są wrażliwe na krótkie impulsy (trwający jakieś małe ms błysk lampy

    Piotrze, jestes pewny ze to tak dziala?

    Bo mnie sie wydaje, ze zapalenie trwajace co najmniej 0.1-0.2s oko
    rejestruje juz z pelna moca, a potem mozna wylaczyc na 0.8s, a efekt
    bedzie i tak bardziej zauwazalny niz stale swiecaca ...
    Za to jak zejdziesz na ms, to obserwowana jasnosc spadnie.

    > Takie ogniwo:
    > http://www.tme.eu/pl/details/mf-10w/moduly-fotowolta
    iczne/
    > ma moc maksymalną (zapewne Sahara) 10W.

    U nas jest niewiele gorzej niz na Saharze, o ile:
    -ustawimy ogniwo protopadle do Slonca,
    -akurat jest bezchmurne niebo.

    > Wydaje mi się, że powierzchnia fotoogniwa w tej lampce (strzelam 2x2cm)
    > jest ze 200 razy mniejsza - czyli moc maksymalna 0,05W. To przy

    moze 3x3 cm, a wtedy juz 0.1W

    > optymalnym ustawieniu do Słońca. W praktyce bym liczył na 5..10 razy mniej.
    > Moc 0,005W to na prawdę mała moc.

    20mA*2V = 0.04W.
    Godzinka idealnego oswietlenia - 2.5g swiecenia.
    Jednej diody, plus miganie, minus sprawnosc aku i ukladu

    A potem przyjdzie chmura i w nocy lampka zdechnie :-)

    J.

  • 6. Data: 2017-08-05 11:53:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 4 Aug 2017 23:49:35 +0200 (GMT+02:00), Yerine Ictimai

    > Ale tam jest wiele takich samych bagaznikow i w kazdej ofercie
    > pisza to samo.

    > Ile?

    Mozesz w tym miec akumulatorek powiedzmy 800mAh.
    piec LED po 20mA to 100mA, ale z wypelnieniem 1/4 to juz srednio 25mA
    ... i zapas na 30h.

    Ale ... ogniwo powiedzmy 3x3 cm, 0.1W, jakies 35mA ladowania ...
    no, mogloby dac rade, pod warunkiem, ze zapewnisz dobre oswietlenie.
    W koncu nie jedziez cala noc, a dzien ma wiele godzin.

    Tylko czy im sie chcialo wstawic akumulatorek 800mAh
    (typowe ogniwa AAA).

    J.

  • 7. Data: 2017-08-05 12:49:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-08-05 o 11:45, J.F. pisze:

> [...]
    > bedzie i tak bardziej zauwazalny niz stale swiecaca ...
    > Za to jak zejdziesz na ms, to obserwowana jasnosc spadnie.

    Nie, nie. Ja wcale nie twierdziłem, że LEDy w lampce można włączać na
    pojedyncze ms i będzie to tak samo widoczne jakby je włączać na 0.1s. Ja
    nie wiem jak dokładnie wzrok zadziała. Stwierdziłem tylko, że oczy są
    wrażliwe na krótkie impulsy (przykład z lampą błyskową tylko aby nie być
    gołosłownym z tą wrażliwością). A na ile to w przypadku takiej lampki ma
    miejsce i na ile da się to wykorzystać ująłem bardzo nieprecyzyjnie
    określeniem "dość małe wypełnienie" bo nie znam szczegółów.

    Chciałem dać jakieś pojęcie, że wypełnienie zapewne jest mniejsze od
    50%. Ale na ile mniejsze może być i człowiekowi będzie się nadal
    wydawało, że mruga tak samo mocno to nie mam pojęcia. Mam swoje
    podejrzenia (i nie jest to 1%), ale nie chciałem pisać liczb, gdy są to
    tylko podejrzenia, bo ktoś mógłby z tego wyciągać jakieś wnioski.

    Oscyloskop mam pod ręką, ale nie będę leciał do domu po lampkę. Poza tym
    to na pewno byłaby inna lampka.
    Projektant tamtej na pewno zdawał sobie sprawę z problemów z ilością
    energii. Dlatego zapewne tylko 2 LEDy. Mam nadzieję, że jakieś takie
    wymagające mniej prądu. I przy mruganiu zapewne starał się dać jak
    najmniejsze wypełnienie, które uznał za wystarczające (pomiary innej
    lampki nie będą adekwatne bo przy ich konstrukcji na pewno zużycie prądu
    nie było najważniejszym kryterium).

    iczne/

    > U nas jest niewiele gorzej niz na Saharze, o ile:
    > -ustawimy ogniwo protopadle do Slonca,
    > -akurat jest bezchmurne niebo.

    Jednak warstwa powietrza do pokonania trochę grubsza.

    > moze 3x3 cm, a wtedy juz 0.1W

    200 mi bardziej pasowało :)

    > 20mA*2V = 0.04W.
    > Godzinka idealnego oswietlenia - 2.5g swiecenia.
    > Jednej diody, plus miganie, minus sprawnosc aku i ukladu
    >
    > A potem przyjdzie chmura i w nocy lampka zdechnie :-)

    Dokładnie.

    Według mnie, aby mieć pewne oświetlenie w nocy to lepiej wozić zapasowe
    baterie niż zmieniać lampkę na solarną.

    P.G.

  • 8. Data: 2017-08-05 12:54:05
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-08-05 o 11:53, J.F. pisze:

> [...]
    > ... i zapas na 30h.
    >
    > Ale ... ogniwo powiedzmy 3x3 cm, 0.1W, jakies 35mA ladowania ...

    Piszą, że ładuje w 2h - nie pasuje do 800mAh.
    P.G.

  • 9. Data: 2017-08-05 13:17:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Aug 2017 12:54:05 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > Piszą, że ładuje w 2h - nie pasuje do 800mAh.

    Znaczy sie uzyli 80mAh, a to starczy na 3h migania :-)

    J.

  • 10. Data: 2017-08-05 14:25:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Aug 2017 12:49:58 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > pojedyncze ms i będzie to tak samo widoczne jakby je włączać na 0.1s. Ja
    > nie wiem jak dokładnie wzrok zadziała. Stwierdziłem tylko, że oczy są

    Na ile ja wiem, to oko krotkie impulsy calkuje/usrednia.
    W koncu w siatkowce jakas fotochemia.
    Nawet kiedys w fotometrii sie stosowalo tłumiki w postaci obracajacych
    sie migawek sektorowych.

    Wiec 20mA stale na LED, czy 100mA z wypelnieniem 1/5 - ta sama
    jasnosc. Troche tu zalezy od samego LED, ktory moze byc nieliniowy,
    ale od lat robia dosc liniowe - przynajmniej te bez luminoforu.

    Z tym, ze to sie konczy gdzies na kilkudziesieciu Hz, wolniejsze
    impulsy oko juz rozroznia.

> [...]
    > miejsce i na ile da się to wykorzystać ująłem bardzo nieprecyzyjnie
    > określeniem "dość małe wypełnienie" bo nie znam szczegółów.

    Mnie o te ms chodzilo.

    > Chciałem dać jakieś pojęcie, że wypełnienie zapewne jest mniejsze od
    > 50%.

    IMO - szybkie impulsowanie nic nie daje.
    Dopiero przelaczeniu lampki w stosunkowo wolne miganie bedzie lepiej
    widoczna - i to podwojnie lepiej - ten wspolczynnik wzrostu
    "zauwazalnosci" trudno okreslic.

    Sama lampka moze zas PWM miec, bo trzeba jakos dopasowac napiecie
    baterii do napiecia diody. Ale wiele robi to bez przetwornic.

    > Oscyloskop mam pod ręką, ale nie będę leciał do domu po lampkę. Poza tym
    > to na pewno byłaby inna lampka.
    > Projektant tamtej na pewno zdawał sobie sprawę z problemów z ilością
    > energii.

    Chinczyk. Mogl miec w ... I tak sie sprzeda :-)

    > Dlatego zapewne tylko 2 LEDy.

    Teraz diody coraz mocniejsze - po co mial dawac 5*20mA,
    skoro mozna 2*50mA ?

    > Mam nadzieję, że jakieś takie wymagające mniej prądu.

    Diody coraz lepsze .. ale te gorsze nadal sie sprzedaja.
    W czerwonych postep chyba mniejszy.

    > I przy mruganiu zapewne starał się dać jak
    > najmniejsze wypełnienie, które uznał za wystarczające

    I tu na moj gust oko wymaga co najmniej 0.1s zalaczenia, aby w pelni
    wykorzystac czulosc.

    Tzn zebym dobrze napisal - pojedynczy blysk np 1ms*100mA
    da na moj gust takie samo wrazenie jak 2ms*50mA czy 10ms*10mA.
    Wiec po co forsowac duzym pradem.

    Jesli bedziemy powtarzac impulsy np co 20ms, to efekt bedzie taki sam
    jak staly prad 2mA. Czyli niezbyt jasno.
    Chyba jeszcze przy powtarzaniu co 50ms (20Hz) oko po prostu usredni.

    Z drugiej strony jest zas inaczej.
    Impuls 1s*10mA bedzie bardziej zauwazalny niz 2s*5mA czy 5s*2mA.
    Seria takich impulsow bedzie jeszcze bardziej zauwazalna, im
    mocniejsze i czestsze.
    I gdzies pomiedzy bedzie lezal optymalny czasdla roweru.

    Wiec nie "milisekundy" i "PWM" tylko ulamki sekund i miganie.
    Ale z tego migania dwa zyski - baterie sie oszczedza, a i czlowiek
    taki migajace dostrzega latwiej niz stale swiecace.
    Tylko musi migac w odpowiednio szybko - nie za czesto, nie za rzadko.

    > Jednak warstwa powietrza do pokonania trochę grubsza.

    Powietrze malo rozpraszajace jest :-)

    Choc o zachodzie Slonce czerwone ... ale krzemowe ogniwa wlasnie
    czerwony lubia :-)

    > 200 mi bardziej pasowało :)

    Pelne kola :-)

    > Dokładnie.
    > Według mnie, aby mieć pewne oświetlenie w nocy to lepiej wozić zapasowe
    > baterie niż zmieniać lampkę na solarną.

    Jest jeszcze wersja lampka solarna + druga na dynamo.
    Na ile starczy, na tyle starczy, potem tez da sie jechac :-)

    J.