  • Data: 2014-08-03 05:29:46
    Temat: Re: Przekr?j promienia lasera - jak?
    Od: Tornad <t...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Thursday, July 31, 2014 11:13:20 AM UTC-4, Mirek wrote:

    > To jak Oni trafiają w rdzeń światłowodu (9um)? Aż tyle się marnuje?

    > Mirek.

    Problem jest optyczny. Formalnie nie wiem w jakiej odleglosci od laserka Gosciu
    chce te srednice plamki mierzyc. Ja sie domysllem, a scislej zalozylem, ze
    w jakiejs wiekszej odleglosci, np. kilku czy kilkudziesieciu metrow. Wtedy
    uzyskanie plamki mniejszej od srednicy zrodla optycznie nie jest fizycznie
    mozliwe. Obowiazuje zaleznosc 1/x + 1/y = 1/f. Gdy y jest duzo wieksze od x
    to uzyskuje sie obrazy powiekszone. W przypadku granicznym, gdy ustawiasz
    soczewka w odleglosci jej ogniskowej, uzyskuje sie rownolegla wiazke swiatla
    praktycznie o srednicy soczewki.
    W ukladach swiatlowodowych ustawia sie soczewke dalej od zrodla niz ogniskowa
    i wtedy ona pracuje jak obiektyw aparatu fotograficznego. Uzyskuje sie obraz
    pomniejszony.
    Ten sam sposob uzyskuje sie kumulacje swiatla w urzadzeniach do wypalania
    dziurek.
    Byc moze ja sie zagalopowalem bo sam kombinowalem uklady optyczne, do
    zogniskowania plamki, w jak najwiekszej odleglosci.
    W sumie Twoja uwaga jest sluszna. Moje tlumaczenie uwazam za poprawne,
    tyle, ze dla wiekszych odleglosci od laserka, co kazdy moze potwierdzic
    doswiadczalnie.
    Ty zalozyles, ze chodzi o odleglosci centymetrowe czy mniejsze.
    Moze Pytajnik napisze do czego ten pomiar jest potrzebny wtedy sprawa sie wyjasni.
    Tyle, ze ja nie lubie pytac; a do czego ci to potrzebne, co zamierzasz skonstruowac
    i za ile:)
    Pzdr
    Tornad