    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Rdzenie ze szczeliną
    Date: Wed, 02 Sep 2015 12:12:33 +0200

    On 02.09.2015 10:54, Piotr Gałka wrote:

    > Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości

    I w sensie oraz, nie prądu.
    "B jest stałe" byłoby lepiej.

> [...]
    > Gdy na PG pojawiły się pierwsze XT (pojawiły się dwa - akurat do jednego
    > miałem dostęp) zrobiłem sobie arkusz zawierający wszystkie rdzenie z
    > mojej szuflady pozwalający projektować dławiki (w oparciu o Bmax,
    > rozmiar okna itp) i np. dla rdzeni z wysokiego TV wyliczać szczeliny.
    > Mam ten arkusz do dziś (chyba ze 4 razy przenosiłem z jednego do innego
    > programu).
    >
    > Niedawno się gdzieś doczytałem, że kierunek natężenia pola na granicy
    > ośrodków zachowuje się podobnie jak światło (na co jakoś wcześniej nie

    W polu magnetycznym na granicy o środków zachowuje się
    skłądowa prostopadła B i skłądowe równoległe H (czyli B/mi równoległe
    jest stałe)
    Dla światłą zachowuje się równoległa skłądowa wektora falowego,
    a prostopadła mnoży/dzieli się przez n. No w sumie jak patrzeć
    tylko na kierunek, to dość podobnie.

    > wpadłem). Skutkiem jest to, że pole z rdzenia wychodzi w zasadzie
    > prostopadle do jego powierzchni.

    Jeśli przecięcie idzie prostopadle do linii pola.
    W rdzeniach najczęściej tak jest.

    > Z tego wynika, że w pobliżu szczeliny
    > pole wychodzące obok szczeliny wychodzi mocno na boki i założenie, że
    > strumień tak jak leci rdzeniem tak dalej prosto przelatuje przez
    > szczelinę jest dość dalekie od rzeczywistości.

    Chodzi Ci o powierzchnie nie przerwy, a odbowdu obok przerwy?
    To tamtędy wyjdzie dość niewiele, bo pole jest głownie wzdłuż
    magnetowodu, wiec prostopadła do powierzchni, która wychodzi w całości,
    jest mała, a równoległa wychodzi przemnożona przez 1/mi_r.

    Chyba więcej przeszkadza przerwa, bo tamtędy pole troche zawsze
    wycieka (im mniejsza szczelina w porównaniu do jej przekroju, tym
    lepiej).

    To trochę machania rękami, jak się zachowuje pole, trzeba liczyć
    dokładnie (najłatwiej symulacją:), bo odpowiedzią na pytanie, dlaczego
    pole ustawia się w szczelinę można machać rękami, że tamtą trasą
    'opór magnetyczny' jest najmniejszy, jest jednak znów machaniem rękami.

    A w sumie ten wyciek można oszacować.

    Jeden kontur biorę lecący przez środek cewki (wzdłuż magnetowodu,
    przez szczelinę) a drugi niech w pewnym momencie
    odbija, wychodzi bokiem, robi pętelkę, wchodzi w cewkę za szczeliną.

    Znów

    I n = H_wewnętrz*L + H_szczelina*l
    I n = H_wewnętrz*L + \int H_na zewnątrz dl
    [dla uproszczenia zakłądam, żę oba konduty złąpały wszytkie zwoje cewki]

    Odejmuję
    H_szczelina*l = \int H_na zewnątrz dl
    B_szczelina*l = \int B_na zewnątrz dl //wszytko w powietrzu

    Czyli jak weźmiemy inną trasę, to łączne pole*trasa wzdłuż krzywej
    będzie takie samo jak w szczelinie.
    Jeśli B_zewn potrktujemy jako jakaś srednia, wtedy

    B_szczelina*l = B_na zewnątrz\int dl
    B_na zewnątrz/ B_szczelina = l/int dl

    średnie pole wzdłuż konturu*) na zewnątrz jest tyle razy mniejsze,
    ile razy dłuższa jest trasa tego konturu poza rdzeniem
    w stosunku do szerokośći przerwy.

    Pominąłem to, że i w rdzeniu muszę lecieć kawałek inną trasą,
    więc i H możę tam być inne, pozatym wynik jest bez założeń.

    *) co oznacza też, że widzi pole tylko w kierunku swojego biegu,
    na prostoadłe nie zwraca uwagi. Ale kontur możęmy dobrać tak, aby
    biegł po liniach pola;-)

    > Przypuszczam, że oznacza
    > to, że obliczenia wykonane według podanych wzorów są obarczone względnie
    > dużym błędem.

    Jak szczelina ma centymetr albo materiał mi_r=3 to przybliżenie jest
    koszmarne, ale jeśli mi_r jest duża, a szczelina wąska,
    jest ono dość przyzwoite.

    > Przypuszczam, że dostępne na stronach producentów rdzeni programy
    > uwzględniają to.

    Na pewno, z tamtego podejśćia nie wyznaczę np indukcyjnośći
    rozproszonej, a programiti to chyba umieją.
    Pewnie nie symulują, tylko mają lepsze wzory przybliżone.

    pzdr
    bartekltg