    From: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Re: Wydajność nadsiarczanu sodu (b327)
    Date: Thu, 18 Feb 2010 17:01:15 +0100

    On Wed, 17 Feb 2010 22:15:44 +0100, J.F.
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Tylko po trawieniu mamy jonow Fe tyle samo co przed, ale dodatkowo
    >jony miedzi w roztworze.

    Napiszę reakcje, bo bez tego chyba nie damy sobie rady. Trawienie:

    2FeCl3 + Cu = 2FeCl2 + CuCl2

    Regeneracja kwasem azotowym:

    Fe+2 + HNO3 = Fe+3 + NO2 + OH-

    >Co prawda Fe(NO3)3 czy Cu(NO3)2 ... wydaje mi sie ze trawia nie gorzej
    >niz chlorki ?

    Azotan miedzi w ogóle nie trawi. Azotan żelaza(III)trawi bardzo
    powoli, problem dlaczego azotan trawi dużo wolniej niż chlorek jest
    ciekawy, ale nieprosty. Ale można ten problem łatwo rozwiązać dodając
    kwasu solnego do roztworu azotanu żelaza. W ten sposób ortzymamy
    chlorek żelaza i kwas azotowy, a więc samoregenerujący płyn do
    trawienia.

    Pozdrawiam,
    Paweł