  • 11. Data: 2015-09-17 11:55:54
    Temat: Re: Regulacja głośności odbiornika VHF.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    JDX pisze:

    > W moim nielampowym i nieaudiofilskim, ale odlskulowym (tj. ~15 letnim
    > :-) ) amplitunerze Onkyo gała od głośności rzeczywiście zrobiona jest
    > cyfrowo, tzn. na enkoderze, Ale już umieszczone pod nią gałki od
    > regulacji barwy dźwięku wydają się być gałkami potencjometrów - nie
    > obracają się o 360 stopni i "ciężej chodzą".

    Nie mówię, że tak jest w tym przypadku, ale pojedynczy potencjometr
    może być zadajnikiem napięcia do sterowania układami barwy dźwięku
    w obu kanałach. Jak to wcześniej zostało opisane.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2015-09-17 12:02:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ale my tu o statkowym VHF. Jaki tam zwyczaj to nie wiem - ale
    > w pytaniach jest skrzynka z galka :-)

    Do samych pytań nie zaglądałem. Nie wiem jaki jest zwyczaj, ale
    regulacja wzmocnienia przez zadawanie napięcia miałoby na statku
    sporo zalet. Potencjonetr w takich warunkach klimatycznych może
    łatwo zacząć trzeszczeć, a w tym układzie łatwo trzeszczenia
    uniknąć.

    Jarek

    --
    Lecz radio, jak wiecie, | Pudło to zamienię
    Bardzo trzeszczy w lecie... | Na żywe stworzenie."

  • 13. Data: 2015-09-17 16:19:56
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Michał Czarkowski <m...@p...onet.pl> wrote:

    > http://uke.gov.pl/files/?id_plik=20421 pkt. 45
    >
    > Czy powyższe zdanie jest prawdziwe?

    Zależy jak na to spojrzysz. Jeżeli potencjometr należy do wzmacniacza, to
    jak najbardziej kręcenie nim zmienia jego wzmocnienie - to nieważne, że
    za potencjometrem jest wzmacniacz o stałym wzmocnieniu napięciowym, liczy
    się stosunek poziomu wyjśćiowego do wejściowego.

    Ale pytanie jest raczej akademickie, bo wiadomo o co chodzi...

    Swoją drogą radiotelefonista VHF? Co Ci daje takie świadectwo, gdzie i na
    jakich częstotliwościach możesz nadawać? Dostajesz na jego podstawie
    pozwolenie ze znakiem wywoławczym, takim jak krótkofalarski?

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 14. Data: 2015-09-17 18:38:04
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2015-09-17 o 01:38, J.F. pisze:
> [...]

    Masz całkowitą rację. Jednak jest to test i ta odpowiedź jest
    najbardziej zbliżona do prawdy ze wszystkich 3 możliwości, szczególnie,
    że w pytaniu 38 mówi się, że w radiotelefonach morskich VHF stosowana
    jest modulacja częstotliwości lub fazy. Gdyby była modulacja amplitudy,
    to można by regulować głośność przez "zmianę wzmocnienia" wzmacniacza p.cz.

  • 15. Data: 2015-09-17 21:21:45
    Od: Michał Czarkowski <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik Gof napisał:

> [...]
    > jakich częstotliwościach możesz nadawać? Dostajesz na jego podstawie
    > pozwolenie ze znakiem wywoławczym, takim jak krótkofalarski?

    Cześć.
    Pisałem o tym ubiegłej nocy we czwartek, 17 września 2015 03:54:29 w tym
    poście: mtd6gn$hon$...@s...aioe.org
    Dzięki za wpis.

  • 16. Data: 2015-09-17 21:34:29
    Od: Michał Czarkowski <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik Andrzej napisał:

> [...]
    > jest modulacja częstotliwości lub fazy. Gdyby była modulacja amplitudy,
    > to można by regulować głośność przez "zmianę wzmocnienia" wzmacniacza

    :) Można by, jak najbardziej. Uzupełnić ubytek oleju przez otwór w którym
    jest bagnet w silniku też można. Zapewne inną drogą też. :)
    Preferuję jednak tradycyjną metodę zmiany siły głosu. :)

    p.s. Minęła chwilka, zanim się zorientowałem komu odpowiadasz.

  • 17. Data: 2015-09-17 21:39:42
    Od: Michał Czarkowski <m...@p...onet.pl>

    Serdecznie Wam dziękuję za udział (w programie :) ) w dyskusji.

  • 18. Data: 2015-09-17 21:44:59
    Od: Michał Czarkowski <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik Gof napisał:

    > Swoją drogą radiotelefonista VHF? Co Ci daje takie świadectwo, gdzie i na
    > jakich częstotliwościach możesz nadawać? Dostajesz na jego podstawie
    > pozwolenie ze znakiem wywoławczym, takim jak krótkofalarski?

    Tu: http://uke.gov.pl/swiadectwa-morskie-i-zeglugi-srodl
    adowej-4391
    znajdziesz więcej informacji do czego uprawnia takie świadectwo.
    Pozdrawiam.

  • 19. Data: 2015-09-18 00:05:30
    Od: Michał Czarkowski <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik Michał Czarkowski napisał:

> [...]
    > Preferuję jednak tradycyjną metodę zmiany siły głosu. :)
    >
    > p.s. Minęła chwilka, zanim się zorientowałem komu odpowiadasz.

    Chwila, źle się wyraziłem :) i nikt mnie nie poprawił. :)
    W przypadku odbioru modulacji amplitudy zmiana wzmocnienia wzmacniacza p.cz.
    nie powinna wywołać w normalnym przypadku zmiany siły głosu w głośniku.
    Oczywiście zmiany wzmocnienia w torze p.cz. w odbiorniku am istnieją i są
    automatyczne (ARW) ale chodzi w nich o zapewnienie stałego poziomu sygnału
    na wejściu demodulatora am. Na poziomie p.cz. zmianę głośności uzyskałbyś
    gdybyś ingerował w głębokość modulacji sygnału am w tym torze.
    W czym mam całkowitą rację Andrzeju?

  • 20. Data: 2015-09-18 10:38:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gof" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >jakich częstotliwościach możesz nadawać? Dostajesz na jego podstawie
    >pozwolenie ze znakiem wywoławczym, takim jak krótkofalarski?

    Sadzac po zakresie pytan - to morski.
    Bez tego papieru nie mozesz na jachcie/kutrze siegnac po gruche i np
    wezwac pomocy, bo toniesz :-)

    J.