  • Data: 2019-09-11 19:13:41
    Temat: Re: [Retro] Interfejs magnetofonu
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 11/09/2019 18:52, J.F. wrote:
    > Nie w 91 - VGA juz przeciez.

    Pisałem maturę w 96. Mam całkiem sensowne rozeznanie co ludzie MIELI w
    komputerach i jakie to komputery były a nie co można wyczytać na wiki.
    Na próbce lokalnej w przeciętnym mieście w PL.

    > Zalezy ktory. to juzh chyba 486 bylo dostepne.

    Do 94 roku ani jeden na kilkudziesięciu ludzi jakich znałem nie miał 486
    w domu. Owszem, miewali dostęp w pracy czy na uczelni, czasami
    wypożyczali. Ale w domu - nie. Sprzęt nieosiągalny za normalne pensje.
    Gdzieś koło 94 roku pojawił się pierwsze 486SX jako komputery domowe.

    > No przeciez nie w porownaniu ze Spectrum, a i karte dzwiekowa mozna bylo
    > miec.

    Pierwsza "karta" to Covox. Dostepny wyłacznie dla majsterkowiczów na
    samym początku. Karty dające jakiś cień dziwięku porównywalny z Amigą w
    PC nie widywałem do 93 i to była jedna sztuka czegoś co już nie
    pamiętam. Poza tym przeważająca liczba pecetowców nie zaprzątała sobie
    głowy kartami muzycznymi do czasu aż staniały słuchając popiskiwań i
    będąc przekonanymi że to cutting edge of whatever.

    > Na inna gielde trzeba bylo chodzic :-)

    A tam copy party z dyskietkami Amigi. Jeden pecetowiec siedział w kącie
    i zazwyczaj pytali go czy ma coś na CGA i 286. Wiem bo byłam na wielu
    giełdach i w okolicy 91 była przewaga 8-bit.

    > Do grania - owszem.

    Czyli dla 95% nastolatków chcących komputer.

    > A to zalezy dla kogo ten konkurs.
    > przyszlemu studentowi atarynke bez dysku ?

    Od 90 do 95 roku miałem Atari. Od 95 Amigę. Na obu nauczyłem się więcej
    o programowaniu niż można by przypuszczać. Amiga to już był C++
    (kompilator SaSC).

    Więc jesli ktoś miał 15 lat w 91 roku i dostał Atari to mniej więcej w
    96 miał już szansę na 16/32 bity kupione w pełni świadomie. Prezent więc
    trafiony.

    > Roku nie pamietam - ale IMO - karty szybko tanialy.
    > Za to monitory nie.

    Sam przerobiłem staruszka Unitrę WZT na VGA. Jestem poniekąd z tego
    dumny bo rozwiązanie było tak głupie że aż działało. Ale faktycznie,
    jako wtedy już studenta dalej najdroższym składnikiem PC był monitor bo
    płyty, szczególnie 286, spadły z cenami do poziomu osiągalnego. Tylko
    czy aby na pewno w okolicy 96 roku warto było kupować 286 skoro w tej
    samej cenie bły Amigi? Jak ktoś wiedział po co to może warto, jak ktoś
    chciał się pobawić to było to idiotyczne.

    > TurboC, Turbo Pascal ...

    SasC, AztecC, AmigaBasic, itd itp. Że już o OSie z sensownym API i
    preemptive multitaskingiem z litości nie będę wspomnać.

    Niektórym zegarek faktycznie stanął na CP/M.

    > A to zalezy - jak (ojciec) kolegi mial blaszaka i pozwolil w tetrisa
    > pograc, to sie seksapil szybko pojawil :-)

    Grałem w okolicy 91 roku na PC. Wybór był tak żałosny że roześmiałem się
    w twarz człowiekowi który rysował mi przed oczami znakomitą jakośc
    obrazu CGA w porównaniu z zabawkową Amigą. Nie, PC nie miał ani troche
    sexabilu. To był złom do grania a ponieważ większość młodych ludzi
    właśnie tego potrzebowała to wybór był oczywisty: Amiga. I nie było nic
    innego aż procesory i grafiki w PC dorosly do tego aby wyświetlić
    pierwsze gry z chunky pixel które lawinowo doprowadziły PC do konsoli do
    gier która jest dzisiaj.

    Jeśli ktoś w tamtych czasach w konkursie młodzieżowym oferował by
    blaszanego trupa jako nagrodę rozesmiał bym mu się tak samo w twarz.