eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaRóżnice w obwodzie koła rowerowego › Re: Różnice w obwodzie koła rowerowego
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!newsfeed.neostra
    da.pl!atlantis.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl!not-for-mail
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Różnice w obwodzie koła rowerowego
    Date: Tue, 10 Mar 2009 22:42:17 +0100
    Organization: TP - http://www.tp.pl/
    Lines: 44
    Message-ID: <gp6ncj$evj$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    References: <16xdmrsevp3ms.1fvmef4yck637$.dlg@40tude.net>
    NNTP-Posting-Host: acro121.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1236721875 15347 83.11.16.121 (10 Mar 2009
    21:51:15 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 10 Mar 2009 21:51:15 +0000 (UTC)
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.19 (Windows/20081209)
    In-Reply-To: <16xdmrsevp3ms.1fvmef4yck637$.dlg@40tude.net>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:23255
    [ ukryj nagłówki ]

    Baro pisze:
    > Witam
    >
    > Na pręgierzu wywiązała się dyskusja, dotycząca występowania różnic w
    > obwodzie koła podczas jazdy rowerem obciążonym i "nieobciążonym".
    >
    > Czy ustawiając licznik rowerowy lepiej posługiwać się pomiarem "z terenu"
    > to znaczy przy pomocy miarki zbadać ile faktycznie przejeżdża koło podczas
    > obrotu, czy też można zastosować do tego wzór na obwód okręgu.

    Można zastosować wzór na obwód okręgu gdzie pomiaru średnicy dokonujesz
    na nieobciążonym kole.

    > Na początku wydawało mi się to bez znaczenia, bo przecież zewnętrzny obwód
    > opony się nie zmieni... ale zaraz pomyślałem, że promień koła obciążonego
    > jest nieco mniejszy, gdyż oś obrotu znajduje się nieco bliżej ziemi niż w
    > przypadku koła nieobciążonego, więc obwód też będzie mniejszy.


    Obciążając rower obwód opony się nie zmienia (tam jest kord ze stalowego
    drutu który ani się nie ściśnie, ani nie rozciągnie w jakiś znaczący dla
    pomiaru sposób).
    Za to nie pasuje już wzór na obwód okręgu, bo koło przestało być
    okręgiem (ma spłaszczenie na dole) - odległość między osią a ziemią po
    prostu nie jest promieniem.

    > Jak to właściwie jest? którą metodę pomiaru lepiej zastosowac do uzyskania
    > danych wpisywanych do licznika rowerowego?

    A jaka dokładność Cię interesuje? 1%, 0.1%, 0.0%?

    Zmieniając ciśnienie w oponie zmienia się miejsce na obwodzie koła w
    którym bieżnik zaczyna dotykać nawierzchni.
    W niektórych samochodach oprogramowanie wykrywa za pomocą czujników ABS,
    że jedno z kół kręci się z inną prędkością niż 3 pozostałe i jeżeli ta
    różnica statystycznie zaczyna wyglądać podejrzanie to zapala się
    kontrolka ciśnienia powietrza w kołach.

    > Różnica, nawet mała, da po pewnym czasie zauważalną niezgodność co do
    > faktycznie przejechanych kilometrów i tych, które pokazuje licznik rowerowy

    Pytanie co jest tym odniesieniem i jakiej dokładności pomiaru oczekujesz.
    Bo obawiam się, że różnica w ilości obrotów wykonywanych przez przednie
    i tylne koło może być większa niż niedokładność z powodu ugięcia opony.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: