-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!newsfeed.pionier.net.pl!newsfeed.neostra
da.pl!atlantis.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl!not-for-mail
From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Subject: Re: Różnice w obwodzie koła rowerowego
Date: Tue, 10 Mar 2009 22:42:17 +0100
Organization: TP - http://www.tp.pl/
Lines: 44
Message-ID: <gp6ncj$evj$1@nemesis.news.neostrada.pl>
References: <16xdmrsevp3ms.1fvmef4yck637$.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: acro121.neoplus.adsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: nemesis.news.neostrada.pl 1236721875 15347 83.11.16.121 (10 Mar 2009
21:51:15 GMT)
X-Complaints-To: u...@n...neostrada.pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 10 Mar 2009 21:51:15 +0000 (UTC)
User-Agent: Thunderbird 2.0.0.19 (Windows/20081209)
In-Reply-To: <16xdmrsevp3ms.1fvmef4yck637$.dlg@40tude.net>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:23255
[ ukryj nagłówki ]Baro pisze:
> Witam
>
> Na pręgierzu wywiązała się dyskusja, dotycząca występowania różnic w
> obwodzie koła podczas jazdy rowerem obciążonym i "nieobciążonym".
>
> Czy ustawiając licznik rowerowy lepiej posługiwać się pomiarem "z terenu"
> to znaczy przy pomocy miarki zbadać ile faktycznie przejeżdża koło podczas
> obrotu, czy też można zastosować do tego wzór na obwód okręgu.
Można zastosować wzór na obwód okręgu gdzie pomiaru średnicy dokonujesz
na nieobciążonym kole.
> Na początku wydawało mi się to bez znaczenia, bo przecież zewnętrzny obwód
> opony się nie zmieni... ale zaraz pomyślałem, że promień koła obciążonego
> jest nieco mniejszy, gdyż oś obrotu znajduje się nieco bliżej ziemi niż w
> przypadku koła nieobciążonego, więc obwód też będzie mniejszy.
Obciążając rower obwód opony się nie zmienia (tam jest kord ze stalowego
drutu który ani się nie ściśnie, ani nie rozciągnie w jakiś znaczący dla
pomiaru sposób).
Za to nie pasuje już wzór na obwód okręgu, bo koło przestało być
okręgiem (ma spłaszczenie na dole) - odległość między osią a ziemią po
prostu nie jest promieniem.
> Jak to właściwie jest? którą metodę pomiaru lepiej zastosowac do uzyskania
> danych wpisywanych do licznika rowerowego?
A jaka dokładność Cię interesuje? 1%, 0.1%, 0.0%?
Zmieniając ciśnienie w oponie zmienia się miejsce na obwodzie koła w
którym bieżnik zaczyna dotykać nawierzchni.
W niektórych samochodach oprogramowanie wykrywa za pomocą czujników ABS,
że jedno z kół kręci się z inną prędkością niż 3 pozostałe i jeżeli ta
różnica statystycznie zaczyna wyglądać podejrzanie to zapala się
kontrolka ciśnienia powietrza w kołach.
> Różnica, nawet mała, da po pewnym czasie zauważalną niezgodność co do
> faktycznie przejechanych kilometrów i tych, które pokazuje licznik rowerowy
Pytanie co jest tym odniesieniem i jakiej dokładności pomiaru oczekujesz.
Bo obawiam się, że różnica w ilości obrotów wykonywanych przez przednie
i tylne koło może być większa niż niedokładność z powodu ugięcia opony.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Skuteczność cięcia a liczba noży robota
- napoje gazowane
- Metrologia
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Komin do wiaty
- Ryby i kawitacja
- Ekspres do kawy i glony
- popcorn polymer
- Manualny wtrysk paliwa...
- Szafka
- Domowy koncentrator tlenu
- Od słoika po rakiety
- Rewolucja
Najnowsze wątki
- 2024-05-26 O co chodzi?
- 2024-05-26 PJ autobus-tramwaj
- 2024-05-26 Renault Trafic i lampka z czerwonym STOP
- 2024-05-26 cena pięciocyfrowa
- 2024-05-26 Re: Jak dobra KE "okrada" złą Rosję "dla Ukrainy"
- 2024-05-25 supercap
- 2024-05-25 Sulzbach => Technischer Rollouter (d/m/w) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2024-05-25 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-25 Warszawa => Interactive/Experience Designer <=
- 2024-05-25 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-25 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-25 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-25 Re: znów ten wrocław