  • Data: 2017-08-11 14:53:34
    Temat: Re: Rust
    Od: "M.M." <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Friday, August 11, 2017 at 2:03:15 PM UTC+2, slawek wrote:

    > Narzędzia dla C i C++ są powszechnie dostępne, ale programy w nich
    > napisane nie są w 100% przenośne.
    >
    > Między innymi nie jest ustalone czym jest int.
    >
    > W dodatku Komitern ustala kolejne wersje, które są implementowane jak
    > komu się chce. Na przykład w C powinien być typ bool, a bywa że go
    > nie ma.
    >
    > Pod tym względem Java jest nieco lepsza.

    Pod względem przenośności i w ogóle pod względem wygody programowania?
    W moim odczuciu jest o niebo lepsza. Wiadomo, nie chodzi strikte o
    język, tylko też o narzędzia. Bo co stoi na przeszkodzie, aby
    napisać kompilatory do C++ na różne platformy w których int
    ma zawsze 32bity? Chyba poza wydajnością nie ma żadnych przeszkód?
    Generalnie to ja bym programował tylko w Javie. Bardzo lubię
    Javę, miałem nawet okres w swoim życiu, gdy tylko programowałem w
    Javie i w C++ nie chciałem. Potem się zniechęciłem, nie do języka, nie
    zmieniło się nic pod tym względem że lubię Javę, nadal jakoś
    tak po prostu miło się pisze w Javie, kod jest taki przejrzysty,
    bez sieczki spowodowanej nadmierną ilością operatorów lub szablonów,
    dużo jest gotowych bibliotek, właśnie jest ta dobra przenośność, itd...

    Ale problemy były gdy uruchamiałem programy korzystające intensywnie z
    dużej pamięci. Gdy wezmę np. taką Wekę (pakiet do uczenia maszynowego) i
    wrzucę plik o rozmiarze rzędu 3MB, to Weka potrafi się wywalić gdy
    ma mniej niż 1GB !!! Zazwyczaj ustawiam 1.2GB do takiej zabawy. Gdy
    Weka zrobi jedną epokę w uczeniu multi layer perceptron, to moja
    implementacja zrobi może z 50, a też często używam wektorów a
    nie wskaźników. Wektor czy lista z szablonów C++ potrafi mieć
    narzut pamięciowy 2-3 krotny, jednak pomimo tego, napisane w C++ potem]
    działa lepiej, szybciej, jest tak jakby bardziej przewidywalne.

    Kiedyś kilka gier typu szachy-warcaby w Javie napisałem. Programy
    te nie korzystały intensywnie z pamięci, ponieważ większość
    pamięci było allokowane raz na starcie programu i potem trzymane w
    specjalnych tablicach. Innymi słowy nie robiłem ciągle new. Za to
    programy te miałem dużą tablicę hashującą. Okazało się, że w
    analogicznych programach w C++ ta duża tablica hashująca mogła
    być 2-3 razy większa, ponieważ właśnie w Javie był taki duży
    narzut pamięciowy.

    W Javie każdy obiekt i każda tablica są dynamiczne, wątpię żeby
    optymalizator potrafił tablicę lub obiekt położyć na stosie
    procesora. Allokowanie na stercie jest wolne. Dostęp do nowo
    zaalokowanej pamięci może jest w miarę szybki, ale w trakcie
    allokowania rzadko działa cache, a dostęp do niebuforowanej
    pamięci jest wolny.

    No i niestety, z wielką przykrością, rzadko sięgam po ten
    piękny, przyjemny i przenośny język programowania.

    Ktoś czytając to mógłby pomyśleć, że Java ma same wady, ale
    tak nie jest. Kompilatory mogą wygenerować z kodu bajtoweg
    Javy bardzo efektywny kod maszynowy, i już kiedyś widziałem
    jak ten sam algorytm napisany w Javie działa szybciej niż w
    C++. Ale po pierwsze w C++ jeszcze można było zoptymalizować,
    chociażby poprzez wstawki assemblerowe, a tamten algorytm
    nie korzystał intensywnie z dużej pamięci.