  • 1. Data: 2021-07-04 16:30:48
    Temat: Samsung SSD EVO 870 1TB - SMART parametr C7 (CRC Error Count) - to nie kabel sygnałowy:)
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    Jest sobie nowy dysk Samsung SSD EVO 870 1TB
    Aktualny odczyt SMART z tego dysku:
    https://ibb.co/pxzCV1V

    Zastanawia mnie parametr C7. Zrobiłem zrzut z ekranu Crystal Disk Info
    przy pierwszym włączeniu dysku zaraz po migracji systemu i nic tam nie było.
    Teraz jest i co jakiś czas (głównie przy zapisie jak zaobserwowałem)
    licznik potrafi skoczyć o 1.
    Nie powoduje to żadnych zacięć, spowolnienia pracy, wyłączeń, znikania
    dysku, niczego zauważalnego dla mnie. Gdybym nie zajrzał do SMART to nie
    wiedziałbym, że coś takiego tam jest. Poczytałem trochę o tym co ten
    parametr oznacza i z tego co poczytałem to pokazuje on błędy w
    komunikacji między portem SATA a dyskiem. Pierwsza podejrzana jest
    tasiemka, której nie zmieniałem, bo dopiero co była zmieniana:)

    Dysk chodzi w trybie zgodności z SATA 3Gb/s gdyż tylko na tyle pozwala
    mu płyta główna (Gigabyte 78LMT-S2 R2)

    Czy takie błędy mogą być tym spowodowane?

    TRIM aktywny (pokazuje to Samsung Magician i sam odpytany przez wiersz
    polecenia Windows)
    Samsung Magician pokazuje:
    tryb AHCI: nieaktywny (zapewne wyłączony w biosie)
    tryb RAPID: nieaktywny

    Czy powyższe błędy mogą być tym spowodowane (dysk przez wyłączenie tych
    trybów gorzej gada z płytą główną?)

    Czy te błędy uszkadzają dysk / dane na nim?

    Dodam tylko, że system (Windows 8.1 x64) został zmigrowany "tak jak
    jest" z poprzedniego, najpierw z padającego dysku Adata SU900 na HDD WD
    Blue 1TB, a następnie na ten co jest teraz czyli Samsung i jak do tej
    porty na tym samym zasilaczu pracuje stabilnie wiele godzin, a wszystkie
    problemy opisane przeze mnie tu całkowicie ustąpiły:
    https://groups.google.com/g/pl.comp.pecet/c/-zPKT_Jn
    AIk

    Czy robić z tym cokolwiek czy zostawić tak jak jest? (jeśli zrobić to
    co? - zasilacz mogę podmienić, mam akurat nówkę sztukę nieśmiganą Vero
    L3 500W, tylko nie wiem czy jest sens, aktualny zasilacz to BeQuiet
    System Power 8 też 500W)
    Komputer po zmianie dysku nie wykazuje najmniejszej nawet niestabilności
    czy jakiejkolwiek przycinki, a robi sporo rzeczy na raz (włącznie z
    maszynami wirtualnymi)

    Natomiast programowo(choć nie wiem czy ma to cokolwiek wspólnego ze
    sprawą) W dzienniku zdarzeń znalazłem takie wpisy (zdarzenia miały
    miejsce dziś przy starcie systemu, ale nie miały zauważalnego dla mnie
    opóźnienia, błędu, spowolnienia itp. System startował tak samo. Jakbym
    tu nie zajrzał to nic bym nie wiedział)

    PerfOS: Nazwa dziennika:Application
    Źródło: Microsoft-Windows-PerfOS
    Identyfikator zdarzenia:2011
    Nie można zebrać danych wydajności dotyczących systemowego pliku
    stronicowania. Pierwsze cztery bajty (DWORD) sekcji danych Data
    zawierają kod stanu.

    Perflib: Nazwa dziennika:Application
    Źródło: Microsoft-Windows-Perflib
    Identyfikator zdarzenia:1023
    System Windows nie może załadować biblioteki DLL licznika rozszerzalnego
    rdyboost. Pierwsze cztery bajty (DWORD) sekcji danych Data zawierają kod
    błędu systemu Windows.

    Data: 2021-07-04 12:33:10
    Identyfikator zdarzenia:1010
    Opis:
    Procedura zbierania danych dla usługi ,,C:\Windows\System32\perfos.dll" w
    bibliotece DLL ,,PerfOS" wygenerowała wyjątek lub zwróciła nieprawidłowy
    stan. Dane o wydajności zwrócone przez bibliotekę DLL licznika nie będą
    zwracane w bloku danych Perf Data. Pierwsze cztery bajty (DWORD) sekcji
    danych Data zawierają kod wyjątku lub kod stanu.

    Jakieś sugestie czy dać sobie spokój?

    --
    t0maszek

  • 2. Data: 2021-07-04 18:25:02
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 04/07/2021 15:30, Tomaszek wrote:
    > tryb AHCI: nieaktywny (zapewne wyłączony w biosie)

    Jesli nie masz AHCI, to masz tryb zgodnosci z IDE. Czasy zworek i dyskow
    na szerokiej tasmie IDE juz minely ;) Mozesz tracic na wydajnosci przez
    to. Nie wiem, czy TRIM jest w ogole mozliwy bez rozszerzen AHCI, w
    trybie zgodnosci/IDE?

    Jednym slowem, wlacz AHCI. Nie wiem, co na to powie zainstalowany juz
    Windows.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 3. Data: 2021-07-04 20:25:58
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2021-07-04 o 18:25, pioruns pisze:

    > Jesli nie masz AHCI, to masz tryb zgodnosci z IDE. Czasy zworek i dyskow
    > na szerokiej tasmie IDE juz minely ;) Mozesz tracic na wydajnosci przez
    > to.

    Wydaje mi się, że AdataSU900 miał włączony tryb AHCI, bo to właśnie
    aplikacja storahci zgłaszała wtedy błędy:) Samsung z jakiegoś powodu
    sobie go wyłączył(chyba...)
    Kurde, wstyd się przyznać, ale nie zajrzałem do biosu, co tam sobie
    ustawił:/

    Nie wiem, czy TRIM jest w ogole mozliwy bez rozszerzen AHCI, w
    > trybie zgodnosci/IDE?

    W wierszu poleceń wpisanie: fsutil.exe behavior query disabledeletenotify

    Daje wynik: NTFS DisableDeleteNotify = 0
    Poza tym Samsung Magician też tak twierdzi, że ma włączonego TRIMa

    > Jednym slowem, wlacz AHCI. Nie wiem, co na to powie zainstalowany juz
    > Windows.

    Będzie BSOD:) Znam temat:)

    Ale ja mam pytanie: czy to może być przyczyna generowania się błędów CRC?

    --
    t0maszek

  • 4. Data: 2021-07-04 21:39:49
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 04/07/2021 19:25, Tomaszek wrote:

    > Ale ja mam pytanie: czy to może być przyczyna generowania się błędów CRC?

    Kto wie, moze. Powinienes dazyc do wlaczenia tej opcji przy najblizszym
    formacie systemu, upgrade etc.

    Moja interpretacja: (moge sie mylic, jak cos prosze mnie poprawic)
    Glowna przyczyna bledow CRC, jaka mi sie nasuwa, to po prostu specyfika
    dzialania SSD - twoj model Samsung 870 EVO posiada kosci Samsung V-NAND
    3bit TLC [1], ktore pamietaja 8 STANOW NAPIECIA w kazdej komorce. A wiec
    przykladowo 0V, 0.125V, 0.25V, 0.375V itd. (to tylko obrazowo),
    odpowiada to bitom 000, 001, 010, 011 itd. Zamiast 0V i 1V = bit 0 lub
    1, tak jak bylo kiedys (bylo zero problemu z odczytaniem takiej komorki).
    Co jakis czas (czyt. praktycznie nagminnie) kontroler nie bedzie pewny
    co tam jest w tych komorkach, bo zamiast 0.375V juz jest 0.35V, tydzien
    pozniej 0.34V i tak dalej.
    Dlatego kontroler caly czas odpytuje chipy, nadpisuje sektory, odswieza
    te napiecia, musi utrzymac wszystko w idealnym stanie, inaczej po
    miesiacu czy roku nie bylby w stanie odczytac zawartosci komorek i
    mialbys data loss. Aby to wszystko sie trzymalo kupy, SSD uzywaja
    zaawansowanych, wlasnosciowych technologii redundancji, wszelkie RAIDy i
    sprawdzanie CRC *wszystkiego* ma miejsce w srodku, transparentnie dla
    Ciebie, caly czas w przy kazdej operacji I/O.
    Jak widac, pamiec w chipach twojego egzemplarza jest dla samego
    kontrolera tak koszmarna, ze zaznacza sobie w logu ze nie dal rady
    ogarnac tego bajzlu i musial uzyc error correction, wyliczac i zgadywac
    zawartosc komorki z danych nadmiarowych itp.
    Wszystko to jest by-design - wszakze kupiles dysk z pamiecia 3bitowa - 8
    stanow napiecia na komorke. 8x mniej kosci pamieci dla producenta w
    porownaniu do SLC (1 bitowa pamiec), oni oszczedzaja na kosciach, a Ty
    masz tanszy dysk, najgorzej ma kontroler bo przez cale zycie dysku
    bedzie musial orac przez ten bajzel prawie-ze analogowych odczytow
    zamiast zer i jedynek, i poprawiac je nieustannie na biezaco, abys w
    ogole mogl z tej pamieci korzystac i nie dostac instant zawal + total
    data loss :)
    I na zakonczenie ciekawy fakt, ten dysk ma 600 TBW Limited Warranty, a
    wiec mozesz zapisac wszystkie komorki 600 razy kazda po czym tracisz
    gwarancje. Tak wytrzymale sa te 3 bitowe komorki Samsunga. W porownaniu
    z SLC (100000 zapisow na komorke) czy krecaca-sie-rdza (spinning rust
    czyli HDD) - ktory mozesz nadpisywac miliony razy az sie nie rozsypie.

    [1] Samsung nazywa swoje chipy "3bit MLC" co jest totalnie bez sensu, bo
    3 bit oznacza TLC, a MLC oznacza 2 bit. Chyba chcieli ukryc fakt w
    celach marketingowych, ze uzywaja koszmarnych 3 bitowych TLC.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 5. Data: 2021-07-04 21:44:15
    Od: pioruns <w...@w...com>

    I zeby nie bylo, ja wcale nie mowie, ze to jest zly dysk. Po prostu ta
    branza tak ma :) Tak samo jak HHDki, wszystko bylo zawsze na pograniczu
    cudu i dzialania, aby tylko kasa sie zgadzala a dysk nie rozsypywal za
    szybko. HDD tez maja CRC, error correction, wylaczanie bad sektorow,
    itd. SSD poszly o level dalej jesli chodzi o te obiecanki ze bedzie
    dzialac ;)

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 6. Data: 2021-07-04 22:54:14
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2021-07-04 o 21:39, pioruns pisze:

    > Kto wie, moze. Powinienes dazyc do wlaczenia tej opcji przy najblizszym
    > formacie systemu, upgrade etc.

    Wziąłem za mordę AHCI i okazuje się, że miałem i nadal mam je włączone w
    biosie (SATA controller type: AHCI), w systemie (sprawdzone przez wiersz
    polecenia poleceniem fsutil) To samo twierdzi menadżer urządzeń
    (działające prawidłowo urządzenie o nazwie: standardowy kontroler SATA
    AHCI) oraz rejestr
    systemu(HKLM>System>CurrentControlSet>Services>stora
    hci "Start" wartość
    DWORD ustawiona na 0)

    Tak więc wszystko wokół twierdzi, że mam AHCI włączone...tylko nie
    Samsung Magician:)

    Małe śledztwo i sprawa wygląda tak:
    https://us.community.samsung.com/t5/Monitors-and-Mem
    ory/Samsung-Magician-AHCI-deactivated/td-p/1792771

    Pies z nimi tańcował:)

> [...]
    > zamiast zer i jedynek, i poprawiac je nieustannie na biezaco, abys w
    > ogole mogl z tej pamieci korzystac i nie dostac instant zawal + total

    Dziękuję za treściwe wyjaśnienie. Popraw mnie proszę jeśli wyciągnąłem
    złe wnioski z Twojego wykładu:

    1. Nic z tym nie mogę zrobić, nie mam na to wpływu
    2. Odpytywanie komórek pamięci przez kontroler nie wpływa /nie wpływa
    znacząco na żywotność samych komórek
    3. Odpytywanie komórek pamięci przez kontroler wpływa na żywotność
    samego kontrolera

> [...]
    > z SLC (100000 zapisow na komorke) czy krecaca-sie-rdza (spinning rust
    > czyli HDD) - ktory mozesz nadpisywac miliony razy az sie nie rozsypie.

    Brany był pod uwagę Crucial MX500, ale ten przy pojemności 1TB ma TBW na
    poziomie bodajże 350TBW. Jeszcze "weselej" Chciałem duże TBW to sobie
    kupiłem Adatę SU900 na kościach MLC i TBW 1800... tylko refurb mi się
    trafił i po 2 latach się zaczął sypać:)) Dobrze, że chociaż kasę oddali,
    to kupiłem Samsunga.... i jeszcze zostało trochę w kieszeni:(

    > [1] Samsung nazywa swoje chipy "3bit MLC" co jest totalnie bez sensu, bo
    > 3 bit oznacza TLC, a MLC oznacza 2 bit. Chyba chcieli ukryc fakt w
    > celach marketingowych, ze uzywaja koszmarnych 3 bitowych TLC.

    Nie ma innych. MLC teraz ze świecą szukać, a jak znajdziesz... to cena
    zniechęci do zakupu skutecznie.

    I jeszcze jedno na koniec co nie daje mi spokoju: robiąc rozeznanie o co
    chodzi z tym rzekomo (jak się okazało) wyłączonym AHCI widziałem wiele
    zrzutów z ekranu Crystal Disk Info różnych dysków SSD z serii EVO
    (większość o mniejszych pojemnościach) i tam wartości CRC Error Count
    były bliskie 0 a godzin miały przepracowane sporo więcej.
    I to mi spokoju nie daje, że może faktycznie jest coś źle u mnie, albo
    robię jakiś błąd, czegoś nie ustawiłem.

    --
    t0maszek

  • 7. Data: 2021-07-04 22:56:18
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2021-07-04 o 21:44, pioruns pisze:
> [...]
    > szybko. HDD tez maja CRC, error correction, wylaczanie bad sektorow,
    > itd. SSD poszly o level dalej jesli chodzi o te obiecanki ze bedzie

    Wiem o tym:)

    --
    t0maszek

  • 8. Data: 2021-07-05 00:03:30
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 04/07/2021 21:54, Tomaszek wrote:

    > Dziękuję za treściwe wyjaśnienie. Popraw mnie proszę jeśli wyciągnąłem
    > złe wnioski z Twojego wykładu:

    Prosze bardzo :)

> [...]
    > znacząco na żywotność samych komórek
    > 3. Odpytywanie komórek pamięci przez kontroler wpływa na żywotność

    Zgadza sie. To wszystko juz jest by-design.

> [...]
    > trafił i po 2 latach się zaczął sypać:)) Dobrze, że chociaż kasę oddali,
    > to kupiłem Samsunga.... i jeszcze zostało trochę w kieszeni:(

    No, tragedia. Ja mam rozne SSD w domu, ok. 6 szt na calej gamie
    urzadzen. Do kazdego z nich mam podejscie, ze moze umrzec smiercia nagla
    w kazdej chwili, dlatego mam backupy. Serwer ma Crucial MX500 w RAID1 w
    mdadm, bootloader zainstalowany na kazdym dysku, a wiec odpali na 1
    dysku, ktorykolwiek by nie padl. Krecaca rdza chodzi w RAID10 (4 dyski).
    Cruciale, ktore wybralem, maja 5 lat gwarancji lub 360 TBW. Przy ich
    pojemnosci 250 GB, daje to 720 zapisow, troche lepiej niz twoj Samsung.
    SMART pokazuje, ze zuzylem 10% ich lifetime use, a minelo poltora roku.
    A wiec w tym tempie zajade je w 15 lat, wszystko gra.

> [...]
    > były bliskie 0 a godzin miały przepracowane sporo więcej.
    > I to mi spokoju nie daje, że może faktycznie jest coś źle u mnie, albo

    Tutaj moze ktos inny pomoze, ja nie mam wiecej pomyslow, moze Ci sie
    taki egzemplarz trafil, a moze cos innego. Czasami producenci ukrywaja
    rozne dane w wynikach SMART, w hexach, po dwa znaczenia na jeden output,
    w tym wypadku, nie wiem, a jakich okolicznosciach kontroler powinien
    notowac taki blad, i dlaczego twoj to robi a inne nie. Zobacz definicje
    u Samsunga albo zapytaj ich supportu, czemu masz tyle bledow, moze cos
    podpowiedza.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 9. Data: 2021-07-05 02:29:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-04, pioruns <w...@w...com> wrote:

> [...]
    > notowac taki blad, i dlaczego twoj to robi a inne nie. Zobacz definicje
    > u Samsunga albo zapytaj ich supportu, czemu masz tyle bledow, moze cos

    Nie pomogę co do przyczyn, ale faktycznie, mój Samsung, nieco inny model i
    interface, ale ta sama rodzina, ma zero:

    Model Family: Samsung based SSDs
    Device Model: Samsung SSD 860 EVO mSATA 250GB
    ID# ATTRIBUTE_NAME FLAG VALUE WORST THRESH TYPE UPDATED
    WHEN_FAILED RAW_VALUE
    5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 099 099 010 Pre-fail Always -
    1
    9 Power_On_Hours 0x0032 096 096 000 Old_age Always -
    15414
    12 Power_Cycle_Count 0x0032 099 099 000 Old_age Always -
    18
    177 Wear_Leveling_Count 0x0013 001 001 000 Pre-fail Always -
    2038
    179 Used_Rsvd_Blk_Cnt_Tot 0x0013 099 099 010 Pre-fail Always -
    1
    181 Program_Fail_Cnt_Total 0x0032 100 100 010 Old_age Always -
    0
    182 Erase_Fail_Count_Total 0x0032 100 100 010 Old_age Always -
    0
    183 Runtime_Bad_Block 0x0013 099 099 010 Pre-fail Always -
    1
    187 Uncorrectable_Error_Cnt 0x0032 100 100 000 Old_age Always -
    0
    190 Airflow_Temperature_Cel 0x0032 055 027 000 Old_age Always -
    45
    195 ECC_Error_Rate 0x001a 200 200 000 Old_age Always -
    0
    199 CRC_Error_Count 0x003e 100 100 000 Old_age Always -
    0
    235 POR_Recovery_Count 0x0012 099 099 000 Old_age Always -
    13
    241 Total_LBAs_Written 0x0032 097 097 000 Old_age Always -
    6828501214972

    To jest dysk z systemem w serwerze (24/7).

    Zwracam uwagę na Wear_Leveling_Count, według którego dysk de facto już nie żyje,
    mimo to obecnie zapisue z prędkością ca 270MB/s.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2021-07-05 02:34:08
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2021-07-05 o 00:03, pioruns pisze:

> [...]
    > SMART pokazuje, ze zuzylem 10% ich lifetime use, a minelo poltora roku.
    > A wiec w tym tempie zajade je w 15 lat, wszystko gra.

    I oby Ci wytrzymał te 15 lat:)

> [...]
    > notowac taki blad, i dlaczego twoj to robi a inne nie. Zobacz definicje
    > u Samsunga albo zapytaj ich supportu, czemu masz tyle bledow, moze cos

    Dzięki bardzo za opinie, sugestie. I znowu możesz mieć rację. Staram się
    myśleć logicznie: skoro naprawdę byłoby tyle błędów CRC, to powinienem
    to zauważyć w spadku transferów chociażby, jakimś zwisie, tak jak to
    było przy poprzednim bohaterze. A ja sobie tylko z ciekawości do SMARTa
    zajrzałem:) Tasiemek już nie będę zmieniał - jakoś HDD z tym samym
    systemem radził sobie na tej i nie było problemów:)

    --
    t0maszek