  • 31. Data: 2011-04-11 08:57:34
    Temat: Re: Skad pochodzi sygnal dzownienia?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał w wiadomości
    news:innpj7$on0$1@news.vectranet.pl...
    > Zależy ile jest to kiedyś, ale już przy sygnalizacji R2 można
    > było podstawić zapowiedź słowną na abonencie AbB w odległej
    > centrali i abonent AbA nie musiał płacić za takie niezrealizowane
    > połączenie.

    No i o tym wlasnie mowimy - ze to trzeba uzgodnic, i przeniesc
    generowanie sygnalu do centrali AbB.
    Nie moze byc tak ze centrala AbB zawsze odbiera, cos mu tam
    popiszczy w sluchawke, a AbA sie potem przeciez i tak nie
    zorientuje ze za to zaplacil.

    Nie wiem na ile wspolczesna sygnalizacja pozwala, moze i jest taka
    mozliwosc ze centrala AbB odsyla komunikat "dzwonie", albo "mam
    ciekawa zapowiedz glosowa",
    w trakcie ktorej przychodzi "od tego momentu jest zestawione
    polaczenie i trzeba taryfikowac".

    J.

  • 32. Data: 2011-04-11 11:24:28
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > zapowiedz glosowa",
    > w trakcie ktorej przychodzi "od tego momentu jest zestawione polaczenie

    No i wszystko jest uzgodnione, centrala AbB w sygnalizacji wysyła
    komunikat do centrali AbA czy ma być zaliczenie czy nie, szczerze to nie
    pamiętam już, jakie to są konkretnie komunikaty w C7.

    Ale operatorom na rękę jest żeby brać pieniądze nawet za niezrealizowane
    połączenie, więc kombinują. Choć nie zawsze i nie wszyscy, mam w
    rodzinie dwa numery w Orange, które mają zamiast wołania durne
    melodyjki, ale nie płacę za niezrealizowane połączenie na te numery,
    choć melodyjki muszę słuchać.

  • 33. Data: 2011-04-11 12:45:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > komunikat do centrali AbA czy ma być zaliczenie czy nie, szczerze
    > to nie pamiętam już, jakie to są konkretnie komunikaty w C7.

    Ale czy jeszcze jest mozliwosc zmiany tego w trakcie polaczenia
    glosowego ?

> [...]
    > wołania durne melodyjki, ale nie płacę za niezrealizowane
    > połączenie na te numery, choć melodyjki muszę słuchać.

    Tylko jak mowie - to ma obecnie bardzo krotkie nogi - posluchasz
    melodyjki, przyjdzie SMS "czas rozmowy 20s, koszt 10gr",
    wsciekniesz sie i reklamacje od razu zlozysz.

    J.

  • 34. Data: 2011-04-11 13:09:52
    Od: nadir <n...@h...org>

    Użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał w

    > Ale czy jeszcze jest mozliwosc zmiany tego w trakcie polaczenia glosowego ?

    Już w trakcie trwania rozmowy to nie ma potrzeby, centrala abonenta AbA
    taryfikuje to w/g własnej tablicy taryfikacji.
    Problem jest jednak z tym, że może być jeszcze retaryfikacja albo takie
    ustawienie w centrali AbA, że co by nie przyszło w sygnalizacji,
    zaliczanie można rozpocząć w dowolnym momencie od wybrania numeru przez AbA.

    > Tylko jak mowie - to ma obecnie bardzo krotkie nogi - posluchasz
    > melodyjki, przyjdzie SMS "czas rozmowy 20s, koszt 10gr", wsciekniesz sie
    > i reklamacje od razu zlozysz.

    To zależy, jeden 10gr nie zauważy i inny zauważy ale oleje taką
    drobnicę, a jeszcze inny wyda na listy polecone i prawników 1000x
    większą kwotę. Operatorzy wychodzą z założenia, że tych ostatnich jest
    najmniej i robią co chcą.

    Chociaż z drugiej strony wyobrażam siebie taką usługę, że płace
    powiedzmy 50% obowiązujących stawek za połączenia, ale zaliczanie jest w
    momencie wybrania numeru, i nieważne czy rozmowa dojdzie do skutku czy
    nie. Wielu będzie się to opłacało, ważne żeby było to jasno opisane w
    umowie bądź regulaminie.

  • 35. Data: 2011-04-11 20:49:30
    Od: nadir <n...@h...org>

    > I ciekawostka.
    > Play w roamingu krajowym GSM Plusa w zachodniopomorskiem NIE DAJE sygnału
    > wołania gdy dzwoni się na 5ESS tutejsze (w strefie 91) a jest to 95% central
    > tutaj.

    Coś się musi po drodze pierdzielić na którejś z central.

    Mam też numery stacjonarne na 5ESS i gdy się na nie dzwoni z Playa
    wołanie jest w obu przypadkach.
    Ale z ciekawości zadzwoniłem sobie do Szczecina i też mam wołanie,
    bezpośrednio z Playa oraz w roamingu z Plusa.

  • 36. Data: 2011-04-12 08:22:43
    Od: "vari" <v...@o...pl>

> [...]
    > Ale z ciekawości zadzwoniłem sobie do Szczecina i też mam wołanie,
    > bezpośrednio z Playa oraz w roamingu z Plusa.

    A bo już poprawili. Jakoś szybko po moim poscie ... :-)
    vari

  • 37. Data: 2011-04-12 16:35:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > takie ustawienie w centrali AbA, że co by nie przyszło w
    > sygnalizacji, zaliczanie można rozpocząć w dowolnym momencie od

    Tylko zauwaz ze tu bysmy musieli inaczej - centrala AbB rozpoczyna
    polaczenie glosowe - ale na razie nietaryfikowane.
    Za chwile abonent B byc moze odbierze - i wtedy trzeba bedzie od
    tego momentu zrobic taryfikowane.
    No chyba ze w ogole cale zamienic na taryfikowane.

> [...]
    > drobnicę, a jeszcze inny wyda na listy polecone i prawników 1000x
    > większą kwotę. Operatorzy wychodzą z założenia, że tych ostatnich

    Reklamacje zloza, trzeba im bedzie odpisac, do UKE naskarza - nie
    oplaca sie.
    Co innego jak sie rachunek otrzymywalo po miesiacu - to mozna bylo
    zapomniec, ale nie jak od razu.

> [...]
    > do skutku czy nie. Wielu będzie się to opłacało, ważne żeby było
    > to jasno opisane w umowie bądź regulaminie.

    Na razie dyskutujemy o technice a nie o pieniadzach - czy sygnaly
    do sluchawki w czasie zwyklego dzwonienia generuje centrala AbB,
    czy jednak AbA, a Granie na Czekanie to niestandardowe
    wykorzystanie mozliwosci sygnalizacji SS7 czy jaka tam teraz
    stosuja..

    tak sobie wlasnie dzwonie z ery do stacjonarki w TP - "tuuu" w
    sluchawce jest w zupelnie innym momencie niz dzwonek w telefonie
    ... ale TP=TP tez juz calkiem inaczej.

    J.

  • 38. Data: 2011-04-12 16:39:42
    Od: "Piotr C." <piotr@usun_to_mabanana.com>

    On 2011-04-12 18:35, J.F. wrote:
> [...]
    > AbA, a Granie na Czekanie to niestandardowe wykorzystanie mozliwosci
    > sygnalizacji SS7 czy jaka tam teraz stosuja..

    Jest od zawsze z centrali ab.B, z bardzo małymi wyjątkami. Rozróżnisz
    nieco inne sygnały dzwoniąc w różne miejsca (nie mówiąc o zagranicy), o
    ile Ci słoń na ucho nie nadepnął.

    > tak sobie wlasnie dzwonie z ery do stacjonarki w TP - "tuuu" w sluchawce
    > jest w zupelnie innym momencie niz dzwonek w telefonie ... ale TP=TP tez
    > juz calkiem inaczej.

    Bo czasy kiedy sygnał dzwonienia był zgrany z faktycznym dzwonkiem,
    minęły w latach 90. Tak jest teraz po prostu prościej.

    P.

  • 39. Data: 2011-04-12 23:03:10
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > AbA, a Granie na Czekanie to niestandardowe wykorzystanie mozliwosci
    > sygnalizacji SS7 czy jaka tam teraz stosuja..

    W przypadku połączeń międzycentralowych, w czasie zwykłego dzwonienia
    sygnały generuje centrala abonenta AbA. Tak przynajmniej powinno być w
    przypadku prawidłowej konfiguracji wszystkich central biorących udział w
    połączeniu.

    Różnego rodzaju melodyjki, to już raczej dodatkowe gadżety, nie
    koniecznie niestandardowe, na które pozwala SS7.

    > tak sobie wlasnie dzwonie z ery do stacjonarki w TP - "tuuu" w sluchawce
    > jest w zupelnie innym momencie niz dzwonek w telefonie ... ale TP=TP tez
    > juz calkiem inaczej.

    Dzwonek do wywoływanego wysyła centrala AbB, a zwrotny sygnał wywołania
    centrala AbA do wywołującego, i z tego co kojarzę nie muszą być
    zsynchronizowane, powinny jednak mieć odpowiednie parametry, takie jak
    czasy trwania czy poziomy sygnału. Ale to w sumie dotyczy analogowych
    telefonów.
    W przypadku komórek czy ISDNów, nawet centrala nie generuje zwrotnego
    sygnału wołania czy prądu dzwonienia, a sam terminal, do niego tylko w
    sygnalizacji dochodzi odpowiedni komunikat. A że różne terminale/aparaty
    różnie mogą reagować na komunikaty to i "dzwonki" nie muszą się pokrywać.

  • 40. Data: 2011-04-12 23:08:18
    Od: nadir <n...@h...org>

    Użytkownik Piotr C. napisał:

    > Jest od zawsze z centrali ab.B, z bardzo małymi wyjątkami. Rozróżnisz
    > nieco inne sygnały dzwoniąc w różne miejsca (nie mówiąc o zagranicy), o
    > ile Ci słoń na ucho nie nadepnął.

    Chyba raczej odwrotnie, między innymi po to wymyślono SS7, żeby nie
    angażować niepotrzebnie zasobów centralowych w proces nawiązywania
    połączenia. Zamiast zestawiać kanał na potrzeby dzwonienia, wystarczy
    bajt lub kilka w sygnalizacji i sprawa załatwiona.