  • 1. Data: 2016-01-03 13:42:06
    Temat: Soft-start do pompy CO
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    Witam,

  • 2. Data: 2016-01-03 13:44:15
    Temat: Re: Soft-start do pompy CO
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-03 13:42, Marcin wrote:
    > Witam,

    W ciemno: może taki:

    http://allegro.pl/element-rozruchowy-szlifierki-230-
    12a-starter-i5268575132.html

  • 3. Data: 2016-01-03 14:07:03
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    ok, odpowiedz dostałem zanim poprawiłem swój post (albo google zdazył wysłac do
    usnetu i nie skasowal)

    Wygląda ze ze element z linki jest tym, czego szukam - za te 18zl nie oplaca mi sie
    otwierac pdfa od ATTINY :)

    Dzięki !
    Marcin

  • 4. Data: 2016-01-03 14:41:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin napisał:

    > ok, odpowiedz dostałem zanim poprawiłem swój post (albo google zdazył
    > wysłac do usnetu i nie skasowal)

    Google groups nie potrafi nieczego poprawić ani niczego skasować.
    W ogóle mało co potrafi.

    > Wygląda ze ze element z linki jest tym, czego szukam - za te 18zl nie
    > oplaca mi sie otwierac pdfa od ATTINY :)

    Tylko że w linku wyraźnie napisano, że to do silnika komutatorowego.
    Silnik pompy obiegowej taki nie jest. Ale taka pompa wraz z całą
    instalacją ma bardzo dużą bezwładność. Zamiast sterowanie sterowania
    kątowego triakiem (którego silnik asynchroniczny nie lubi) można
    spróbować ze sterowaniem grupowym, czy inaczej PWM. Odliczać na
    przykład 64 okresy sieci (trochę ponad sekundę) i przepuszczać połowę
    z nich, może trochę mniej lub trochę więcej -- to łatwo dobrać.
    Narastanie ciśnienia w takim obiegu trwa zaperne dłużej niż sekundę,
    więc tak przerywana praca powinna spowodowac pożądany efekt. W ten
    sposób można zrobić rozruch kilkufazowy.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2016-01-03 15:01:51
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-03 14:41, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Tylko że w linku wyraźnie napisano, że to do silnika komutatorowego.

    Używałem podobnego do asynchronicznego silnika podajnika węgla którego
    rozruch ubijał UPSa. Rozruch stał się gładszy. Nie wiem czy zadziala z
    pompą, ale silnik ten sam więc czemu nie.

  • 6. Data: 2016-01-03 15:11:39
    Od: m...@g...com

    Też sie zastanawiałem, czy w tym sterowniku z allegro nie zrobili jakiegoś mostka i
    "normalnego" PWM - silnikowi komutatorowemu w zasadzie wszystko jedno.
    W podobnych aukcjach spotkalem sie z nazywaniem takich modułów rezystorem rozruchowym
    do szlifierek kątowych - to mnie coraz sceptyczniej nastawia do ich wspolpracy z
    silnikiem pompy.

    Czy sterować fazowo, czy grupowo to w zasadzie mi obojętne, nie chce/nie mam czasu
    samemu tego pisać :) z obserwacji wydaje mi się, że "stan ustalony" w instalacji jest
    po sekundzie - układ otwarty, więć cisnienia pompa nie wytwarza, tylko tłoczy wode
    przez kaloryfery - ale jakies Pascale pomiedzy wlotem a wylotem beda.

    Jak mi jednak przyjdzie samemu dłubac, to raczej sterowanie fazowe.

    Marcin

  • 7. Data: 2016-01-03 15:14:14
    Od: m...@g...com

    Dobrze to dla mnie rokuje !

    Marcin
    p.s.
    W takiej Norwegii czy innym Kuwejcie gdzie się weglem nie grzeją jak my, nie mają
    problemow ;)

  • 8. Data: 2016-01-03 15:56:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

    > Używałem podobnego do asynchronicznego silnika podajnika węgla którego
    > rozruch ubijał UPSa. Rozruch stał się gładszy. Nie wiem czy zadziala z
    > pompą, ale silnik ten sam więc czemu nie.

    To zmienia postać rzeczy. Relacje praktyka zawsze należy przedkładać
    ponad wszelkie rozważania teoretyczne. W teorii jest to całkiem do
    bani, ale jeśli zmiękcza start, to wszystko w porządku, a przez tę
    sekundę nic złego się nie stanie.

    Pompy Grundfosa same w sobie mają wbudowany trzybiegowy przełącznik.
    On chyba pojemność przełącza albo uzwojenia. Też można wykorzystać
    wraz z opóźniającym przełącznikiem czasowym.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2016-01-03 15:59:31
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-03 15:56, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Pompy Grundfosa same w sobie mają wbudowany trzybiegowy przełącznik.

    Widzialem kilka miesięty tem samoróbkę - przełacznik rozebrany, druty
    wyjete i podpiete pod przekaźniki, sterowane ... arduino.

  • 10. Data: 2016-01-03 15:59:44
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-01-03 o 13:42, Marcin pisze:
    > Witam,

    Zacząłbym od sposobów najprostszych:
    1. Termistor.
    2. Opornik zwierany przekaźnikiem po paru sekundach.

    P.P.