  • 11. Data: 2016-01-03 16:03:39
    Temat: Re: Soft-start do pompy CO
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-03 14:07, Marcin wrote:
    > Wygląda ze ze element z linki jest tym, czego szukam

    Moze nie koniecznie:

    Mowią coś o zaworach z gumową kulą.

    Swoja drogą takie walenie kula nie powoduje w calej instalacji udarów
    hydraulicznych? Kiedyś jak były te dziadowskie spłuczki ciśnieniowe, jak
    zamykała wodę to krany w sąsiedniej łazience popuszczały od uderzenia
    ciśnienia.

    I jeszcze jedno: czemu pompa nie miała by pracować non-stop?

  • 12. Data: 2016-01-03 16:16:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

    > I jeszcze jedno: czemu pompa nie miała by pracować non-stop?

    To akurat proste -- kocioł, zwałaszcza węglowy, powinien jak najszybciej
    osiągnąć we wnętrzu możliwie wysoką temperaturę. Żeby był suchy, a nie
    zroszony agresywną wodą z kondensacji spalin. Wymuszony obieg zimnej wody
    z kaloryferów przeszkadza w tym.

    Jarek

    --
    Tu przyjaciel w czas zamieci ruszył śmiało,
    Aż go wzięło pod Pałacem zasypało...

  • 13. Data: 2016-01-03 16:28:25
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Kiedyś jak były te dziadowskie spłuczki ciśnieniowe, jak zamykała wodę
    > to krany w sąsiedniej łazience popuszczały od uderzenia ciśnienia.
    U mnie, włączał się przepływowy podgrzewacz wody.

    Robert

  • 14. Data: 2016-01-03 17:12:59
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-03 16:16, Jarosław Sokołowski wrote:
    > To akurat proste -- kocioł, zwałaszcza węglowy, powinien jak najszybciej
    > osiągnąć we wnętrzu możliwie wysoką temperaturę.

    No, i do tego stosuje się zawory 4-drogowe. Przerywana praca pompy to
    jakiś ... workaround ...

  • 15. Data: 2016-01-03 17:54:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > No, i do tego stosuje się zawory 4-drogowe. Przerywana praca
    > pompy to jakiś ... workaround ...

    Ale tutaj jest konieczny taki workaround. Zwór skracający obieg
    swoją drogą, *przydatny* jest, ale ten służący do omijanie pompy
    jest *konieczny*. Na wypadek zaniku zasilania, żeby nie przegrzać
    i nie wybuchnąć kotła. A skoro już to jest, to się korzysta z
    możliwości wyłączania pompy i spowolnienia ruchu wody.

    A swoją drogą, to ten softstart, gdy chwilę pomyśleć, też może
    jest próbą ominięcia problemu, który leży gdzie indziej. Ten zawór
    zwrotny chyba przełącza się tak gwałtownie z natury swojej, taka
    już konstrukcja jego. Żeby nie niosło się taranem po wszystkich
    grzejnikach może wystarczy dać obok niego małą poduszkę powietrzną,
    najmniejsze naczynie membranowe jake da się kupić.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2016-01-03 18:06:53
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-03 17:54, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > swoją drogą, *przydatny* jest, ale ten służący do omijanie pompy
    > jest *konieczny*. Na wypadek zaniku zasilania, żeby nie przegrzać

    To zadziała tylko jeśli jest układ gotowy do obiegu grawitacyjnego.
    Ponieważ jest bardzo dużo domków opalanych piecami węglowymi *bez*
    piwnic to raczej cieżko bedzie o porządny obieg grawitacyjny, bywa że
    wieksza częśc kaloryferów jest poniżej poziomu wymiennika ciepła w piecu.

  • 17. Data: 2016-01-03 18:10:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > piwnic to raczej cieżko bedzie o porządny obieg grawitacyjny, bywa
    > że wieksza częśc kaloryferów jest poniżej poziomu wymiennika ciepła

    W tej sytuacji nie jest wymagane, by obieg grawitacyjny był *porządny*.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2016-01-03 18:20:26
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > osiągnąć we wnętrzu możliwie wysoką temperaturę. Żeby był suchy, a nie
    > zroszony agresywną wodą z kondensacji spalin. Wymuszony obieg zimnej wody

    Żartujesz?
    W jaki sposób chcesz pchnąć ciepło w grzejniki tak, żeby zimna woda z
    grzejników nie powróciła do kotła?
    Czy pompa będzie pracować bez przerwy czy też będzie się załączać i
    wyłączać cyklicznie to kocioł będzie się rosił.
    Aby skrócić czas nagrzewania się kotła do niezbędnego minimum to trzeba
    zastosować specjalny zawór termostatyczny laddomat.
    Zawór taki samoczynnie zamyka obieg powodując kręcenie wodą tylko w
    samym kotle. Jak woda w kotle się rozgrzeje do odpowiedniej temperatury
    to laddomat zaczyna stopniowo uwalniać nadmiar energii do grzejników
    cały czas utrzymując wysoką temperaturę na kotle.
    Ale nie są to tanie zabawki i do tego potrzebna jest przeróbka. "Czy
    warta jest skórka wyprawki?"

  • 19. Data: 2016-01-03 18:27:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Uzytkownik pisze:

    > Żartujesz?

    Nie.

    Jarek

    --
    Znaczy, pan nie wiedział, ale pan powiedział?

  • 20. Data: 2016-01-03 18:29:13
    Od: m...@g...com

    Przy ostatnich -18*C temat wyglada na czasie :)

    Wiec wiecej dla uzupelnienia - instalacja leciwa, na początku obieg tylko
    grawitacyjny (rura wyjsciowa z kotła chyba 2"). Jakies 3 lata temu wymieniony kocioł,
    bo stary sie "zużył" - teraz jest 30kW Defro Optima z mechanicznym termostatem,
    zadnych dmuchaw itp. No i rzeczona pompa. Probuję też przekonać uzytkowników do
    palenia "od góry".

    Przerabianie instalacji i dodawanie poduszki powietrznej jak zaproponowano raczej nie
    wchodzi w rachube - spawac acetylenem nie mam czym, polutowac uC i cos zaprogramować
    moge.

    Czy wolniejsze uruchomiania pompy usunie hałasy pewnie okaze sie po testach - pompa
    na 1 biegu powoduje mniejszy huk niz na 2-gim, na który jest ustawiona na stałe. Moze
    tak musi być - przepływ musi być odpowiedno duży do poruszenia kuli w zaworze i nagłe
    zamknięcie zawsze spowoduje hałas.

    Pozostaje zamowić regulator z aukcji i sprawdzic. Jak nie zadziała, to będę musiał
    swój napisc - z regulacją trwania "rampy" do eksperymentów.

    Marcin