    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Stal S235JRH
    Date: Mon, 28 Mar 2011 15:04:36 -0700 (PDT)
    <imfn1p$6jk$1@inews.gazeta.pl> <imhlev$epu$1@inews.gazeta.pl>
    <a...@d...googlegroups.com>
    <imhq71$t6a$1@inews.gazeta.pl>
    <9...@w...googlegroups.com>
    <imhsu6$t6a$2@inews.gazeta.pl>
    <6...@d...googlegroups.com>
    <0...@4...com>
    <0...@s...googlegroups.com>
    <imqi1r$muu$1@news.onet.pl>

    On Mar 28, 6:56 pm, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No, moze i masz racje, a moze dlatego zatrudniamy specjaliste
    > logistyka, zeby sie znal, a inzynier wie ze nalezy kupic stal
    > zgodna z norma, i ma wazniejsze zadania na glowie niz sprawdzanie
    > certyfikatow :-)

    No to maly przyklad, z zycia. Ostatnio zamowilismy wysokocisnieniowe
    zlacza, tzw hubs (clamp&hub connection). Kwit poswiadczal zgodnosc z
    norma A182, czyli norma na odkuwki. Poniewaz ja bylem zaangazowany w
    projekt, trafilo to do mnie. Nie podobalo mi sie cos w tych zlaczach
    od poczatku, wiec postanowilem sie przyczepic. No i doszedlem, ze
    owszem, certyfikat poswiadczal zgodnosc z A182, ale produkt byl
    wytoczony z kutego preta, a nie z odkuwki o ksztalcie zblizonym do
    wyrobu koncowego. Jedna z norm przywolanych to reguluje dla tego typu
    elementow. No i szmelc wrocil do dostawcy w ramach reklamacji. Moge
    sie o skrzynke wodki zalozyc ze handlowiec takich rzeczy nie znajdzie,
    bo po pierwsze wszystko mu bedzie jedno czy to jest element typu
    "kolnierz" czy typu "zaslepka", a po drugie nie bedzie wiedzial w
    jakim zakresie normy przywolane sa obowiazujace, a w jakim sa
    pomocnicze. W normach ASTM nie zawsze jest to jasne, trzeba znac
    zamierzenie projektowe (design intent), inaczej latwo cos waznego
    zignorowac.
    Konrad