    Date: Sun, 19 Apr 2015 10:48:06 +0200
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Stara różnicówka ?

    W dniu 2015-04-18 o 15:14, PeJot pisze:

    > To jest najprostsze rozwiązanie, ale wcześniej wolałbym jednak
    > instalację sprawdzić. Mam podejrzenia pewne podejrzenia co do zmywarki.

    Co 5 lat powinien być dokonywany przegląd instalacji oraz pomiary - to
    jest obowiązek ciążący na właścicielu lub administratorze budynku.
    Jeżeli jesteś właścicielem mieszkania to ten obowiązek ciąży na Tobie o
    ile nie stanowi inaczej uchwała wspólnoty lokatorów, która ten obowiązek
    przenosi na administratora.
    Aby być pewnym co jest przyczyną, należy dokonać pomiarów. Poza
    odpowiednimi świadectwami kwalifikacyjnymi w zakresie pomiarowym i
    dozoru, osoba wykonująca te pomiary musi posiadać odpowiednie,
    legalizowane przyrządy. Takiego pomiaru nie wykonasz byle jakim
    miernikiem. Dlatego musisz zatrudnić elektryka, który posiada
    odpowiednie świadectwa kwalifikacyjne: pomiarowe i dozorowe oraz przyrządy.
    Oczywiście różnicówka może źle funkcjonować po tylu latach. Zdarzyło mi
    się wymieniać różnicówki po kilku latach, a nawet miałem przypadki, że
    zaraz po ukończeniu remontu/budowy, nowa różnicówka nadawała się na
    śmietnik. Niestety różnicówki są nienaprawialne i są bardzo wrażliwe na
    wilgoć oraz kurz, zwłaszcza pył gipsowy i tynk.
    Jeżeli masz tylko jedną różnicówkę 3-fazową na całą instalację to
    koniecznie przerób tą instalację tak, aby obwody 1-fazowe były objęte
    różnicówkami 1-fazowymi, ponieważ uszkodzona różnicówka 3-fazowa może
    powodować uszkodzenia urządzeń zasilanych napieciem 230V. Nie chcę tu
    kolejny raz na grupie robić wykładów dlaczego tak się dzieje, ale mi
    uwierz, że tak jest. Jako pomiarowiec spotykałem się wielokrotnie z
    takimi przypadkami.