    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Stary komputer nowy samolot - to tylko pozornie OT
    Date: Thu, 30 Apr 2020 14:14:25 +0200
    <r8ds69$4r7$1@dont-email.me> <5eaa7f36$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <r8e0su$ur3$1@dont-email.me> <5eaa9024$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
    <r8e4ji$ks6$1@dont-email.me>
    <5eaabb08$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>

    On 30/04/2020 13:48, Zbych wrote:
    > Tak, wierzę że dołożenie zabezpieczeń sprzętowych i programowych do CPU
    > zwiększa szansę na wykrycie błędu i reakcję.

    No wiec ma się to nijak do współczesnego świata. Zwiększanie poziomu
    komplikacji hardware doprowadza albo do idiotycznych probelmów z
    bezpieczeństwem (wyciakenia danych z powodu speculative execution /
    cache) albo wręcz uszkadzania danych (row hammer) w tych super
    zabezpieczonych kawałkach hardware z masą 3-literowych skrutów. Pomijam
    fakt że skompikowany hardware jest skomplikowany z punktu widzenia
    programisty i wymaga *znacznie* bardziej bugogennego kodu.

    > Równie dobrze mógłbyś mnie przekonywać że komplikowanie konstrukcji
    > windy przez dokładanie hamulców bezpieczeństwa jest bez sensu bo:
    > 1. komplikuje konstrukcję i zwiększa ilość testów
    > 2. hamulce mogą mieć błędy konstrukcyjne
    > 3. hamulce marki Linux używane w windach towarowych to już w ogóle
    > tragedia, bo można je zablokować śrubokrętem. Co najwyżej można użyć
    > drewnianego klina wystruganego w garażu, bo pan Mieczysław pokrył go w
    > 100% testami i ma na to papier.

    Problem polega na tym że porówniae powinno być pociągnięte dalej:

    Pan Mieczysław potrzebuje hamował koło zamachowe w swoim stołowym modelu
    silnika parowego.

    Ma do wyboru użyć kawałka drewna, co przetestowano już na milion sposóbo
    albo
    wybrać hamulec brake-on-wire na bazie linuxa na czymś z okolicy Ryzena.

    Pan Mieczysław wybiera Ryzena. Bo kto by nie chciał nowocześnie?

    Natomiast gdybyś się nieco postarał, to porównanie prawidłwoe jest inne:

    Mieczysław LTD od 30 lat produkuje sterowniki hamulców ręcznych do
    samolotów. Hamulce są oparte o jakiegoś starego MIPSa z 4kB RAMu, ale za
    to są odporne na promieniowanie kosmiczne, zweryfikowane formalnie na
    poziomu software i hardware dzieki czemu dopuszczone do latania
    stosownymi certyfikatami, w dodatku pracują reduntantnie a ich
    konstrukcja umożliwia ekslopatację przez kilkadziesiąt lat bez
    sewisowania, a z uwagi na to że kod jest niezmienny, ustalono również że
    będzie wypalony w ROMie dzięki czemu nie straszne mu rozbłyski gamma,
    pioruny czy nawet toksyczne wydzieliny mniej kontrolowanego końca
    przewodu pokarmowego. Dzięki tym prymitywnym urządzeniom każdy samolot
    może bez problemu zahamować zaraz po zaciągnięciu mimo że ich moc
    obliczeniowa jest milion razy mniejsza niż w smarfonie od oglądania
    porno dowolnego pasażera i troche siara.