  • 1. Data: 2016-11-26 09:53:25
    Temat: Sterowanie przewodem fazowym
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Krótko: jest instalacja do żyrandola standarodowo na dwa segmenty żarówek.
    Teraz będą dwa LEDy - ściemnialne, każdy oddzielnie. zarządzanie przez AVR.
    Jak to sterować?
    Jednym przewodem będzie to zasilane, drugim można puścić "informację"
    Myślę dać dwa klawisze 1-0-1 (dwupołożeniowe z pozycją neutralną).
    Tylko jak zakodować informację o wciśnięciach?

    --
    Desoft

  • 2. Data: 2016-11-26 10:21:21
    Temat: Re: Sterowanie przewodem fazowym
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-26 09:53, Desoft wrote:
    > Myślę dać dwa klawisze 1-0-1 (dwupołożeniowe z pozycją neutralną).
    > Tylko jak zakodować informację o wciśnięciach?

    Podpiąc pod dzielnik(i) napięcia, jesli dobrze rozumiem masz *wolny*
    przewód do komunikacji. Powszechnie się to stosuje w kodowaniu
    przycisków w kierownicach. Mam na mysli we właczniku dzielnik z
    rezystorów (możliwie po kilka szeregowo). Po stronie AtMegi da się to
    zdekodować z 230.

    PS. O pożar łatwo.

  • 3. Data: 2016-11-26 11:55:21
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > w kierownicach. Mam na mysli we właczniku dzielnik z rezystorów (możliwie
    > po kilka szeregowo). Po stronie AtMegi da się to zdekodować z 230.

    Obawiam się że zmiany napięcia sieciowego i rozrzut innych parametrów, które
    mogą powodować przekłamania. Np dla 1mA górny rezystor 299k dolny 1k.
    Zastanawiam się nad zenerką 200-250V w szereg z górnym rezystorem.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2016-11-26 14:01:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 26-11-2016 o 09:53, Desoft pisze:
> [...]
    > Myślę dać dwa klawisze 1-0-1 (dwupołożeniowe z pozycją neutralną).
    > Tylko jak zakodować informację o wciśnięciach?

    Rozumiem, że ten AVR w żyrandolu.
    Nie wiem jak steruje się LEDami ściemnialnymi.

    Jeśli GND tego AVR może być na jednym z drutów zasilających to wystarczy
    włączać różne rezystory między ten drut GND a ten sterujący.
    P.G.

  • 5. Data: 2016-11-26 14:42:24
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:o1c12g$5tj$1@news.chmurka.net...

    > Rozumiem, że ten AVR w żyrandolu.
    > Nie wiem jak steruje się LEDami ściemnialnymi.

    Tak, w żyrandolu.
    Sterowanie nie ma nic do rzeczy AVR sobie poradzi, trzeba tylko mu wydać
    komendę z przycisku

    > Jeśli GND tego AVR może być na jednym z drutów zasilających to wystarczy
    > włączać różne rezystory między ten drut GND a ten sterujący.

    Tego do końca nie rozumiem. Jaką informację podają te różne rezystory?

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2016-11-26 16:17:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 26-11-2016 o 14:42, Desoft pisze:

    > Tak, w żyrandolu.
    > Sterowanie nie ma nic do rzeczy AVR sobie poradzi, trzeba tylko mu wydać
    > komendę z przycisku

    Ma do rzeczy czy GND AVR może być na jednym z drutów zasilania AC230, bo
    to warunkuje moją dalszą wypowiedź.

    > Tego do końca nie rozumiem. Jaką informację podają te różne rezystory?

    Od VCC AVR do któregoś wejścia analogowego AVR dajesz jakieś R.
    Przełącznikami podłączasz 4 różne wartości R między drut sterujący a
    drut GND. Z pomiaru napięcia dowiadujesz się który przycisk jest zwarty.
    Oczywiście dochodzą zabezpieczenia i filtracja.
    P.G.

  • 7. Data: 2016-11-27 09:33:16
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:o1c92e$8oc$1@news.chmurka.net...

    > Ma do rzeczy czy GND AVR może być na jednym z drutów zasilania AC230, bo
    > to warunkuje moją dalszą wypowiedź.

    Wręcz jest. Pomimo separowanego zasilania masa AVRa jest na "zerze"

> [...]
    > GND. Z pomiaru napięcia dowiadujesz się który przycisk jest zwarty.
    > Oczywiście dochodzą zabezpieczenia i filtracja.

    I prostowanie - to wiem.
    W tej chwili mam jeden przycisk i to działa. Sprawdzone praktycznie.
    Tylko:
    Pomimo badania dwóch stanów 0 i 1 czasami załączenie czegoś indukcyjnego
    powoduje zakłócenia. Dało się to odfiltrować programowo. A w tej sytuacji
    mam dosyć duży margines zakłóceń. W przypadku 1V progów obawiam się że nie
    będzie to takie proste.
    Dlatego szukam rozwiązania z założenia pewniejszego.

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2016-11-27 09:59:45
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-27 09:33, Desoft wrote:
    > Dlatego szukam rozwiązania z założenia pewniejszego.

    Masz w wyłaczniku miejsce na zasilacza i drugą megę? Jesli tak to
    cokolwiek z sumą kontrolną.

    IMHO jednak to za dużo, fabryczne uradzenia radzą sobie doskonale z
    filtracją i 16 wartościami rezystorów przy sporych zakłuceniach.

  • 9. Data: 2016-11-27 18:36:28
    Od: Janusz <J...@o...pl>

    W dniu 2016-11-27 o 09:33, Desoft pisze:

    > Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    > wiadomości news:o1c92e$8oc$1@news.chmurka.net...

    > Wręcz jest. Pomimo separowanego zasilania masa AVRa jest na "zerze"

    > I prostowanie - to wiem.
    Ale po co prostowanie? 3 drut masz na potencjale zasilania atmegi :)
    czyli pod napięciem stałym podłączonym przez rezystor a drut na wejście
    ADC, na drugim końcu kabla w włączniku zwierasz ten 3 kabel opornikami
    do GND. Na wejściu adc mierzysz i uśredniasz wyniki aby wyeliminować
    zakłócenia, jak mu dasz niezbyt wysokie SPS np 15ksps to po uśrednieniu
    np przez 256 wyjdzie ci pomiar co powiedzmy 50ms i to wystarczy aby
    skutecznie eliminować zakłócenia. Sam robię podobnie przy odczycie
    klawiszy i jest to bardziej skuteczne niż cyfrowe klawisze, a mam w
    rządku np 4 klawisze i na dodatek mogę skutecznie wykrywać ich
    jednoczesne naciśnięcia we wszystkich kombinacjach i wszystko na 1
    drucie :) Wystarczy zwykły system wagowy 2^N.

    --
    Pozdr

    Janusz

  • 10. Data: 2016-11-28 10:30:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 27-11-2016 o 09:33, Desoft pisze:

> [...]
    > powoduje zakłócenia. Dało się to odfiltrować programowo. A w tej
    > sytuacji mam dosyć duży margines zakłóceń. W przypadku 1V progów obawiam

    Pisząc o filtracji miałem na myśli analogową. Od dzielnika do wejścia
    analogowego np 100k i 100n (ten 100n tuż przy pinach AVR). Nie znam
    parametrów wejść analogowych AVR, a to może wpłynąć na wybór innych
    wartości R i C.
    Program oczywiście musi reagować tylko na stany ustalone.
    P.G.