  • 1. Data: 2016-11-26 13:39:13
    Temat: Rozruch kompresora lodówki
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. Klecę amatorską sprężarkę z agregatu od lodówki. Nie mam i
    raczej nie zdobędę oryginalnego układu rozruchowego, chciałbym go
    zastąpić najprostszym przekaźnikiem czasowym ( zawartość szuflady ),
    który na określony czas załączy uzwojenie rozruchowe. Kompresor będzie
    startował odprężony, tj. bez ciśnienia. Dobra metoda ? Jak dobrać czas
    rozruchu, a może fazę rozruchową włączyć na stałe przez kondensator -
    widziałem już lodówki z kondensatorem rozruchowym.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2016-11-26 14:52:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    w kazdym sklepie z czesciami zamiennymi do agd leza na polkach takie wlaczniki. O tym
    ze na zlomach tez sa nie wspomne. Jeszcze tego kompresora nie zrobiles? To pracy na
    kilka godzin dla kogos kto ma dwie lewe rece.

  • 3. Data: 2016-12-01 02:57:32
    Temat: Re: Rozruch kompresora lodówki
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 26 Nov 2016 13:39:13 +0100 PeJot <P...@n...pl>
    napisał:

    >Dobra metoda ?

    "Dobra metoda - wypić rosół przed wszystkimi" ;-)

    >Jak dobrać czas
    >rozruchu

    Kiedyś miałem bardzo starą szlifierkę (stołową), w której faza
    rozruchowa była zasilana przez przekaźnik. Uzwojenie przekaźnika było
    włączone w szereg z fazą główną i tak dobrane, że jak silnik się
    rozpędził, to przekaźnik się wyłączał.
    O ile pamiętam to było tam ze 40-50 zwojów grubszego drutu. Faza
    główna pobierała ponad 4A przy zatrzymanym silniku i mniej niż 1A przy
    rozpędzonym.

    >a może fazę rozruchową włączyć na stałe przez kondensator -
    >widziałem już lodówki z kondensatorem rozruchowym.

    No właśnie, czemu takie standardowe rozwiązanie miało by być złe?

  • 4. Data: 2016-12-01 09:50:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości
    Sat, 26 Nov 2016 13:39:13 +0100 PeJot <P...@n...pl>

    >No właśnie, czemu takie standardowe rozwiązanie miało by być złe?

    no coz, w lodowkach dlugo stosowano jednak wylacznik rozruchowy.
    I teraz rodza sie dwa podejrzenia:
    a) kiedys nie bylo dobrych kondensatorow, to trzeba bylo wylacznik, a
    potem nikt przez lata nie zmienial dobrze dzialajacego rozwiazania,

    b) prad w uzwojeniu rozruchowym lodowki jest duzy, co nam daje duzy
    moment rozruchowy potrzebny to pokonania tarcia tloka i moze cisnienia
    gazu.
    a taki duzy prad i tak trzeba wylaczyc, bo za duzy do normalnej
    pracy

    No i jeszcze trzecie - silnik z kondensatorem jest bardziej wydajny w
    czasie normalnej pracy, ale to dopiero od kilku lat stalo sie istotne,
    jak Unia o kazdy % walczy ...

    J.

  • 5. Data: 2016-12-02 15:49:44
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Thu, 1 Dec 2016 09:50:49 +0100 "J.F." <j...@p...onet.pl>
    napisał:

    >No i jeszcze trzecie - silnik z kondensatorem jest bardziej wydajny w
    >czasie normalnej pracy, ale to dopiero od kilku lat stalo sie istotne,
    >jak Unia o kazdy % walczy ...

    A tak swoją drogą, to czy rodzaj rozruchu (kondensator vs przekaźnik)
    nie jest na stałe zdeterminowany konstrukcją silnika? No bo przecież
    kondensator wprowadza przesunięcie fazowe, a przekaźnik nie, i zapewne
    odpowiednio do tego są nawinięte w silniku uzwojenia, a więc nie można
    sobie dowolnie wybierać sposobu rozruchu. Mam rację?

  • 6. Data: 2016-12-02 16:20:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
    com...
> [...]
    >można
    >sobie dowolnie wybierać sposobu rozruchu. Mam rację?

    Masz i nie masz.

    Oba silniki maja dwa uzwojenia, przestawione o pewien kat.
    Ale jeszcze trzeba je zasilic pradami przesunietymi o pewna faze.

    W jednych robi to kondensator, w drugich - opor uzwojenia
    rozruchowego.
    Stosunek oporu rzeczywistego do indukcyjnosci musi byc inny niz w
    uzwojeniu glownym.

    Ale kto powiedzial, ze w tych drugich nie mozna przesunac
    kondensatorem ?

    Madre ksiazki pisza, ze w tych drugich uzwojenie jest nawiniete drutem
    oporowym.
    W zwiazku z czym nie wolno go zasilac na dlugo, bo sie spali.
    Czy to prawda - trzeba by silnik rozebrac..

    Ale przy ograniczeniu pradu odpowiednim kondensatorem ... moze bedzie
    dzialalo lepiej niz oryginal :-)

    Trzeba sprawdzic. Tylko z gasnica w reku :-)

    A jak tam jeszcze chlodzenie bedzie dobre, to moze sie nie spali :-)

    J.

  • 7. Data: 2016-12-02 16:21:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Masz racje. Lodowki dziesiatki lat pracuja na tym co fabryka zalozyla. W tym aparacie
    rozruchowym to nie tylko o rozruch idzie. Ma sie zakrecic w odpowiednim kierunku bo
    inaczej pompka nie zadziala. Monitoruje temperature obudowy, ma bezpiecznik termiczny
    na okolicznosc zwarcia. Ale w tym przypadku nie ma to zadnego znaczenia bo on tej
    sprezarki nie zrobi. Zrobi doktorat z olejow do sprezarki, odwadniaczy, najlepszych
    materialow na obejmy do przewodow. Ale nie dzialajaca sprezarke. O odolejacz jeszcze
    nie pytal.

  • 8. Data: 2016-12-02 16:25:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]
    >zalozyla. W tym aparacie rozruchowym to nie tylko o rozruch idzie.
    >Ma sie zakrecic w odpowiednim kierunku bo inaczej pompka nie

    A jaka tam pompka ?
    Bo tlokowa, to dziala w obie strony.

    No chyba, ze troche przestawiona, to w jedna strone dziala lepiej.
    Tzn pompuje tak samo, ale zuzywa sie mniej.

    J.

  • 9. Data: 2016-12-02 16:37:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Odsrodkowa. Ale tak zrobiona ze w jedna strone bedzie dzialala lepiej a w druga
    gorzej.

  • 10. Data: 2016-12-02 16:50:49
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > Odsrodkowa. Ale tak zrobiona ze w jedna strone bedzie dzialala lepiej a w druga
    gorzej.

    Odśrodkowa to jest pompka oleju. Kompresor lodówki jest tłokowy.
    Kompresory śrubowe tylko w sprzęcie chłodniczym z najwyższej półki.