  • 31. Data: 2017-11-14 12:48:40
    Temat: Re: Stilo 1.6 po wymianie rozrządu, jest inaczej
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kloi" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >pedał w podłodze, ta sama trasa z wiatrem lub pod wiatr (
    >wiatromierza nie mam ale zazwyczaj wieje tu z zachodu czyli jadąc do
    >tarnowa mam wiatr w plecy), znam trase na pamięć bo w tym roku
    >przejechałem z 100 razy i wiem która górka i jaka jest, nawet z
    >najwiekszej górki nie udało mi się na liczniku osiągnąć tyle co wtedy
    >na starym rozrządzie

    >oglądałem też materiały o filtrach i faktycznie można zyskać 10% mocy
    >na dobrym filtrze powietrza

    Przy tych predkosciach moc oporow powietrza rosnie w trzeciej potedze,
    wiec 10% mocy silnika wiecej to raptem 3% szybciej.
    Jakies 5km/h szybciej.

    IMO - fabryka pewnie ok 180 podaje, nie 210 :-)
    Licznik pewnie zawyza, wiec przy tych 180 moze pokazywac 190, a 210 to
    moze byc naprawde tylko 195.

    A kół mechanik nie podmienil lub sam nie zmieniales ?
    Moze w srednicy odpowiedz ?

    J.

  • 32. Data: 2017-11-14 12:48:58
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    mozna znalezc p. tu: http://autowiedza.republika.pl/opory_ruchu2.html

    > Opor aerodynamiczny zalezy od kwadratu predkosci - ale tu chodzi o predkosc
    wzgledem powietrza, czyli np. jesli poruszamy sie 50km/h i wiatr wieje w plecy z
    predk. 50km/h to opor ten wynosi zero (wzgl. powietrza sie nie poruszamy!!!). Dlatego
    stawiam, ze jest to mozliwe, jesli b. mocno wialo od tylu, wiekszosc samochodow benz.
    z skrzynia 5 biegowa v.max osiaga na 4 biegu, wiec zapas obrotow jest dosc duzy na 5
    biegu.

    > Sile oporu powietrza dobrze widac np. na rowerze - juz przy wietrze ~30km/h z
    wiatrem "samo jedzie", pod wiatr to wrecz walka...

    > WS

    Rozrzut w maksymalnie osiąganej prędkości. I rower zdaje się nie jest tu
    adekwatnym przykładem - cyklista to nieomal żagiel,, małe prędkości
    poruszania itd.  natomiast w aucie osobowym konstruktorzy dużą wagę
    przykładają do aerodynamiki, tak aby jak najmniejszy na pojazd miał
    wpływ wiatr, jednym słowem - nie jest to coś na co wiatr może mieć duże
    znaczenie przy poruszaniu. Przy ciężarowce to i owszem,ale przy
    osobowym, myślę że jest to bardzo mało prawdopodobne.

  • 33. Data: 2017-11-14 14:16:21
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, November 14, 2017 at 12:48:47 PM UTC+1, Trybun wrote:

> [...]
    > znaczenie przy poruszaniu. Przy ciężarowce to i owszem,ale przy
    > osobowym, myślę że jest to bardzo mało prawdopodobne.

    Nie ma co dywagowac o prawdopodobienstwie, wystarczy policzyc / pogooglac,
    np. od reki FIAT Bravo 1,6 16V (o ile sie nie ryp... gdzies):

    dane z http://autowiedza.republika.pl/opory_ruchu2.html
    jest tam cwiczenie na koncu, licze sam opor z wzorow podanych w p.5.
    (wydaje mi sie, ze tam sie pomylili i biora predk. w km/h zamiast m/s jesli wynik ma
    byc w N)

    sila oporu = 0,31*1,226*0,5*0,75*1,755*1,416 * (predkosc w m/s)^2

    potrzebna moc do pokonania sily oporu[W] = sila[N] * predkosc[m/s]

    wezmy predkosci w km/h: 30 ; 130 ; 200

    odpowiednio w m/s to: 8,333 ; 36,111 ; 55,555

    co daje nam sile oporu w N odpowiednio: 24,59582044 ; 461,8548504 ; 1093,147575

    potrzebna moc do jej pokonania to [W] odpowiednio: 204,9 ; 16678,09182 ; 60730,42083

    po przeliczeniu na KM: 0,28 ; 22,67 ; 82,57

    jak widac przy 200km/h silnik fiata bravo potrzebuje 82.5KM na samo pokonanie oporow
    powietrza!!!

    Zreszta widac to w danych spalania - roznice przy podawanych predkosciach sa znaczace
    (zazwyczaj 50km/h, 90, 120)

    WS

  • 34. Data: 2017-11-14 18:05:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Trybun" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]

    >może mieć duże znaczenie przy poruszaniu. Przy ciężarowce to i
    >owszem,ale przy osobowym, myślę że jest to bardzo mało prawdopodobne.

    I tu sie mylisz. Wzor na opor cisnieniowy jest w miare prosty, tylko
    niewiadomych duzo
    F=Cx*S*q*V^2/2

    no to podstawny Cx=0.4, S=2, q=1.3, V=50m/s (180km/h)
    1300N

    moc (F*v) potrzebna na pokonanie tego oporu to 65kW.
    (tu juz mamy predkosc wzgledem drogi, nie powietrza)

    I tu wchodzimy w niewiadome - pozostale opory przy tej predkosci
    wymagaja 11kW, czy wspolczynniki sa nieco inne, czy jednak potrafi
    szybciej jechac - fabryka podaje 183km/h dla silnika 76kW (103KM)
    https://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/fiat/stil
    o/hatchback/silnik-benzynowy-1.6-16v-103km-2001-2005
    /

    Przy takich przykladowych danych to 200km/h (55.5m/s) juz nie
    pojedzie, bo to wymaga 89kW.
    Ta trzecia potega przy predkosci powoduje dosc stromą krzywa, 10%
    wieksza predkosc to 30% wieksza moc, wiec ta predkosc jest dobrze
    okreslona ... ale tez mocno zalezna od wiatru, bo pracujemy na granicy
    mocy.

    Przy ciezarowce powiedzmy ze mamy Cx=1 i S=10, co nam przy 25m/s daje
    3125N, 78kW

    ale dobra ciezarowka ma tych kW ze 200, to moze duzo szybciej pojechac
    :-)
    I wiatr jej nie przeszkodzi ... choc takie 45km/h w nos podniesie sile
    oporu 2.25 raza, moc tez tyle samo - 175kW .. i 200kW moze nie
    starczyc na jazde 90.
    No i lepiej sie przespac i poczekac az wiatr przejdzie, bo po co palic
    drogie paliwo :-)
    Albo pojechac 10m za kolega

    Co innego jakies gorsze ciezarowki, co nie maja 200kW, tylko 70.
    Jakies Lublin izoterma np.

    Bo Transity, Transportery itp to aerodynamike maja dobra - silniki tam
    umiarkowane, a te 160km/h bydle pojedzie, mimo ze powierzchnia czolowa
    dwa razy wieksza niz Stilo. Wcale nie przypomina to oporow cegly.

    P.S. Stilo 1.8 133KM 98kW, zgodnie z powyzszym wzorem powinno pozwolic
    na jazde 183* ( (98/76)^(1/3)) = 199 km/h
    Fabryka podaje 200.

    Stilo 2.4 170KM 125kW daloby 216km/h. Fabryka podaje 215.
    Podejrzana zgodnosc :-)

    Albo opory powietrza stanowia wiekszosc oporow takiej osobowki, albo
    inne opory maja podobna zaleznosc (moga miec inna, ale np jest w nich
    masa, a ta rosnie wraz z moca silnika czy rozmiarem opon - ktory tez
    zalezy od mocy), albo ... fabryce wcale sie nie chce mierzyc
    wszystkich modeli, tylko mierza jeden, a reszte przeliczaja w/w wzorem
    uwzgledniajac jedynie powietrze :-)

    J.

  • 35. Data: 2017-11-17 11:02:57
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    W dniu 2017-11-14 o 14:16, WS pisze:

> [...]
    oporow powietrza!!!

    > Zreszta widac to w danych spalania - roznice przy podawanych predkosciach sa

    Żadne wyliczenia - tu trzeba mieć doświadczenie jako kierownik, aby
    wiedzieć że wiatr nigdy z osobówki nie zrobi rakiety, czy na odwrót -
    ślimaka w smole. Jakby nie patrzeć 200km/h to już jest parametr
    zarezerwowany dla poważnych aut. W swoim czasie miałem pyszałkowatego
    znajomego, otóż ten znajomy przechwalał się jak to on swoją Sieną 1.6
    bez trudu osiąga i przekracza 200km/h... żeby nie było - świadkowie
    potwierdzali.. do czasu aż miałem jechać za nim Sierrą z Gdańska do
    Poznania. Sierra na maksa osiągała 180/h, gość nie był w stanie oderwać
    się nawet na kilkadziesiąt metrów - prędkość na możliwych odcinkach
    wynosiła co najwyżej 170km. Tak że mimo woli stałem się tym kto sprawił
    że gość przestał się przechwalać osiągami swojego auta. Trochę nie na
    temat, ale już na tym przykładzie widać że chwilowy wskaźnik licznika to
    żaden dowód na coś.

  • 36. Data: 2017-11-17 11:05:07
    Od: Trybun <c...@j...ru>

    W dniu 2017-11-14 o 18:05, J.F. pisze:
> [...]
    > zalezy od mocy), albo ... fabryce wcale sie nie chce mierzyc
    > wszystkich modeli, tylko mierza jeden, a reszte przeliczaja w/w wzorem

    Wg wszystkich wzorów trzmiel nie ma prawa latać, jest za duży i za
    ciężki na tak małą powierzchnię skrzydeł,  a on lata i ma się dobrze.

  • 37. Data: 2017-11-17 11:16:26
    Od: p...@g...com

    --Wg wszystkich wzorów trzmiel nie ma prawa latać, jest za duży i za ciężki na tak
    małą powierzchnię skrzydeł,  a on lata i ma się dobrze.

    to sa nieaktualne informacje
    hint
    oscylacyjny kąt natarcia

  • 38. Data: 2017-11-17 21:06:41
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Friday, November 17, 2017 at 11:02:55 AM UTC+1, Trybun wrote:

    > Żadne wyliczenia - tu trzeba mieć doświadczenie jako kierownik,

    Wzory sa trywialne, predkosc w 3 potedze przy wymaganej mocy do osiagniecia danej
    predkosci maksymalnej nie daje wiekszego pola manewru (np. wyliczenia JF zgadzaja sie
    z danymi fabrycznymi idealnie)

    > aby wiedzieć że wiatr nigdy z osobówki nie zrobi rakiety, czy na odwrót -
    > ślimaka w smole.

    hm... my tu mowimy o roznicach rzedu 30 km/h ;) ani to rakieta, ani slimak

    >Jakby nie patrzeć 200km/h to już jest parametr
    > zarezerwowany dla poważnych aut.

    moja ciezarowka (znaczy sie diesel kombi) ma maks. 215 km/h wg instrukcji, a nie jest
    to jakis "powazny" samochod

> [...]
    > Poznania. Sierra na maksa osiągała 180/h, gość nie był w stanie oderwać
    > się nawet na kilkadziesiąt metrów - prędkość na możliwych odcinkach

    o, dokladnie, widac, ze roznice rzedu 30km/h przy zakresie 180-200 sa "na oko" malo
    zauwazalne, wiec z tym wiatrem to pewnie podobnie

    BTW ~2lata temu mialem okazje jechac do Chorwacji, juz prawie na miejscu pod silny
    wiatr. Standardowo jechalem autostrada ~150 km/h , zorientowalem sie, ze naprawde
    mocno wieje po szacowanym zasiegu wyswietlanym przez kompa-) wir w baku ;) I
    faktycznie rekawy na wiaduktach wskazywaly, ze jade praktycznie pod wiatr...

    a wcale nie wialo tak, ze magistrale adriatycka zamykaja dla motocykli

    WS

  • 39. Data: 2017-11-17 21:25:17
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2017-11-14 18:05, J.F. wrote:
    > Stilo 2.4 170KM 125kW daloby 216km/h. Fabryka podaje 215.
    > Podejrzana zgodnosc :-)

    to akurat moge potwierdzic ;)
    licznikowe 220 przy oponach zalecanej wielkosci

  • 40. Data: 2017-11-20 17:38:10
    Od: kloi <s...@f...pl>

    > IMO - fabryka pewnie ok 180 podaje, nie 210 :-)
    > Licznik pewnie zawyza, wiec przy tych 180 moze pokazywac 190, a 210 to
    > moze byc naprawde tylko 195.

    znowu!, nie chodzi o to ile faktycznie jechałem tylko że na liczniku
    BYŁO 210

    przetestowałem benzynę, 98 nic nie zmieniło

    > A kół mechanik nie podmienil lub sam nie zmieniales ?
    > Moze w srednicy odpowiedz ?

    testy już były na tych samych nowych kołach letnich

    pozostaje rozrząd i filtr powietrza

    uprzedzając: nic nie przytyłem od pierwszych testów, nadal 82 kg ważę :)