    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Sygnał zwrotny dzwonienia
    Date: Thu, 24 Jan 2013 04:04:41 +0100

    Użytkownik "robbys" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:50ffead7$0$1221$65785112@news.neostrada.pl...
    > Witam!
    > Problem jest z sygnałem zwrotnym dzwonienia na DGT 3450 ZMIL.
    > Opisując krótko. Wszystko ma miejsce gdy dzwonie gdzieś poza moją własną
    > sieć (tj. na inną numerację zamiejscową). Telefon u ab.B dzwoni, a ja nie
    > słyszę sygnału zwrotnego tylko takie ciche piki.
    > Czasem nie słychać co mówi ab. B.
    > Walczę z tym już dwa dni i nic. Może ktoś na coś nakieruje ?

    Czekaj... w jaki sposób - analog, czy cyfra, jedno, czy dwutorowo -
    komunikujesz centralę na świat? Nie pamiętam jakie masz tam swoje pole
    komutacyjne, analog, czy cyfra?
    Nie znam tej centrali, nie znam układu, w jakim pracuje, więc na ślepo
    poszukam... Ale... Napiszę, co zrobiłbym na swojej ACMM (Pentaconta GCI, już
    nieistniejąca, zestawiała dwutorowo)...
    Tak sobie pomyślałem, że objaw mi pasuje do komutacji dwutorowej (w jednym
    połączeniu jest zestawiany tor w przód, jak i tor "zwrotny", czyli w tył),
    gdzie przewody jednego z traktów zamieniono miejscami. W tej sytuacji, gdy
    połączenie z jednej strony jest rozgałęziane, po powtórnym "zgałęzieniu" z
    drugiej, sygnały audio, zamiast się dodawać, albo przynajmniej sobie nie
    przeszkadzać, znoszą się, ze prawie nic nie słychać. Jest to uszkodzenie z
    gatunku perfidnych, bo jeśli tor połączenia dostanie wtrącenie w postaci np.
    wzmacniaka, czy krotnicy, etc. to uszkodzenia w prosty sposób nie wykryjesz.
    Natomiast, gdy połączenie jest zestawione bez dodatkowych wtrąceń, lub
    wtrącone są np. tylko tłumiki z rezystorków, to wtedy sygnały, zamiast przy
    składaniu mieć tę samą polaryzację (nie bardzo mi tu pasuje logicznie
    "odwrócona faza"), będą mieć przeciwną, a przeciwne, jak wiadomo przyciaga
    się i znosi.
    Jeśli możesz, spróbuj wykonać próbę, że albo zapętlij połączenie krosując
    jedno z wyjść na jedno z wejść (jeśli oczywiście masz co wygospodarować na
    próby), zadzwoń, zamieniaj przewody miejscami i zobacz, czy to wpłynie na
    słyszalność, albo złap takie połączenie ze słyszalnością do dupy,
    przytrzymaj i przedzwoń je krok po kroku, żeby zobaczyć, czy sraczka jest
    już na wyjściu z centrali, czy gdzieś dalej. Jeśli jest możliwość, pomiń
    centalę i przedzwoń dane wyjście "osobiście". Może się zdarzyć, ze każdy z
    tych składników osobno będzie grzmiał, ale te grzmoty zniosą sie z powodu
    błędów np. w krosowaniu lącza... Znając strukturę całości łatwiej będzie
    szukać.
    Nie robił ktoś coś ostatnio w łączach, czy samej łącznicy, np. wymieniajac
    jakiś istotny moduł? W S12, kumpel-technik powiedział mi, ze dla danej
    wiązki można osobno ustawić dodatkowe wzmocnienie (nie pamiętam, czy
    tłumienie też), sprawdziłbym, czy taka opcja tu nie zachodzi, że np.
    programowo stłumiono, zbyt mocno, tor "w tył".
    ...Bo ja, tej centrali nie znając, nie chciałbym czegoś podpowiedzieć źle.
    Po IP widzę, że jesteś z Poznania, hmmm... gdyby to było w Warszawie, lub
    okolicach, to mógłbym podjechać i może coś wspólnie byśmy wykombinowali (co
    dwie głowy...)? Rozumiem, że jesteś technikiem, lub kimś z obsługi? Bo
    myślę, czy i jak mógłbym coś konkretniej podpowiedzieć, a to może zależeć od
    twojej roli tamże... Miejmy nadzieję, że mimo upływu lat nie zapomniałem
    takich rzeczy - miałem jedno takie perfidne uszkodzenie na swojej ACMM i sam
    sobie z nim poradziłem :) (A perfidne, bo przez ponad 10 lat się nie
    ujawniło, trafiłem przypadkiem, banał, a upierdliwy, zwykła zamiana
    miejscami przewodów jednego z torów, trzeba tylko było odkrosować na
    rozgałęźniku w translacji i zakrosować znów, tym razem prawidłowo, kilka
    minut roboty, więcej zajęło rozkminianie schematu) :)

    W każdym razie - powodzenia. Może spróbuj to posprawdzać małymi kroczkami,
    później je zwiększając, żeby dało się jakoś trafić, gdzie powstał
    problem...?
    Trzymam kciuki.
    Tymczasem lecę kimać (qrde, już 4:00) :), melduj o postępach, bardzo-m
    ciekaw, jak się mają sprawy mojego ulubionego zawodu w innych miejscach :)