  • 1. Data: 2013-01-23 14:38:57
    Temat: Sygnał zwrotny dzwonienia
    Od: "robbys" <r...@o...pl>

    Witam!
    Problem jest z sygnałem zwrotnym dzwonienia na DGT 3450 ZMIL.
    Opisując krótko. Wszystko ma miejsce gdy dzwonie gdzieś poza moją własną
    sieć (tj. na inną numerację zamiejscową). Telefon u ab.B dzwoni, a ja nie
    słyszę sygnału zwrotnego tylko takie ciche piki.
    Czasem nie słychać co mówi ab. B.
    Walczę z tym już dwa dni i nic. Może ktoś na coś nakieruje ?

    Pozdrawiam
    robbys

  • 2. Data: 2013-01-23 15:08:04
    Temat: Re: Sygnał zwrotny dzwonienia
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robbys" napisał w wiadomości
    >Problem jest z sygnałem zwrotnym dzwonienia na DGT 3450 ZMIL.
    >Opisuj?c krótko. Wszystko ma miejsce gdy dzwonie gdzie? poza moj?
    >własn? sieć (tj. na inn? numerację zamiejscow?). Telefon u ab.B
    >dzwoni, a ja nie słyszę sygnału zwrotnego tylko takie ciche piki.
    >Czasem nie słychać co mówi ab. B.
    >Walczę z tym już dwa dni i nic. Może kto? na co? nakieruje ?

    Brak/niesprawny kanal foniczny od centrali ab.B ?

    Bo odkad sie rozpowszechnily "granie na czekanie", to wiadomo ze
    sygnal dzwonienia generuje centralka odbiorcy :-)

    J.

  • 3. Data: 2013-01-23 21:41:10
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Bo odkad sie rozpowszechnily "granie na czekanie", to wiadomo ze sygnal
    > dzwonienia generuje centralka odbiorcy :-)

    I tu pan się mylisz. W komórkach i owszem, nasi opi mają nadmiar kanałów
    ;-)
    Ale w PSTN-ie zastępywanym obecnie VoIPem to już nie jest takie oczywiste.
    A nawet inaczej - coraz częściej oczywiste jest, że sygnały są generowane
    lokalnie. Oraz w terminalu abonenta.

  • 4. Data: 2013-01-24 03:27:33
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

> [...]
    > A nawet inaczej - coraz częściej oczywiste jest, że sygnały są generowane

    Takowoż. Mam UPC VoIP (bardzo dobrej jakości), jak dzwonię na dowolny numer
    w sieci, nawet na drugim końcu Polski, to sygnał mam natychmiast, lokalnie,
    jednolite, czysto-tonowe ok. 425Hz, rytm 1/4. Jeśli natomiast wyjdę poza
    sieć, to od razu to słychać, inne tony, sygnał z central docelowych.
    W komórce - jak z Fuck-fucka zadzwonię na Sray, sygnał przeważnie mam
    lokalnie, w innych sytuacjach sygnał mam od centrali docelowej. Lat temu
    c.a. 15, sygnał z TT (nie mam go już) zależał od tego, do jakiej stacji
    zalogował się aparat.
    W Sferii - jeszcze mi sie nie zdarzyło dostać lokalnie sygnału zwrotnego,
    czy zajętości, ani na starym LG-250 (kurde, to już 10 lat prawie, muszę nowe
    aku dać, bo mi dokumentnie padły), ani na nomadzie C161c. Lokalnie natomiast
    dostaję sygnał "zajętości" zamiast komunikatu o niepowodzeniu operacji
    (LG250) i cichą "karetkę pogotowia" (C161c).
    Dzwoniący na UPC dostają sygnał taki, jak z centrali w USA - burczący, rytm
    2/4, telefon dzwoni normalnie, po polsku. Nie powiem, co daje sygnał, czy
    centrala, czy VoIP w modemie, stawiam na centralę.

  • 5. Data: 2013-01-24 04:04:41
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "robbys" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > słyszę sygnału zwrotnego tylko takie ciche piki.
    > Czasem nie słychać co mówi ab. B.
    > Walczę z tym już dwa dni i nic. Może ktoś na coś nakieruje ?

    Czekaj... w jaki sposób - analog, czy cyfra, jedno, czy dwutorowo -
    komunikujesz centralę na świat? Nie pamiętam jakie masz tam swoje pole
    komutacyjne, analog, czy cyfra?
    Nie znam tej centrali, nie znam układu, w jakim pracuje, więc na ślepo
    poszukam... Ale... Napiszę, co zrobiłbym na swojej ACMM (Pentaconta GCI, już
    nieistniejąca, zestawiała dwutorowo)...
    Tak sobie pomyślałem, że objaw mi pasuje do komutacji dwutorowej (w jednym
    połączeniu jest zestawiany tor w przód, jak i tor "zwrotny", czyli w tył),
    gdzie przewody jednego z traktów zamieniono miejscami. W tej sytuacji, gdy
    połączenie z jednej strony jest rozgałęziane, po powtórnym "zgałęzieniu" z
    drugiej, sygnały audio, zamiast się dodawać, albo przynajmniej sobie nie
    przeszkadzać, znoszą się, ze prawie nic nie słychać. Jest to uszkodzenie z
    gatunku perfidnych, bo jeśli tor połączenia dostanie wtrącenie w postaci np.
    wzmacniaka, czy krotnicy, etc. to uszkodzenia w prosty sposób nie wykryjesz.
    Natomiast, gdy połączenie jest zestawione bez dodatkowych wtrąceń, lub
    wtrącone są np. tylko tłumiki z rezystorków, to wtedy sygnały, zamiast przy
    składaniu mieć tę samą polaryzację (nie bardzo mi tu pasuje logicznie
    "odwrócona faza"), będą mieć przeciwną, a przeciwne, jak wiadomo przyciaga
    się i znosi.
    Jeśli możesz, spróbuj wykonać próbę, że albo zapętlij połączenie krosując
    jedno z wyjść na jedno z wejść (jeśli oczywiście masz co wygospodarować na
    próby), zadzwoń, zamieniaj przewody miejscami i zobacz, czy to wpłynie na
    słyszalność, albo złap takie połączenie ze słyszalnością do dupy,
    przytrzymaj i przedzwoń je krok po kroku, żeby zobaczyć, czy sraczka jest
    już na wyjściu z centrali, czy gdzieś dalej. Jeśli jest możliwość, pomiń
    centalę i przedzwoń dane wyjście "osobiście". Może się zdarzyć, ze każdy z
    tych składników osobno będzie grzmiał, ale te grzmoty zniosą sie z powodu
    błędów np. w krosowaniu lącza... Znając strukturę całości łatwiej będzie
    szukać.
    Nie robił ktoś coś ostatnio w łączach, czy samej łącznicy, np. wymieniajac
    jakiś istotny moduł? W S12, kumpel-technik powiedział mi, ze dla danej
    wiązki można osobno ustawić dodatkowe wzmocnienie (nie pamiętam, czy
    tłumienie też), sprawdziłbym, czy taka opcja tu nie zachodzi, że np.
    programowo stłumiono, zbyt mocno, tor "w tył".
    ...Bo ja, tej centrali nie znając, nie chciałbym czegoś podpowiedzieć źle.
    Po IP widzę, że jesteś z Poznania, hmmm... gdyby to było w Warszawie, lub
    okolicach, to mógłbym podjechać i może coś wspólnie byśmy wykombinowali (co
    dwie głowy...)? Rozumiem, że jesteś technikiem, lub kimś z obsługi? Bo
    myślę, czy i jak mógłbym coś konkretniej podpowiedzieć, a to może zależeć od
    twojej roli tamże... Miejmy nadzieję, że mimo upływu lat nie zapomniałem
    takich rzeczy - miałem jedno takie perfidne uszkodzenie na swojej ACMM i sam
    sobie z nim poradziłem :) (A perfidne, bo przez ponad 10 lat się nie
    ujawniło, trafiłem przypadkiem, banał, a upierdliwy, zwykła zamiana
    miejscami przewodów jednego z torów, trzeba tylko było odkrosować na
    rozgałęźniku w translacji i zakrosować znów, tym razem prawidłowo, kilka
    minut roboty, więcej zajęło rozkminianie schematu) :)

    W każdym razie - powodzenia. Może spróbuj to posprawdzać małymi kroczkami,
    później je zwiększając, żeby dało się jakoś trafić, gdzie powstał
    problem...?
    Trzymam kciuki.
    Tymczasem lecę kimać (qrde, już 4:00) :), melduj o postępach, bardzo-m
    ciekaw, jak się mają sprawy mojego ulubionego zawodu w innych miejscach :)

  • 6. Data: 2013-01-24 12:03:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek" napisał w wiadomości
    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >oczywiste.
    >A nawet inaczej - coraz częściej oczywiste jest, że sygnały są

    Jak dzwonisz z pstn na komorke, to tez slyszysz granie :-)

    A kanaly ... krece, slysze sygnal, czekam, odbiorca podnosi ... ile ma
    system na przydzielenie kanalu, sekunde ?

    Ile trzeba miec kanalow aby sie jakis akurat zwolnil ? i co zrobic jak
    zabraknie ?
    Moze lepiej przydzielic od razu ...
    A klienci beda zadowoleni z takiej uslugi, jak czesto maja "kierunek
    zajety" ?
    To moze lepiej dolozyc kanalow, a po dolozeniu i tak mamy nadmiar,
    wiec nas wczesne przydzielanie "nic nie kosztuje" :-)

    Chociaz ... jesli przecietna rozmowa trwa powiedzmy 3 minuty, to
    wystarczy 180 kanalow aby sie co sekunde jeden zwalnial ..

    J.

  • 7. Data: 2013-01-29 15:00:39
    Od: "robbys" <r...@o...pl>

    Witam!
    Dziękuję Anerys za podpowiedzi.
    Przepraszam, że odpisuję ad-hoc, ale co zrobić kredyt hipoteczny na głowie i
    związku z tym popołudniami jakieś chałturki wpadają - parę groszy wpadnie
    ;-)
    Potrzebnie się natrudziłem by rozwiązać problem który i tak musieli
    rozwiązać technicy z centrali abonenta "B".
    Poinformowali mnie, że zrobili restart procesora liniowego i tu należy
    powiedzieć że sygnał zwrotny dzwonienia już jest.
    Trochę mi się nie chce w to wierzyć bo ten reset pomógł ale trwało to trochę
    ponad dwie godziny. Pewnie nad tą "zagadką" pracowali.
    Komunikacja centrali odbywa się dwu torowa (para nadawcza Tx, para odbiorcza
    Rx), jeżeli to dobrze rozumiem, pole komutacyjne cyfrowe 32x32.

    Z Poznania to ja nie jestem, raczej lewa strona Polski
    Jeszcze raz dzięki
    Pozdrawia
    robbys

  • 8. Data: 2013-01-31 22:31:41
    Od: "robbys" <r...@o...pl>

    Żadana lewa strona Polski, blisko białoruskiej granicy ;-)