    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Takie tam pytanie filozoficzne ;)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 20 Apr 2019 08:15:59 +0200

    Dnia Fri, 19 Apr 2019 11:42:05 -0700 (PDT),
    b...@g...com napisał(a):

    > Zastanawiałem się też nad maniakalnym uporem stosowania przez ruskich
    > tranzystorów pnp zamiast npn. Ostatecznie znalazłem odpowiedź, pierwsze
    > pnp miały nieco lepsze parametry od pierwszych npn`ów.
    >
    > Dziś pewnie jeden ciul czy npn, czy pnp.

    Ja to pamietam tak:
    -pierwsze tranzystory byly germanowe i byly pnp
    -germanowe npn to sie pojawily dlugo pozniej
    -krzem na odwrot - preferowal npn
    -niby tranzystory pnp tez byly, ale np koncowki mocy byly na 3055 ...
    widac w pewnym okresie tych krzemowych pnp mocy nie bylo,

    -uklady scalone to osobna sprawa - tam sie pnp robi wrednie, wiec
    wiekszosc jest npn. Tzn jak sie zaczyna od podloza n, to npn sie robi
    dobrze, a pnp kiepsko. Lub odwrotnie.
    Hm, a moze to bylo podloze p ...

    -pamietam jakies narzekania z tyrystorow mocy, ze one wymagaly
    odwrotnego podloza, i ta domieszka okazywala sie wredna.
    Wiec wymyslili, zeby wsadzic krzem do reaktora, jak wylapie troche
    neutronow, to sie czesc atomow zmienia i wychodzi domieszkowany.
    Czytalem o tym w Polsce, nie wiem - proby laboratoryjne czy
    produkcja, ale widac stosowane do dzis
    https://nrl.mit.edu/facilities/ntds

    O,
    przyrbwn.icm.edu.pl/APP/PDF/113/a113z417.pdf

    A tak w ogole to byc moze pisze o czasach sprzed epitaksji.

    J.