  • 1. Data: 2019-04-17 17:55:15
    Temat: Takie tam pytanie filozoficzne ;)
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    W Europie standardem napięcia w gniazdkach jest jak wiadomo 230V. W USA 110V
    czy jakos tak. Niesie to za soba pewna konsekwencje. Poniewaz napiecie jest
    mniejsze, to zeby osiagnac wymagana moc urzadzen zwieksza sie amperaz
    zgodnie z wzorem P=U*I. Wymaga to wiec grubszych kabli w porownaniu z
    europejskimi.
    A teraz pytanie : czemu jako standard ustanowiono 230V czy tam 110V a nie na
    przyklad 5000V co implikowaloby nizsze amperaze rzedu ulamkow ampera dla
    domowych zastosowan i duzo mniejsze przekroje kabli?

    Podejrzewam, ze 230V to jakies optimum tylko dlaczego?

    --
    Pzdr

  • 2. Data: 2019-04-17 18:22:07
    Temat: Re: Takie tam pytanie filozoficzne ;)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "miumiu" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >ampera dla domowych zastosowan i duzo mniejsze przekroje kabli?
    >Podejrzewam, ze 230V to jakies optimum tylko dlaczego?

    5000 to juz duze ryzyko i trudnosci z wykonaniem izolacji.
    Duze odstepy w gniazdkach i wylacznikach.

    Raczej sie spytaj, czemu nie 500.

    Izolacja dosc istotna, bo 100 lat temu plastiki byly w powijakach,
    zostawala gutaperka.

    Podejrzewam, ze te 100-250V to jakis kompromis - kable jeszcze nie
    takie grube, izolacja w miare prosta.

    No i poczatkowo elektrycznosc byla uzywana glownie do oswietlenia -
    wiec trzeba bylo dopasowac do zarowek ... w owczesnych mozliwosciach
    wykonawczych.
    Czyli np z wloknem weglowym.

    Tak swoja droga
    https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_soc
    kets:_British_and_related_types

    ten wspolczesny BS1363 ...

    "In 1941 Lord Reith, then the minister of Works and Planning,
    established committees to investigate problems likely to affect the
    post-war rebuilding of Britain. One of these, the Electrical
    Installations Committee, was charged with the study of all aspects of
    electrical installations in buildings."

    Wojna trwa w nalepsze, a oni juz mysla o odbudowie.

    Swoja droga - czy zwyczaj, zeby urzadzenia elektryczne sprzedawano bez
    wtyczek, widoczny w UK gdzies w latach 90-tych, to skutek tego, ze ich
    wtyczka byla wowczas nietypowa na europejskim rynku, czy jeszcze cala
    masa domow miala starsze gniazdka i ich mieszkancy dokrecali sobie
    inne wtyczki ?

    J.

  • 3. Data: 2019-04-17 19:16:14
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 17 kwietnia 2019 11:23:47 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "miumiu" napisał w wiadomości grup
    >
    > 5000 to juz duze ryzyko i trudnosci z wykonaniem izolacji.
    > Duze odstepy w gniazdkach i wylacznikach.
    >
    > Raczej sie spytaj, czemu nie 500.

    Albo czemu nie 800.
    No i czemu te 50Hz. 60 nieco lepsze, silniki kreca sie szybciej, nie trzeba by bylo
    przekladni...

    > Izolacja dosc istotna, bo 100 lat temu plastiki byly w powijakach,
    > zostawala gutaperka.

    To sensowny argument.
    Choc nie bloker.
    Na tamte instalacje bez problemu mozna bylo transformatora uzyc w instalacji.

    > Podejrzewam, ze te 100-250V to jakis kompromis - kable jeszcze nie
    > takie grube, izolacja w miare prosta.

    110 ma chyba tez te zalete ze specjalnie nie kopie.
    https://youtu.be/wsw7a4hvMBg?t=192

    Ale opieram swoje zdanie tylko na tym filmie i paru innych gdzie nie jest to tak
    oczywiste.

    > No i poczatkowo elektrycznosc byla uzywana glownie do oswietlenia -
    > wiec trzeba bylo dopasowac do zarowek ... w owczesnych mozliwosciach
    > wykonawczych.
    > Czyli np z wloknem weglowym.

    No ale dla zarowek mozna bylo zrobic po transformatorze i bezbolesnie przemigrowac na
    wyzsze napiecie. Choc logistyka mogla by byc nieco trudna w latach deficytu...

  • 4. Data: 2019-04-17 19:28:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Albo czemu nie 800.

    >No i czemu te 50Hz. 60 nieco lepsze, silniki kreca sie szybciej, nie
    >trzeba by bylo przekladni...

    Dla jednych za wolno, dla innych za szybko i trzeba zwalniac.
    Chyba akurat czesciej trzeba zwalniac.

    Tu zreszta roznica niewielka - czemu nie 100Hz czy 400Hz.
    Transformatory byly lzejsze i tansze ...

    >To sensowny argument.
    >Choc nie bloker.
    >Na tamte instalacje bez problemu mozna bylo transformatora uzyc w
    >instalacji.

    Transformatory i tak byly.
    Ale Edison preferowal DC ... chyba krotko zreszta, bo i on nie mogl
    lekcewazyc zalet AC.

    >110 ma chyba tez te zalete ze specjalnie nie kopie.
    >https://youtu.be/wsw7a4hvMBg?t=192
    >Ale opieram swoje zdanie tylko na tym filmie i paru innych gdzie nie
    >jest to tak oczywiste.

    Formalnie to jednak zabic moze. Aczkolwiek trudniej niz 220.

    Edison preferowal DC :-)

    J.

  • 5. Data: 2019-04-17 19:33:07
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 17.04.2019 o 17:55, miumiu pisze:
> [...]
    > domowych zastosowan i duzo mniejsze przekroje kabli?
    >
    > Podejrzewam, ze 230V to jakies optimum tylko dlaczego?

    Może tu znajdziesz częściową odpowiedź na swoje pytania
    https://www.youtube.com/watch?v=InHvXwYV7uA

    --
    Czarek

  • 6. Data: 2019-04-17 21:33:50
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-04-17 o 19:28, J.F. pisze:
> [...]
    > Chyba akurat czesciej trzeba zwalniac.
    >
    > Tu zreszta roznica niewielka - czemu nie  100Hz czy 400Hz.
    > Transformatory byly lzejsze i tansze ...

    Albo jeszcze więcej - prąd przestał by być niebezpieczny dla człowieka.

    > Transformatory i tak byly.
    > Ale Edison preferowal DC ... chyba krotko zreszta, bo i on nie mogl
    > lekcewazyc zalet AC.

    W pewnych tematach Edison był gorszy od PRL-owskiego sierżanta z
    zakutym łbem.
    Gdyby m.in. nie spalił laboratorium Tesli, to świat mógłby dziś nieco
    inaczej wyglądać.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2019-04-17 22:51:03
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Czarek <c...@n...fm> wrote:

    > Może tu znajdziesz częściową odpowiedź na swoje pytania
    > https://www.youtube.com/watch?v=InHvXwYV7uA

    Jeszcze ciekawostka na temat DC:

    https://www.youtube.com/watch?v=DFQG9kuXSxg

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 8. Data: 2019-04-18 07:33:52
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-04-17 o 18:22, J.F. pisze:
> [...]
    > wtyczka byla wowczas nietypowa na europejskim rynku, czy jeszcze cala
    > masa domow miala starsze gniazdka i ich mieszkancy dokrecali sobie inne

    Brytole ogólnie zawsze ostawali od reszty
    Do dzisiaj pozostały im osobne krany z ciepłą i zimna wodą z których
    nalewają wody do zakorkowanej umywalki żeby się umyć.
    To też z czasów wojny kiedy oszczędzano wodę.

    Ja jakimś odcinku "usterki" naprawiali rury kanalizacyjne które w domach
    jednorodzinnych są na zewnątrz (jak spusty rynnowe) czy im to w zimie
    nie zamarza ?

  • 9. Data: 2019-04-18 08:12:40
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 17.04.2019 o 19:16, s...@g...com pisze:

    > Albo czemu nie 800.
    > No i czemu te 50Hz. 60 nieco lepsze, silniki kreca sie szybciej, nie trzeba by bylo
    przekladni...

    Trzeba pamiętać, że początki zastosowań elektryczności to oświetlenie,
    silniki itp. a wyższa częstotliwość może przeszkadzać przy silnikach
    dużej mocy. Nie bez powodu na kolei stosowano dziwadła typu 15Hz, 16 2/3
    Hz, 25Hz.

  • 10. Data: 2019-04-18 08:49:31
    Od: tck <t...@t...Wytnij.net.pl>

    W dniu 18.04.2019 o 07:33, Roman Rogóż pisze:

> [...]
    >
    > Ja jakimś odcinku "usterki" naprawiali rury kanalizacyjne które w domach
    > jednorodzinnych są na zewnątrz (jak spusty rynnowe) czy im to w zimie

    cytując klasyka "sorry, taki mamy klimat"
    żeby zamarzła setka rura podłączona z jednego końca do podziemnego
    systemu a z drugiego końca dostająca ciepłą wodę to trochę mrozu
    trzeba... a w Londku "Najcieplejszym miesiącem w roku jest Lipiec, ze
    średnią temperaturą 18.7 °C. Styczeń ma najniższą średnią temperaturę w
    ciągu roku. Wynosi ona 4.9 °C."

    https://pl.climate-data.org/europa/wielka-brytania/a
    nglia/londyn-1/#temperature-graph

    --