  • 211. Data: 2011-01-12 14:04:29
    Temat: Re: Test porównawczy języków programowania
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 12, 1:44 pm, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > Nie masz porównania, bo nie masz sytuacji, w której ktoś może zostać
    > lekarzem bez papierów (anecdotal evidence pomijamy).

    Ktoś może twierdzić, że leczy, bez papierów. Nie wolno mu stosować
    pewnych procedur medycznych, ale są też tacy, którzy robią (lub
    próbują robić) to nielegalnie.

  • 212. Data: 2011-01-12 14:08:20
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
    >
    > http://nasze-zdrowie.pl/lekarze.php
    > Popatrz na pozycję bodajże czwartą od dołu.
    > Swoją drogą, "certyfikowani lekarze" jakoś często wciskają ludziom
    > homeopatię, albo inne szamanizmy (rutinoscorbin anyone?).

    A co masz szamańskiego w witaminie C i jednym z flawonoidów mających
    wpływ na ścianki naczyń krwionośnych?

    pzdr
    \SK

  • 213. Data: 2011-01-12 14:09:46
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Sebastian Kaliszewski"
    >A co masz szamańskiego w witaminie C i jednym z flawonoidów mających
    >wpływ na ścianki naczyń krwionośnych?

    Nie ma, z tego co mi wiadomo, żadnych badań potwierdzających skuteczność
    suplementowania witaminą C ludzi bez jej niedoborów. Podobnie jak z
    rutyną - owszem, może i ma jakiś sens przy np. hermoroidach, ale nie na
    przeziębienie.

    --
    \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\
    .\....@e...eu.org.\.\.

  • 214. Data: 2011-01-12 14:11:33
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

> [...]
    >Ktoś może twierdzić, że leczy, bez papierów. Nie wolno mu stosować
    >pewnych procedur medycznych, ale są też tacy, którzy robią (lub

    Dlatego właśnie nie masz materiału do porównania.

    --
    \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\
    .\....@e...eu.org.\.\.

  • 215. Data: 2011-01-12 14:59:52
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Tomasz Kaczanowski wrote:

    > Ale czemu mieszasz systemy walutowe, a jeśli porównasz 2 prawników po
    > studiach z tym, że jeden po aplikacji sędziowskiej, drugi po
    > adwokackiej, to jak myślisz, sprawdzaliby się w innych rolach bez
    > certyfikatu, czy nie?

    Znam paru prawników i śmiem twierdzić, że często słabo.

    > nie - to robi zatrudniająca pilotów firma. Kwestia czy jej ufam czy nie.

    Ta firma też musi mieć certyfikację.

    > Zobacz, że są firmy lotnicze nie mające np pozwoleń na obsługę
    > pasażerską w Europie, ponieważ ich samoloty, tudzież piloci są zbyt
    > kiepscy.

    Nie mają pozwoleń, czyli jakiś "urzędas" odmówił im certyfikacji :)
    Odmówił certyfikacji firmie a nie konkretnemu pilotowi albo konkretnej
    maszynie.

    Nie dostli certyfikatu, bo nie przestrzegają procedur. To jest właśnie
    ten straszak: robisz źle -- tracisz certyfikat. W paru przypadkach (np.
    linii południowokreańskich) to pomogło.

    > W zasadzie nie masz wyboru i tak robisz. I jak masz pecha, bo akurat
    > jest jakiś okres większych zachorowań to trafiasz na konowała, który
    > zapisuje ci na przeziębienie antybiotyk, albo stwierdza, że skoro nie
    > zmierzyłeś sobie temperatury, to on nie jest w stanie stwierdzić, czy
    > masz podwyższoną temperaturę czy nie. A jeśli znajdzie się uczciwy
    > lekarz i zacznie pomagać w tym by likwidować patologię, to okazuje się,
    > że wg izby lekarskiej kala własne gniazdo i to jemu robi się przykrości...

    Czyżbyś zatem chciał być leczony przez znachorów?

    pzdr
    \SK

  • 216. Data: 2011-01-12 15:02:38
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Adam L. wrote:
    > Jak widac euro-komunizmi dobrze miesza w umyslach.

    ROTFL!

    A.L. to mi się wydawało, że jest z USiech...

    > Haslo na dzis: urzedas wydajacy licencje i uprawnienia Twoim guru!

    Cóż -- tak działa cywilizacja i to od zawsze.

    Rozumiem, że jak twój guru JKM jesteś wielbicielem wspólnoty pierwotnej ;)

    JKM jest też wielbicielem markzimu -- cały czas w tym co wygaduje opiera
    się na Marksie :)

    pzdr
    \SK

  • 217. Data: 2011-01-12 15:06:58
    Temat: Re: Test porównawczy jezyków programowania
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Maciej Sobczak"

    > W ujęciu ekstremalnym tak by było.

    > E, można by argumentować, że sprawnie działający system prawny
    > naturalnie sam wyeliminowałby niebezpiecznych kierowców, ponieważ
    > ewentualne koszty braku umiejętności byłyby zbyt duże.

    Nie bardzo.

    Człowiek bierze udział w wypadku raz na 1.5mln przebytych km (a średnio
    śmierć w wypadku wypada raz na ok 8mln km). Typowy polski kierowca w
    ciągu roku przejeżdża ok 15 tyś km (tak wychodzi). Czyli pi*drzwi
    wypadek (kolizja w której są ranni) wypada... raz na 100 lat.

    pzdr
    \SK

  • 218. Data: 2011-01-12 15:07:06
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jan 12, 2:11 pm, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > Dlatego właśnie nie masz materiału do porównania.

    Nie no, bez przesady, jest co najmniej kilka płaszczyzn do porównania.
    Po pierwsze mamy porównanie skuteczności osób oferujących usługi
    terapii w przyadku certyfikowanych lekarzy (którzy, owszem, czasem
    popełniają błędy) i usług "medycyny alternatywnej". Dzięki
    certyfikacji można łatwo odróżnić jednych od drugich, ale gdyby nie
    było to zabronione, można z dużą pewnością założyć, że wielu
    szarlatanów oferowałoby swoje usługi jako "lekarz", co jednak nie
    wpłynęłoby dodatnio na jakość tych usług. Pacjent, który sam nie zna
    się na medycynie, mmiałby spore problemy z odróżnieniem prawdziwych
    lekarzy od szarlatanów.

    Po drugie można przeprowadzać historyczne analizy, co się działo z
    poziomem usług "lekarzy" w różnych państwach w momencie kiedy
    przechodziły od stanu, gdzie lekarzem mógł się nazywac każdy, do
    certyfikacji zawodu.

    Przypuszczam, że można też porównania prowadzić na obecnych państwach
    trzeciego świata, porównując skuteczność certyfikowanych lekarzy w
    państwach, gdzie certyfikacja istnieje i jest enforcowana, z poziomem
    usług "medycznych" w państwach, gdzie bez żadnych papierów można
    praktycznie prowadzić działalność jako "lekarz" i twierdzić, że
    uprawia się "medycynę".

    Bo przecież sens certyfikacji nie jest taki, że "prawdziwy lekarz" z
    certyfikatem jest lepszy od "prawdziwego lekarza" bez certyfikatu,
    tylko że jak nie ma certyfikatów i każdy może się nazwać "lekarzem",
    to wielu pacjentów będzie miało problemy z odróżnieniem "prawdziwych
    lekarzy" od kolesi, którzy tylko twoerdzą, że nimi są.

    Wiara, że rynek wyeliminuje szarlatanów np. przez ich kiepską
    reputację jest łagodnie mówiąc naiwna - wystarczy popatrzeć na
    popularność tych wszystkich energoterapeutów, homeopatów czy innych
    magików. Dzięki certyfikatom przynajmnej można jasno oddzielić ich, że
    nie jest to medycyna, i kto chce wierzyć w bzdury, niech się "leczy"
    na własną odpowiedzialność. Jeśli sprowadzisz to do sytuacji, w której
    szarlatani będą mogli twierdzić, że uprawiają medycynę, tylko "są
    różne szkoły medycyny", to większość pacjentów nie będzie kompetentna
    żeby odróżnić skuteczną, naukową medycynę od szarlatanerii i
    szamaństwa.

    Wracając do tematu badań, ja sam nie znam takich badań ani ich
    wyników, i jeśli chodzi o certyfikację programistów to powiem tak:
    osobiście uważam, że uprawnienia zawodowe są tak w ogóle skuteczne.
    Ale zgodziłbym się na rozwiązanie, gdzie wprowadzenie uprawnień dla
    programistów poparte jest meta-analizą na temat skuteczności uprawnień
    zawodowych w ogóle, bądź istniejącą (a przypuszczam, że takie
    istnieją), bądź zleconą specjalnie w tym celu. I jeśli porządnie
    przeprowadzona meta-analiza wykaże, że wprowadzenie uprawnień
    zawodowych nie ma statystycznego wpływu na poziom usług czy ilość
    usterek, to oczywiście się zgodzę, że należałoby nie tylko nie
    wprowadzać uprawnień dla programistów, ale też wycofać certyfikację
    lekarzy, prawników, inżynierów różnej maści, ratowników medycznych,
    pilotów, operatorów dźwigów itd.

    Przy czym w rzeczywistości taki wynik wydaje mi się skrajnie
    nieprawdopodobny. W rzeczywistości więc jednak uważałbym, że taka meta-
    analiza w celu samego rozstrzygnięcia tego pytania byłaby niepotrzebną
    stratą pieniędzy i czasu. I ponieważ te wszystkie certyfikaty jednak
    istnieją, przyjmijmy jednak, że ustawodawca w tym kraju, jak i we
    wszystkich cywilizowanych krajach świata, wychodzi z założenia, być
    może popartego nieznanymi mi badaniami, że certyfikacja zawodowa jest
    tak w ogóle skuteczna. I że jeśli oponenci certyfikacji dla
    programistów chcą zbudowac swój argument na tym, że certyfikacja
    programistów w szczególności będzie nieskuteczna, bo certyfikacja jest
    nieskuteczna w ogóle, to ciężar dowodu spoczywa na nich.

    I taką pozycję zajmę w tej dyskusji: skoro żyjemy w państwach, w
    ustrojach, w kręgu cywilizacyjnym, w których uznaje się, że
    uprawnienia zawodowe w tych wszystkich przypadkach są skuteczne i
    potrzebne, a moi Szanowni Oponenci w tej dyskusji twierdzą, że jest
    inaczej, to ja uznam, że ciężar dowodu spoczywa na Was. Poproszę o
    namiary na poważną meta-analizę wykazującą, że uprawnienia zawodowe w
    ogólności nie przynoszą statystycznie znaczącego skutku, lub że ich
    skuteczność jest niewielka.

    Dopóki nie zobaczę takiej publikacji, mogę co najwyżej podjąć temat
    (gdyby ktoś tak twierdził) "no dobrze, uprawnienia zawodowe w innych
    przypadkach mogą być skuteczne, ale w przypadku programistów nie będą,
    ponieważ".

  • 219. Data: 2011-01-12 15:09:11
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 12 Sty, 13:24, Andrzej Jarzabek <a...@g...com> wrote:

    > Jeszcze raz: istnienie anegdotycznych przykładów na to, że
    Anegdotycznymi? Zwariowałeś? Prawie udusiłem! A moja kolezanka
    zmarla bo lekarz sie wkurzyl ze przyszla do niego na 30 minut
    przed zamknieciem i nie zrobil standardowego badania.

    > certyfikowany specjalista popełnił błąd nie jest dowodem na
    > nieskuteczność systemu. Oczywiście żaden system nie wyeliminuje 100%
    > błędów, a anegdotycznymi przykładami można "udowodnić" cokolwiek.
    Chodzi o statystykę, chodzi o to czy więcej prawdziwych(!) przykladow
    wskazuje na istotna przydatnosc certyfikatow czy tylko na niewielka
    ich przydatnosc.

    > zamiast tego porównaj sobie na większej skali, powiedzmy kraju,
    No wlasnie jak jest w calym kraju? Ktorych przykladow jest wiecej?
    Jaka cecha silniej koreluje z dobrym leczeniem? Certyfikaty czy moze
    bardziej koreluje dobrobyt? Wolisz zeby operowal Cie lekarz z
    certyfikatem ktory jest na dorobku i poprzednia noc zapierprzal w
    innym szpitalu, czy wolisz takiego ktory ma 20% doswiadczenia mniej,
    ale przyszedl do pracy wypoczety, odprezony, trzezwy, nie obchodzi
    go zastraszenie przez szefa ze jak cos pojdzie zle to go zwolni z
    pracy, nie zrobi swojej roboty na szybko, bo inny pacjent dal w lape?
    Mamy 10 wazniejszych problemow niz certyfikat dla pracownika.
    Certyfiakt
    jest dobry i sluszny, nigdy nie negowalem jego przydatnosci, ale
    zeby mial jakikolwiek sens, to musimy najpierw sie uporac z
    wazniejszymi
    problemami.

    > skuteczność leczenia przez certyfikowanych lekarzy, ze skutecznością
    > kolesi, którzy nie są certyfikowanymi lekarzami, a też twierdzą, że
    > leczą. Polecam choćby książkę Bena Goldacre'a "Bad Science".
    Nie moge Tobie niczego polecic, bo widac ze sporo omielo Ciebie, sporo
    tego czego nikomu nie polecam. To dobrze ze nie masz wielu takich
    doswiadczen jak ja, bo jedynie brakiem ich mozna wytlumaczyc Twoja
    wiare w to ze certyfikaty programistow ISTOTNIE zwieksza
    bezpieczenstwo.

    Pozdrawiam

  • 220. Data: 2011-01-12 15:11:31
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 12 Sty, 13:48, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"

    > Popełniasz kolejne nadużycie. Porównujesz dwie różne rzeczy. Znacząca
    > część polskich "lekarzy" po latach studiów, zdobywania uprawnień
    > i innych takich i tak w praktyce zostaje tylko z pewnym wąsko określonym
    > zakresem umiejętności i nie potrafi rozpoznać rzadszego, bardziej
    > nietypowego przypadku. Jak masz młotek, wszystko wygląda jak gwóźdź.
    > Wiesz jak często np. choroba refluksowa mylona jest z pierdyliardem
    > innych rzeczy?

    No wiec mamy wazniejsze problemy do rozwiazania ktore nalezy rozwiazac
    przed wprowadzeniem certyfikatow dla programistow czy certyfiakty
    programistow najbardziej przyczynia sie do bezpieczenstwa?