    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 27 Sep 2016 09:11:46 -0700 (PDT)
    <a...@g...com>
    <s...@j...net>
    <e...@g...com>
    <s...@j...net>
    <d...@g...com>
    <s...@j...net>
    <f...@g...com>
    <s...@j...net>
    <4...@g...com>
    <nsd5lh$6dr$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: Testy losowości liczb
    From: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, September 27, 2016 at 9:04:18 AM UTC+2, bartekltg wrote:

> [...]
    > for(;;); //zapętlij się
    >

    > Odpalam test(test)
    >
    > Zapętli się czy nie?
    >
    > Jeśli twierdzisz, że się zapętli, to
    > stop(test)
    > wzróci w skończonym czasie false.
    > wiec test się zapętli na for(;;)
    > Sprzecznosć.
    >
    > Jeśli twierdzisz, żę się nie zapętli, to
    > stop(test)
    > w skończonym czasie zwróci false.
    > Program wykonał stop(test), sprawdził warunek
    > i się zakończył.
    > Sprzeczność.
    >
    > Jakby nie patrzeć, z każdej strony dupa.

    Zgadza się, od jakiś 10-15 lat rozumiem ten dowód i się
    z nim nie kłócę. Chodzi tylko o to, że jest budowany w
    tym dowodzie program o większym rozmiarze od programu
    który wykona test-stop. Takiego programu nie ma i
    dowód w tym sensie jest poprawny - ale to jest
    szczególny przypadek.

    Jest to szczególny przypadek, bo program który rozstrzyga
    może mieć nieskończony rozmiar. Nazwijmy ten program o
    nieskończonym rozmiarze programem X. Program X dla
    każdego programu Y o skończonym rozmiarze w skończonym
    czasie ustali poprawnie czy program Y się zatrzyma czy
    nie dla dowolnego zestawu danych wejściowych. Program X
    teoretycznie istnieje, tylko w praktyce nikt nie umie
    go (w kompletnej wersji) napisać. Jeśli istnieje program
    na MT który rozstrzyga poprawnie problem stopu w skończonym
    czasie, to ogólnie problem stopu jest rozstrzygalny.

    > A formalniej, istnienie takiej uniwersalnej procedury
    > prowadzi do paradoksu (fałszu).
    Jak pisałem wyżej, tylko w przypadku szczególnym, gdy
    procedura ma np. skończony lub zbyt mały rozmiar. W
    przypadku ogólnym nie ma takiego paradoksu.

    > A wiec któreś z założeń jest nieprawdziwe. Nie założyliśmy
    > za wiele,
    No jak to nie za wiele? Założyliśmy że procedura testowa
    jest większa od procedury testującej. Tylko nie założyliśmy
    tego jawnie, nikt w dowodzie nie mówi: załóżmy że procedura
    testowana jest większa od testującej. Proszę Cię bardzo,
    wykonaj dowód na odwrotnym przypadku, czyli gdy procedura
    testująca ma znacznie większy rozmiar niż testowana.

    > więc albo
    > matematyka się wali, albo załozenie, że procedura stop
    > istenije, jest fałszywe.
    No właśnie jest jeszcze jedno założenie w dowodzie: procedura
    testowana jest większa od testującej.