    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: UI zasilacza warsztatowego
    Date: Wed, 24 Oct 2018 10:32:29 +0000 (UTC)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > Zdecydowanie klawiaturka, albo z funkcją szybkiej repetycji albo z
    > dodatkowym enkoderem.

    Tzn. wpisuję z klawiatury 12.00 i mogę wciskać przyciski lub kręcić
    enkoderem góra / dół, zmieniając z najmniejszym możliwym skokiem?

    > Klawiaturka pozwala na szybkie i dokładne ustawienie właściwej wartości,
    > ale czasem nie wiesz ile masz ustawić (chociażby chcesz zobaczyć jak coś
    > się zachowuje po zmianach napięcia czy prądu) i wtedy w miarę płynna i
    > dość szybka zmiana się przydaje.

    To prawda, choć przy cyfrowym zasilaczu nigdy nie będzie płynna... z
    drugiej strony jak tak sobie liczę, to TEORETYCZNIE powinienem uzyskać
    rozdzielczość 300 uV (zakładałem minimalną wymaganą 10 mV).

    > 0. Jak ustawisz to już tak jest, a nie że dotkniesz potencjometr/enkoder
    > i napięcie poleci, jeszcze dobrze jak w dół. Niby właściwe ustawienie
    > urządzenia powinno przed tym zabezpieczyć, ale to naprawdę różnie czasem
    > wychodzi.

    Dotknąć przypadkiem można i enkodera. Przez lata nigdy nie zwiększyłem
    napięcia przypadkiem (zasilacze mam ustawione w głębi biurka) ale zawsze
    zdarzało się, że lekko pływało. Nie wiem od czego to zależy, może stary
    i trzeszczący potencjometr, może źle dobrany, ale mam jeden zasilacz
    (zrobiony z 15 lat temu, czyli potencjometr też tyle ma), w którym
    napięcie po ustawieniu zawsze delikatnie zjeżdża w dół, a że jest jeden
    potencjometr a nie dwa (do coarse i fine), to to "delikatnie" to i pół
    wolta potrafi być. Przy ładowaniu akumulatorów przekłada się to na
    konkretne zmiany prądu.

    > 4. pamięć ustawień - wbrew pozorom całkiem fajna funkcja.

    Tak, to zdecydowanie (choć przy potencjometrze i układzie analogowym jest
    tak z definicji) :) Do tego planuję, żeby po włączeniu ustawienia były
    takie, jak poprzednio, ale wyjście było wyłączone -- czyli włączam
    zasilacz, patrzę, czy ustawienia są OK i dopiero wtedy klikam włączenie
    wyjścia.