    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ubytek płynu chłodniczego spowodowany ubytkiem oleju?
    Date: Fri, 12 Dec 2014 16:28:22 -0600

    "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> wrote in message
    news:11fl38mmssj4q.cfnaz4mct8wz.dlg@40tude.net...

    > Nie ma takiej opcji - system chłodzenia obliczony jest na
    > odprowadzenie ciepła powstającego przy maksymalnym
    > obciążeniu silnika.
    > Bez problemu poradzi sobie z ilościami ciepła które zatarłyby
    > ten silnik w moment.

    Wiesz, to tak jak z pastą termoprzewodzącą pod procesor...
    Wiadomo że radiator procesora plus wiatrak obliczone są
    na to, żeby odprowadzić całe ciepło jakie wytwarza CPU.
    Tylko że jak pasta jest do kitu (w przypadku samochodu: olej)
    to ciepło jest uwięzione w procesorze i nie dochodzi do wiatraka.
    Bałem się efektu typu: brak oleju łączącego termicznie blok
    cylindrów gdzie ciepło powstaje z blokiem wody i chłodnicą,
    czyli dużo zawysoka temperatura cylindrów/głowicy i jakieś
    miejscowe zagotowania płynu i jakieś wzrosty ciśnienia
    wydmuchujące płyn albo przez zbiornik wyrównawczy,
    albo - co gorzej - przez jakieś szpary w uszczelkach do oleju...

    > A zatarty silnik zaczyna stawiać ogromny opór i jest to nie do
    > przegapienia.

    OK, bo bałem się że nie tyle że się "zatarł" permanentnie tylko
    że brak oleju, niedopływanie go do wszystkich kanalików (bo
    brakło go - nie było tyle objętości albo się pienił) spowodowało
    ogólne zwiększenie temperatury pracy bloku silnika.
    Wiem, że olej nie tylko smaruje ale ma również (albo przede
    wszystkim) za zadanie chłodzić silnik.

    > To jak działa, to w drugą stronę - olej pracuje pod wyższym ciśnieniem.

    To czemu, Tomaszu, objawem uszkodzenia uszczelki pod głowicą
    jest olej koloru herbaty bawarki czy też kawy z mlekiem, czyli woda
    z chłodnicy dostaje się jednak do oleju a nie odwrotnie...