    From: Lisciasty <l...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Uziom
    Date: Mon, 22 Apr 2024 10:51:15 +0200
    <v050i1$van$1$titanus@news.chmurka.net>
    <v0543k$h4$1$Robert_W@news.chmurka.net>

    > A tak łopatologiczne poproszę. Jeden koniec omomierza do początku uziomu
    > (wyobrażam to sobie jako jakiś zacisk/śrubę przy transformatorze), a
    > drugi zacisk omomierza gdzie wetknąć, aby zboczyć te 0,7-1 oma?

    Nie mierzysz tego omomierzem, trzeba wymusić przepływ prądu jakimś
    klamotem, więc to jest taki powiedzmy tester rezystancji uziemienia a
    nie omomierz.

    Chyba że faktycznie jak np. w zakładzie przemysłowym mierzy się
    omomierzem, ale wtedy to wykłada się kilkaset metrów kabelka i mierzy w
    punkcie odbioru a drugi koniec leci do rozdzielni/trafoka, ale jak
    dokładnie oni to mierzą to nie mam pojęcia.

    Najprościej dla przeciętnego zjadacza prądu wygląda pomiar cęgowy,
    łapiesz cęgami za badany uziom i miernik sam odwala robotę, wymusza
    przepływ prądu i go mierzy i podaje wynik w omach, prościej się nie da:

    https://www.fachowyelektryk.pl/technologie/pomiary/1
    964-pomiary-uziemien-ochronnych-metoda-cegowa.html

    > Wypadkowa czego? Oporności samego uziomu na drodze transformator - sam
    > uziom i czego dalej?

    Generalnie użytkownika uziomu interesuje żeby jego prąd wrócił do źródła
    (czyli trafoka) z jak najniższym oporem. Ale patrząc od strony domu, to
    w domu mamy jedną szpilkę (upraszczając). A nasz prund nie idzie tylko
    do trafoka, po drodze ma kilkadziesiąt uziomów połączonych ze sobą
    (uziemienia w innych domach, uziemienia przyłączy, jakieś dodatkowe na
    linii idącej z trafoka o ile zrobili), to wszystko jest połączone z żyłą
    N, więc de facto stanowi jeden wielki uziom który ma zajebiście dobre
    parametry, bo jest go dużo, w wielu miejscach i nasz prund może lecieć
    sobie tam gdzie ma bliżej i łatwiej. Na obrazku nr 2 w artykule jest to
    mniej więcej narysowane

    L.