  • 1. Data: 2024-04-19 01:12:01
    Temat: Uziom
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Czy tak działa elektrycznie uziom, gdy przerwane zostanie zero?
    https://prnt.sc/znfxqhRGlpp2
    Czyli prąd płynący przez mnie zależy od napięcia a to od miejsca w
    zależności gdzie się ciałem wepnę w dzielnik napięcia zrobiony z uziomu?

    Jaka jest rezystancja na drodze N w gnieździe-uziom dom-uziom
    trafo/słup-N trafo?
    Bo wymagana rezystywność 10 omów*metr nic nie mówi.

    Robert

  • 2. Data: 2024-04-19 07:46:12
    Temat: Re: Uziom
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:uvs9c3$ksi$9$Robert_W@news.chmurka.net>
    user Robert Wańkowski pisze tak:

> [...]
    > Czyli prąd płynący przez mnie zależy od napięcia a to od miejsca w
    > zależności gdzie się ciałem wepnę w dzielnik napięcia zrobiony z

    tak

    Nie powinieneś być konkurencyjny dla metali na drodze prądu
    najpierw miedź 2.5mm2, potem 16mm2, potem bednarka.
    Prąd powinien też wyzwolić bezpiecznik i ukrócić panowanie napięcia.

    --
    Piter

    #kradno ale sie dzielo

  • 3. Data: 2024-04-19 09:37:09
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 19 Apr 2024 01:12:01 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Czy tak działa elektrycznie uziom, gdy przerwane zostanie zero?
    > https://prnt.sc/znfxqhRGlpp2
    Dla mnie ten rysunek jest niezrozumiały. Niektóre elementy nie są
    nazwane.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2024-04-19 11:34:43
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 19.04.2024 o 07:46, PiteR pisze:
> [...]
    > najpierw miedź 2.5mm2, potem 16mm2, potem bednarka.
    > Prąd powinien też wyzwolić bezpiecznik i ukrócić panowanie napięcia.

    Chyba ten bardziej odpowiada naturze rzeczy. "Opornik" uziomu domowego
    nie ma drugiego wyprowadzenie podłączonego, tylko suwak. :)
    https://prnt.sc/-Vte3KsmO7qj

    Robert

  • 5. Data: 2024-04-19 16:18:41
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Czy tak działa elektrycznie uziom, gdy przerwane zostanie zero?

    Ciężko mi zrozumieć ten rysunek.

    Elektrykiem nie jestem, ale na potrzeby pomiarów uziomu wyobrażam sobie to
    tak:

    - gdzieś w ziemi jest magiczny, teoretyczny przewodnik o rezystancji zero
    - każdy uziom wbity w ziemię ma do tego przewodnika jakąś rezystancję

    Wtedy idea pomiarów rezystancji uziomu przy pomocy dwóch dodatkowych
    szpilek (puszczasz prąd przez jedną szpilkę i badany uziom, mierzysz
    napięcie między drugą szpilką i badanym uziomem) staje się oczywista.

    Oczywiście szpilki muszą być od siebie oddalone, musi być kąt rozwarty
    między nimi a uziomem, itd., żeby rezystancja między szpilkami nie
    zafałszowała pomiaru. Gdzieś jest opisane, jak to poprawnie zrobić.

    --
    W akademiku w pokoju studenckim trwa impreza. Biesiadnicy
    raz po raz wznosza toast:

  • 6. Data: 2024-04-19 16:21:06
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Czy tak działa elektrycznie uziom, gdy przerwane zostanie zero?

    W tej sytuacji musisz jeszcze uwzględnić, że z trafo idą trzy fazy, a w
    domu masz jedną. Coś między tymi pozostałymi dwiema fazami a zerem (teraz
    przerwanym) też jest. Dlatego przy przerwaniu zera możesz mieć wyższe
    napięcie między fazą a zerem -- druga faza podciąga to zero do siebie
    przez rezystancję odbiorników między nią i zerem.

    --
    Jakie sa roznice pomiedzy studentem, zolnierzem i filozofem, jesli
    chodzi o seks?

  • 7. Data: 2024-04-19 18:11:17
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 19.04.2024 o 16:18, Arnold Ziffel pisze:
    > - gdzieś w ziemi jest magiczny, teoretyczny przewodnik o rezystancji zero
    > - każdy uziom wbity w ziemię ma do tego przewodnika jakąś rezystancję

    Ten magiczny, teoretyczny przewodnik to uziemienie trafoka, z którego
    dostajesz 3 fazy i N ?

    L.

  • 8. Data: 2024-04-19 18:22:22
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:uvtdrk$ksj$9$Robert_W@news.chmurka.net>
    user Robert Wańkowski pisze tak:

    > Chyba ten bardziej odpowiada naturze rzeczy. "Opornik" uziomu
    > domowego nie ma drugiego wyprowadzenie podłączonego, tylko suwak.
    > :) https://prnt.sc/-Vte3KsmO7qj

    Teraz rozkmiń sytuację, że na osiedlu domków ekipa elektryków była
    nawalona i wbili uziomy twój i sąsiada na ukos i w ziemi się zetknęły.

    Pomimo, że utraciłeś N jesteś podłączony "idealnym" uziemieniem do N
    sasiada któremu się nie upaliło :)

    Kazdy domek z uziomem poprawia ci rezystancję do N transformatora.

    --
    Piter

    #kradno ale sie dzielo

  • 9. Data: 2024-04-19 21:07:51
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Lisciasty <l...@p...pl> wrote:

    > Ten magiczny, teoretyczny przewodnik to uziemienie trafoka, z którego
    > dostajesz 3 fazy i N ?

    Nie, on też ma jakąś swoją rezystancję. Ale jeśli ją pominiemy, to możemy
    uznać, że tak. Tak to przynajmniej widzę, to jest uproszczenie tylko na
    potrzeby zrozumienia przeze mnie idei rezystancji uziemienia.

    --
    W trakcie egzaminu jeden ze studentow poprosil o otwarcie okna
    (upal). Profesor stwiedzil:

  • 10. Data: 2024-04-19 23:16:09
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 19.04.2024 o 21:07, Arnold Ziffel pisze:
    > Nie, on też ma jakąś swoją rezystancję. Ale jeśli ją pominiemy, to możemy
    > uznać, że tak. Tak to przynajmniej widzę, to jest uproszczenie tylko na
    > potrzeby zrozumienia przeze mnie idei rezystancji uziemienia.

    No ma, ale bardzo małą. Nie wiem jak teraz bo nie siedzę w temacie, ale
    x lat temu przyjmowało się że uziemienie stacji trafo ma mieć wartość
    poniżej 1 oma, a zwykle dążyło się do wartości w okolicy 0,7. Czyli
    wartość pomijalna zważywszy na wymagania w domach gdzie dopuszcza się
    wartość poniżej 10 omów.

    L.