    From: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Uziom
    Date: Mon, 22 Apr 2024 16:25:30 +0200
    <v050i1$van$1$titanus@news.chmurka.net>
    <v0543k$h4$1$Robert_W@news.chmurka.net>
    <v058e2$2hp$2$lisciast@news.chmurka.net>

    W dniu 22.04.2024 o 10:51, Lisciasty pisze:

> [...]
    > klamotem, więc to jest taki powiedzmy tester rezystancji uziemienia a
    > nie omomierz.
    >
    > Chyba że faktycznie jak np. w zakładzie przemysłowym mierzy się
    > omomierzem, ale wtedy to wykłada się kilkaset metrów kabelka i mierzy w
    > punkcie odbioru a drugi koniec leci do rozdzielni/trafoka, ale jak
    > dokładnie oni to mierzą to nie mam pojęcia.
    >
    > Najprościej dla przeciętnego zjadacza prądu wygląda pomiar cęgowy,
    > łapiesz cęgami za badany uziom i miernik sam odwala robotę, wymusza
    > przepływ prądu i go mierzy i podaje wynik w omach, prościej się nie da:

    964-pomiary-uziemien-ochronnych-metoda-cegowa.html

> [...]
    > (czyli trafoka) z jak najniższym oporem. Ale patrząc od strony domu, to
    > w domu mamy jedną szpilkę (upraszczając). A nasz prund nie idzie tylko
    > do trafoka, po drodze ma kilkadziesiąt uziomów połączonych ze sobą
    > (uziemienia w innych domach, uziemienia przyłączy, jakieś dodatkowe na
    > linii idącej z trafoka o ile zrobili), to wszystko jest połączone z żyłą
    > N, więc de facto stanowi jeden wielki uziom który ma zajebiście dobre
    > parametry, bo jest go dużo, w wielu miejscach i nasz prund może lecieć
    > sobie tam gdzie ma bliżej i łatwiej. Na obrazku nr 2 w artykule jest to

    Ok, teraz zrozumiałem.

    Tylko ten artykuł, do którego dałeś link....
    Na początku tegoż:
    "Druga metoda, zwana techniczną z cęgami (lub techniczną z ART) omija tę
    ostatnią niedogodność. Pomiar wykonuje się po odłączaniu badanego uziomu
    od systemu, a płynący w nim prąd mierzony jest przy pomocy cęgów i
    uwzględniany przez przyrząd."

    Jak omija ostatnią niedogodność, skoro piszą, że trzeba odłączyć od systemu?
    Czegoś znowu nie rozumiem?
    Jej zaletą ma być nieodłączanie niczego.

    Robert