  • 31. Data: 2023-06-24 18:12:42
    Temat: Re: WB Electronics
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 24 czerwca 2023 o 10:18:26 UTC+2 Grzegorz Niemirowski napisał(a):
    > Nie dało się osobno kupić bo nie było takiej potrzeby. Windows 95 był
    > samodzielnym systemem. A że miał DOS jako komponent? Zawsze są jakieś
    > komponenty. Win 3.11 nie był samodzielny, DOS nie był jego składnikiem. Z
    > drugiej strony gdzie jest granica bycia OS-em jest dosyć akademicka. Nie ma
    > sztywnych ram.

    Póki co ubierasz w ramy handlowe, a nie techniczne.
    DOSa 7.0 nie można było osobno kupić, ale uruchamiać owszem.
    Na moim komputerze startował DOS 7, a win95 uruchamiało się w razie potrzeby tak, jak
    win 3.1(1) - komendą win.com

    No i z drugiej strony - że "DOS nie był składnikiem" win 3.1.
    A można było win 3.1 uruchomić pod czymś innym niż DOSem?

    Hmm, ciekawe czy win95 i win 3.1 (szczególnue w 386 enchanced) korzystały z wywołaś z
    io.sys i msdos.sys?
    Czy też DOS dla obu był tym samym co lilo - albo loadlin spod DOSa - dla Linuxa?

  • 32. Data: 2023-06-25 15:05:20
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Przede wszystkim w ochronie - zwanej win32.
    > Bo było jeszcze win32c - w windows 95, praktycznie bez ochrony.
    > I win32s, dla win 3.1, pozwalające uruchamiać jakieś "lepsze" aplikacje, ale jakie
    to w sumie nie wiem, choć miałem to zainslalowane.
    > Ale ja miałem 386 (jak Linus ;) - a większość znajomych 286 a potem od razu 486 a
    nawet pentium z win95. ...

    No, a ktoś miał ZX Spectrum z CP/M.

  • 33. Data: 2023-06-25 15:07:21
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    z io.sys i msdos.sys?
    > Czy też DOS dla obu był tym samym co lilo - albo loadlin spod DOSa - dla Linuxa?

    Weź przeczytaj ten artykuł na Wikipedii o systemach operacyjnych i
    skończ już wymyślać.

  • 34. Data: 2023-06-25 20:40:26
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 25 czerwca 2023 o 15:05:28 UTC+2 io napisał(a):

    jakie to w sumie nie wiem, choć miałem to zainslalowane.

    > No, a ktoś miał ZX Spectrum z CP/M.

    Z CP/M to mógł mieć FDD3000 (ew. FDD3 z rozszerzeniem RAMu).
    Komputer FDD3000, nie "stację dysków".
    Spectrum był w tym wypadku tylko terminalem, i to marnym.
    Sporo się zastanawiałem jak na ekranie 32*24 znaki uruchamiać 80-kolumnowe aplikacje
    CP/M i do dziś nie wiem.

    Spectrum miałem w domu przed tym 386.

    Chodziło mi o to, że win 3.1(1) w PL nie było zbyt popularne, bo jak ludzi zaczęło
    być stać na lepsze komputery - czytaj 486 staniało - to akurat pojawił się win95.
    I przez to jest dziura w świadomości, co mogło win 3.1.

  • 35. Data: 2023-06-25 21:36:15
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 25 czerwca 2023 o 15:07:28 UTC+2 io napisał(a):

    jak win 3.1(1) - komendą win.com

    > Weź przeczytaj ten artykuł na Wikipedii o systemach operacyjnych i
    > skończ już wymyślać.

    Ale co wymyślam?
    Chcę dokładniej poznać punkt widzenia Grzegorza.

  • 36. Data: 2023-06-27 13:06:27
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    być stać na lepsze komputery - czytaj 486 staniało - to akurat pojawił się win95.
    > I przez to jest dziura w świadomości, co mogło win 3.1.

    A mnie chodzi o to, że system operacyjny jest raczej koncepcją wielu
    użytecznych cech z których w konkretnym systemie część jest realizowana
    a część nie. Nie ma więc sensu podważanie operacyjności systemu bo nawet
    proste systemy ją posiadają adekwatnie do zapotrzebowania. Nie wszędzie
    jest sens implementowania każdej z cech.

  • 37. Data: 2023-06-27 13:53:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/06/2023 16:19, J.F wrote:
    > No coz, CP/M nie był skomplikowany

    To API terminala, z MEMTOP, przylepiony do x80 i ze skrajnie prymitywną
    obsługą plików.

    To samo potrafiło Atari 8-bit (a pewnie więcej) i jakoś nikt go
    profesjonalnym nie nazywał.

    Może lepiej nie CP/M...

  • 38. Data: 2023-06-27 13:56:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 27 czerwca 2023 o 13:06:38 UTC+2 io napisał(a):

> [...]
    > proste systemy ją posiadają adekwatnie do zapotrzebowania. Nie wszędzie
    > jest sens implementowania każdej z cech.

    No tak, i dlatego dopytuję się Grzegorza, dlaczego uważa za OS win95, a nie uważa win
    3.1,
    mimo że oba tak naprawdę "wymagały DOSa" (bo "chodziły pod DOSem" to jednak przesada,
    w taki sam sposób "chodzić pod DOSem" mógł Linux uruchamiany z DOSa loadlinem).
    Póki co jedyny argument to to, że DOS 5 czy 6 można, a nawet trzeba byłok upić
    oddzielnie,
    a DOSa 7 nie można było kupić oddzielnie.

  • 39. Data: 2023-06-27 14:00:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 23 Jun 2023 14:17:56 +0200, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > nie umiało zrobić, a potrafiło jedynie pobrać i uruchomić
    > (interpretować) przesyłaną mu aplikację'.
    > Po przesłaniu aplikacji, napisanej w zdefiniowanym prze nas języku (na
    > bazie FORTH - komendy typu DUP, SWAP, PICK, ...) to ona decydowała, co
    > programator robi i po zakończeniu jej działania programator czekał na
    > przesłanie kolejnej aplikacji.
    > Na aplikację i wszystkie jej dane i stos procesora było 128 bajtów RAMu
    > (tyle miał 8751).
    > Takie oprogramowanie to już 'system operacyjny' czy jeszcze nie?

    Interpreter języka. W przypadku Forth, to moze nawet interpreter
    maszyny wirtualnej. Ale z braku czegos innego - jak widac można i
    OS nazwać.

    J.

  • 40. Data: 2023-06-27 14:04:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Jun 2023 13:53:18 +0200, heby wrote:

    > To API terminala, z MEMTOP, przylepiony do x80 i ze skrajnie prymitywną
    > obsługą plików.
    >
    > To samo potrafiło Atari 8-bit (a pewnie więcej) i jakoś nikt go
    > profesjonalnym nie nazywał.

    Bo Atari nie było profesjonalne. Ale OS'a miały. Bez systemu plików.
    OS nawet w miare profesjonalny ... ot, przerost formy nad trescią :-)

    > Może lepiej nie CP/M...

    Ale sie liczy za OS.
    W sumie - MS DOS wiele więcej nie umiał :-)

    J.