  • 1. Data: 2023-06-16 00:57:22
    Temat: Elektryka, TN-C, różnicówka
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Cześć,

    Takie pytanie.

    Jest działka. Na działce są latarnie, a do każdej doprowadzone trzy fazy i
    PEN. Z tych latarni do domków idą po dwa przewody (jedna z faz i PEN).

    Na jednej z działek jest PEN podzielony na PE i N, za tym jest różnicówka,
    i za różnicówką bezpieczniki i odbiory (lampa, dwa gniazdka). Jest tam
    jeszcze podlicznik, ale nie wiem gdzie dokładnie wpięty (czy przed
    różnicówką czy za, czy przed punktem rozdziału PEN na PE i N czy za) i
    chyba nie ma to znaczenia.

    Czy ten przewód PE, rozdzielony z PEN przed różnicówką, jest bezpieczny?

    Kolega, który to montował (elektryk z uprawnieniami) twierdzi, że jest OK,
    że tak się robi. Może się robi, ale wg mnie jak się ten PEN upali gdzieś
    po drodze (a może, instalacja w skrzynkach przy latarniach jest w bardzo
    złym stanie, kable ziemne też mają po 60 lat, już raz były wykopywane, bo
    się popaliły), to pojawi się na nim faza (szeregowo z innych domków, które
    są wpięte do tego samego obwodu i nie mają różnicówki). Niech wybije im
    wszystkie bezpieczniki i różnicówkę, a ta faza i tak na bolcu będzie.

    Generalnie wspomniany kolega będzie montował kolejne gniazdko i chce
    podłączyć przewód ochronny (bolec). Ja stoję na stanowisku, że lepiej tego
    bolca w tej sytuacji nie podłączać. Jest większa szansa, że coś się w tych
    zaparszywiałych skrzynkach poluzuje, niż że np. nowoczesna kosiarka,
    ładowarka, lodówka, czy co tam będzie podłączane, będzie miała przebicie.

    Działka nie jest ani moja, ani jego. Wspólnych znajomych. To fajni znajomi
    i nie chciałbym, żeby zakończyli życie porażeni prądem.

    Osobnego uziomu nie ma i nie chcą instalować (chyba że ich się przekona,
    że trzeba, i im go zrobi, pomierzy i weźmie odpowiedzialność; ja nie mam
    uprawnień, kolega z uprawnieniami nie widzi potrzeby, a oni się na tym
    zupełnie nie znają).

    Kto ma rację?

    --
    Na gałęzi wiszą sobie 3 nietoperze i rozmawiają ze sobą.
    W pewnej chwili jeden z nich zaniemówił i jak sprężyna stanął głowa

  • 2. Data: 2023-06-16 01:50:06
    Temat: Re: Elektryka, TN-C, różnicówka
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:2231ac4c-412d-4d76-8889-16a52afb86ce@hootervil
    le.invalid>
    user Arnold Ziffel pisze tak:

    > Czy ten przewód PE, rozdzielony z PEN przed różnicówką, jest
    > bezpieczny?

    no nie bardzo bezpieczny.

    > Generalnie wspomniany kolega będzie montował kolejne gniazdko i
    > chce podłączyć przewód ochronny (bolec). Ja stoję na stanowisku,
    > że lepiej tego bolca w tej sytuacji nie podłączać.

    ja bym nie chciał takiego PE i dałbym gniazdko bez bolca.
    a istniejące gniazdka chcesz też podłączać od PE?

    > Jest większa szansa, że coś się w tych zaparszywiałych skrzynkach
    > poluzuje, niż że np. nowoczesna kosiarka, ładowarka, lodówka, czy
    > co tam będzie podłączane, będzie miała przebicie.

    nom, różnicówka i tak wykryje upływ do ziemi.

> [...]
    > odpowiedzialność; ja nie mam uprawnień, kolega z uprawnieniami nie
    > widzi potrzeby, a oni się na tym zupełnie nie znają).

    wiesz jak to jest z uziomami, koszt, kopanie, bałagan to nie.
    a potem ludzie giną przy betoniarce.

    --
    Piter

  • 3. Data: 2023-06-16 06:28:56
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 16.06.2023 00:57, Arnold Ziffel wrote:

    > Osobnego uziomu nie ma i nie chcą instalować (chyba że ich się przekona,
    Ja bym się nie pieprzył tylko odżałował 500 zł na 6 m nienajtańszego
    uziomu pionowego, uziemił punkt podziału i miał spokój na kilkadziesiąt
    lat. A ,,minimalne" 3 m będzie jeszcze tańsze. W każdym razie i tak
    pomierzyć trzeba.

    > że trzeba, i im go zrobi, pomierzy i weźmie odpowiedzialność; ja nie mam
    > uprawnień, kolega z uprawnieniami nie widzi potrzeby, a oni się na tym
    > zupełnie nie znają).
    A za podział nikt nie bierze odpowiedzialności? :-) W każdym razie tak
    to jest z zawodowymi m.in. elektrykami - gdy pytasz się jak zrobiłby coś
    prywatnie, tak dla siebie, to często dostajesz odpowiedź ,,eee tam, nie
    trzeba". :-) Druciarze po prostu. :-) Od mentalności zależy.

    No i jakie ,,uprawnienia" ma kolega? Bo wątpię, aby zwykłe ,,E", które ma
    ,,każdy", dawały prawo do takich samowolek. :-)

  • 4. Data: 2023-06-16 09:13:17
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > są wpięte do tego samego obwodu i nie mają różnicówki). Niech wybije im
    > wszystkie bezpieczniki i różnicówkę, a ta faza i tak na bolcu będzie.
    Dlatego powinien być uziemiony, to jest dla ich bezpieczeństwa.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2023-06-16 11:15:15
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2023 o 00:57 Arnold Ziffel <a...@h...invalid> pisze:

> [...]
    > chyba nie ma to znaczenia.
    >
    > Czy ten przewód PE, rozdzielony z PEN przed różnicówką, jest bezpieczny?

    Prawo tego nie wymaga, ale praktyka i zdrowy rozsądek tak, punkt rozdziału
    PEN powinien być uziemiony, już miałem napisać, że dodatkowe 300 zł i masz
    spokój (za tyle kupiłem 6m miedziowany uziom rok temu) - ale zerkam na
    alle i ten sam uziom u tego samego sprzedawcy kosztuje teraz 509 zł:

    https://allegro.pl/oferta/uziom-6m-komplet-uziemiaja
    cy-miedziowany-11074404829?utm_source=notification&u
    tm_medium=Package%20was%20sent%20email&utm_campaign=
    cda19ec0-7e5d-4108-bb53-3debab508c1e&snapshot=MjAyMi
    0wMi0wMlQxMDozMzoxMy45OTZaO2J1eWVyO2QxZGFhZGM5NDdkMD
    UwMGEyODYyZjY5NWEwYWFiNTRjN2QxMjI3ZmEwOGEyYTliM2Q5MG
    Q3ODUwMDMxOGZlMWQ%253D

    Kupiłem go 14 miesięcy temu...

    TG

  • 6. Data: 2023-06-16 11:18:50
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2023 o 11:15 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

> [...]
    > 300 zł i masz spokój (za tyle kupiłem 6m miedziowany uziom rok temu) -
    > ale zerkam na alle i ten sam uziom u tego samego sprzedawcy kosztuje

    zwykły ocynk, sporo tańszy, niecałe 200 za 6m:

    https://allegro.pl/oferta/uziom-6m-komplet-uziemiaja
    cy-ocynk-ogniowy-12952922822?reco_id=a11320fe-0c26-1
    1ee-b608-eaf1f0706d68&sid=1147bbb04b955b96a226cab2e6
    64258d9124ef0862320b2d7366fdd6604cf017

  • 7. Data: 2023-06-16 15:37:14
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> wrote:

    > Prawo tego nie wymaga, ale praktyka i zdrowy rozsądek tak, punkt rozdziału
    > PEN powinien być uziemiony,

    A mając osobne uziemienie trzeba w ogóle rozdzielać PEN na PE i N?

    U siebie na działce (cała nasza trójka ma działki na tych samych ogrodach)
    zrobiłem osobny uziom, pomierzyłem (nie pamiętam już jaka rezystancja
    wyszła, ale akceptowalna) i używam go jako PE. PEN używam tylko jako N.
    Sprawdziło się to już raz, jak miałem przebicie w grzałce do grilla (faza
    poszła do PEN i różnicówka ładnie zadziałała; bez żadnego uziemienia
    miałbym grillowanie, ale mnie, jakbym dotknął grilla).

    Powinienem ten uziom przed różnicówką zewrzeć z PEN? Jaką to miałoby
    zaletę?

    > Kupiłem go 14 miesięcy temu...

    Eh, nawet mi nie mów. Wszystko rośnie, tylko pensja nie chce. Przewody
    ziemne też podobno wystrzeliły do góry.

    --
    Biblia uczy nas kochać.
    Kamasutra uczy jak.

  • 8. Data: 2023-06-16 15:58:56
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    JDX <j...@o...pl> wrote:

> [...]
    > uziomu pionowego, uziemił punkt podziału i miał spokój na kilkadziesiąt
    > lat. A ,,minimalne" 3 m będzie jeszcze tańsze. W każdym razie i tak

    Oni odżałują, jak im się powie, że trzeba. No ale co ja mogę, jak kolega
    elektryk mówi, że nie trzeba? A jak kolega elektryk mówi, że nie trzeba,
    to kolega elektryk ręki do tego nie przyłoży, więc przyłożyć będę musiał
    ja. A jak ja przyłożę, to automatycznie wezmę za to odpowiedzialność. Tak
    to jest. Ktoś cię prosi o pomoc np. z komputerem, pomagasz mu, to potem
    cokolwiek się stanie, jest na ciebie, bo przecież grzebałeś. A tu nawet
    nikt mnie nie prosi, bo im ten prąd działa, tylko mi to spokoju nie daje.

    Wspomniany kolega wymieniał innemu facetowi na innej działce licznik i po
    roku tamten facet przyszedł do niego z gębą, że mu bezpiecznik wywaliło i
    puszka się pali w ścianie, a ostatnim, który grzebał w instalacji, był on,
    więc to na pewno on coś namieszał. Natomiast on ma uprawnienia i wziął za
    wymianę tego licznika pieniądze, więc to jest inna sytuacja.

    U siebie na działce zrobiłem to po swojemu (z normalnym uziomem, choć
    rozdzielonym od PEN), bo jak mnie usmaży, to będę mógł mieć pretensje
    tylko do siebie, ale u kogoś to co innego (nawet nie wiem, czy zgodnie z
    prawem wolno mi to zrobić u kogoś bez uprawnień; oczywiście dopóki nikomu
    nic się nie stanie, to nie ma sprawy, ale jak się jednak stanie, to
    dopiero zacznie się szukanie winnego... już nawet nie mówiąc o wyrzutach
    sumienia potem).

    > A za podział nikt nie bierze odpowiedzialności? :-)

    On niby wziął, ale na papierze nic nie ma (bo i robione było za darmo po
    znajomości). Natomiast odpowiedzialność to jedno a bezpieczeństwo to
    drugie. W większości domków w ogóle nie ma uziemienia (jest lampa, jedno
    gniazdko bez bolca do podłączenia kosiarki, i tyle) albo jest po prostu
    zerowanie (mostek w gniazdku), bez żadnej różnicówki, i też to działa. I
    działało zapewne będzie, aż coś się jednak stanie.

    Tam w ogóle są na niektórych działkach cuda. To że działki są podłączone
    szeregowo przed podlicznikiem to jeszcze spoko (do mojego domku wchodzi
    przewód z latarni i idzie dalej na mój licznik i do sąsiada), choć to, że
    takie dwie działki potrafią wisieć na jednym bezpieczniku 10 A to inna
    sprawa. Natomiast jedna działka ma sąsiada podłączonego za swoim
    podlicznikiem i jak sąsiad kosi trawę, to kręcą się oba (dosłownie się
    kręcą, bo to stare, elektromechaniczne, PRL-owskie liczniki na 220 V).
    Kolega proponował sąsiadowi poprawienie tego, ale "panie, to nie ma co
    zmieniać, to zawsze tak było, to nie jest duży koszt", więc nikt go na
    siłę uszczęśliwiał nie będzie.

    W innym domku widziałem gniazdko podłączone na przewodzie antenowym (ale
    to już zostało naprawione, bo w końcu się upaliło), widziałem skrzynki,
    które są dziurawe, wrastają w nie pokrzywy i leje się do nich woda (ale
    to też już zostało w końcu wymienione, bo rozpadło się na amen). Więc
    bezpieczeństwem tam się nikt specjalnie nie przejmuje. No ale ja się
    przejmuję. Przynajmniej jeśli chodzi o bezpieczeństwo moje lub znajomych.

> [...]
    > się jak zrobiłby coś prywatnie, tak dla siebie, to często dostajesz
    > odpowiedź ,,eee tam, nie trzeba". :-) Druciarze po prostu. :-) Od

    To, jak on ma u siebie, to inna sprawa i nawet nie wiem :) Pewnie ma
    podobnie. Wiem że grzebał, bo mu przy latarni bezpiecznik wykręcałem i
    pilnowałem, żeby nikt nie wkręcił. Ale on robi dla siebie, zna się na tym
    na tyle, żeby móc wziąć za to odpowiedzialność, więc nic mi do tego. Mogę
    najwyżej powiedzieć, co ja uważam, jak zapyta (a nie pyta).

    > No i jakie ,,uprawnienia" ma kolega? Bo wątpię, aby zwykłe ,,E", które ma
    > ,,każdy", dawały prawo do takich samowolek. :-)

    Nie mam pojęcia. SEPowskie jakieś. G1 zapewne, ale czy E czy D, czy E i D
    (czy może D implikuje E?), to nie wiem.

    Pamiętam, że sam chciałem zrobić (żeby w razie czego mieć), ale entuzjazm
    mi opadł jak się dowiedziałem, że trzeba je odnawiać co 5 lat. Przez
    najbliższe 5 lat prawdopodobnie i tak nigdy bym z nich nie skorzystał,
    a wiedzę to mogę sobie i bez uprawnień zdobyć, więc dałem sobie spokój.

    --
    Zajączek przychodzi do drogerii:
    - Czy jest szampon?

  • 9. Data: 2023-06-16 16:01:20
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    PiteR <e...@f...pl> wrote:

    > ja bym nie chciał takiego PE i dałbym gniazdko bez bolca.
    > a istniejące gniazdka chcesz też podłączać od PE?

    Ja nic nie podłączam. Ja jestem taki Zenek, który patrzy i daje
    nieproszone rady :) Nie chcę się do tego dotykać, żeby w razie czego nie
    było na mnie. Ale istniejące gniazdka są podłączone z tym PE.

    > nom, różnicówka i tak wykryje upływ do ziemi.

    Tak, jeśli u nich będzie przebicie, to tak.

    > wiesz jak to jest z uziomami, koszt, kopanie, bałagan to nie. a potem
    > ludzie giną przy betoniarce.

    Tak, wiem... ale uziomy szpilkowe dałoby się zrobić bezinwazyjnie.

    --
    Idzie niedźwiedź przez łączkę i widzi zajączka.
    - Te, zając, skocz po papierosy!

  • 10. Data: 2023-06-16 16:06:03
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Arnold Ziffel <a...@h...invalid> wrote:

    > (faza poszła do PEN i różnicówka ładnie zadziałała;

    Do PE oczywiście (tego mojego, dodanego).

    --
    Z dumą szedłem przez miasto łapiąc spojrzenia przechodniów. Popularność?
    Nie. Uroda? Raczej nie. Włączona piła łańcuchowa w moich rękach? Być może...