  • 1. Data: 2023-06-17 00:51:49
    Temat: Intel i fabryka półprzewodników pod Wrocławiem
    Od: pytający <r...@p...fm>

    https://www.bankier.pl/wiadomosc/Intel-zainwestuje-4
    -6-mld-dolarow-pod-Wroclawiem-Otworzy-fabryke-polprz
    ewodnikow-8561514.html

  • 2. Data: 2023-06-17 14:28:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 17 czerwca 2023 o 00:51:50 UTC+2 pytający napisał(a):
    > https://www.bankier.pl/wiadomosc/Intel-zainwestuje-4
    -6-mld-dolarow-pod-Wroclawiem-Otworzy-fabryke-polprz
    ewodnikow-8561514.html
    Przezornie robia zapasowe linie dostaw niezależne od Tajwanu.

  • 3. Data: 2023-06-17 16:02:59
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    pytający napisał(a):
    > https://www.bankier.pl/wiadomosc/Intel-zainwestuje-4
    -6-mld-dolarow-pod-Wroclawiem-Otworzy-fabryke-polprz
    ewodnikow-8561514.html

    Intel postawi, ty zapłacisz 55%, dasz grunt, zwolnienia podatkowe na 10 a znając pisy
    na 20 lat?
    Tak będzie?

    Od niemca.
    cyt.
    Niemiecki rząd nie jest chętny do zwiększenia dotacji dla Intela,
    który chce zbudować fabrykę półprzewodników w Niemczech.
    cyt.
    Koszt budowy szacowany jest na 17 mld euro (18 mld USD).
    Amerykańska firma chce 10 mld euro (10,8 mld USD) dotacji

    Hurrrrra krzyknęli hindusi po przyjeździe inwestorów z UK 200 lat temu
    kiedy to przyjezdni objęli "patronatem" hinduską kopalnie soli z której
    do tej pory czerpano sól darmo, a po "inwestycji UK" za sól trzeba było płacić.

    Tak że tak. Liczą się szczegóły.

  • 4. Data: 2023-06-17 17:30:20
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    alojzy nieborak <a...@g...com> napisał(a):
    > Intel postawi, ty zapłacisz 55%, dasz grunt, zwolnienia podatkowe na 10
    > a znając pisy na 20 lat? Tak będzie?

    Jak się dowiesz, to daj znać.

    > Tak że tak. Liczą się szczegóły.

    Których nie znasz, więc tylko bijesz pianę.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2023-06-18 11:58:42
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> napisał(a):
    > Przezornie robia zapasowe linie dostaw niezależne od Tajwanu.

    Ale uściślijmy, że chodzi o UE. To Unia chce zabezpieczyć sobie łańcuchy
    dostaw i stąd te trzy nowe fabryki europejskie (Irlandia, Niemcy, Polska).
    Intel na Tajwanie nie produkuje.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2023-06-18 12:45:46
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Ale uściślijmy, że chodzi o UE. To Unia chce zabezpieczyć sobie łańcuchy
    > dostaw i stąd te trzy nowe fabryki europejskie (Irlandia, Niemcy,
    > Polska). Intel na Tajwanie nie produkuje.

    Dlaczego ASML z Holandii tylko maszyny produkują? Dlaczego nie gotowy chip?
    Czyżby projekt to już domena Tajwanu?

    Robert

  • 7. Data: 2023-06-18 13:30:55
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Robert Wańkowski napisał(a):

    > Dlaczego ASML z Holandii tylko maszyny produkują?

    Dlaczego ktoś kto meble robi, mieszkań od razu nie stawia?
    I dlaczego drzew sam nie sadzi i przy okazji tartaku nie ma?
    :)

    > Czyżby projekt to już domena Tajwanu?

    Projekt elektroniczny? Projekt rozmieszczenia bloków funkcjonalnych/bramek na
    krzemie?
    Projekt maski? Toż to robota dla min. 3 zespołów.

    Ja się dziwię jakim cudem ogarniają 2 nm.

  • 8. Data: 2023-06-18 13:50:26
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Robert Wańkowski <r...@w...pl> napisał(a):
    > Dlaczego ASML z Holandii tylko maszyny produkują? Dlaczego nie gotowy
    > chip? Czyżby projekt to już domena Tajwanu?

    Zależy projekt którego uC. Znaną firmą opracowującą projekty rdzeni, a nie
    zajmującą się produkcją, jest ARM. Jest to firma brytyjska. Projektami
    konkretnych układów zajmuje się np. ST Microelectronics, który jest
    francusko-włoski. Tajwański TSMC o ile wiem nie projektuje.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2023-06-18 18:20:58
    Temat: Mają rozmach sqrw...
    Od: nadir <n...@h...org>

    https://businessinsider.com.pl/gospodarka/izrael-prz
    ebija-polske-tam-swiatowy-gigant-zainwestuje-jeszcze
    -wiecej/452qqzt

  • 10. Data: 2023-06-18 18:35:42
    Od: Zbych <z...@n...org>

    alojzy nieborak wrote on 18.06.2023 13:30:

    > Ja się dziwię jakim cudem ogarniają 2 nm.

    Tym cudem jest marketing, tam nie ma 2nm :-)