    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Wiertarka akumulatorowa
    Date: Sun, 24 May 2015 14:35:25 +0200

    Pan Mario napisał:

    > Coś w tym jest. Gwint rurowy 1/2 cala też ma 20,5 mm :)

    W przypadku gwintów rurowych wszystko ma oficjalne wyjaśnienie. Nie jest
    to "gwint półcalowy", lecz "gwint rury półcalowej". A rura półcalowa, to
    słup powietrza (w warunkach eksploatacyjnych -- wody) otoczony żelazem.
    Grubość substancji okalającej przezior ma niewielkie znaczenie, bo gwint
    jest stożkowy.

    W Ameryce domy buduje się z tubajforów, co potwierdzi każdy góral spotkany
    na Krupówkach. One nie mają, tak jak nazwa wskazuje, przekroju 2x4 cala,
    tylko tak z pół cala mniej w każdym kierunku. U nas nie spotkałem ścisłej
    definicji ile to jest "dobre pół cala" albo "dobre dwa cale". Nigdy też
    nie wiadomo, co oznacza, że przycięcie kantówki na wymiar zajmie majstrowi
    dobre pół godziny (na ogół, że do jutra skończy, a przynajmniej jest taka
    szansa). Muszę dopytać jak do tych spraw podchodzi nauka akademicka --
    mam w rodzinie studentkę technologii drzewnej.

    Jarek

    --
    -- Zaraz, chwileczkę, spokój! Owszem, dajmy na to, ja daje dwa tysiące
    na las. To kto inny bedzie miał tartak, tak? Będzie mnie dyktował ceny?